Sida 2 av 4
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 20 mar 2015, 18:45
av erlan
blåsta topplockspackningar är ett känt problem hos flintamotorn.
problemet är att det är samma packning till tidigare äggmotorer med pys, och packningen har ett hål för pyskanalen som inte behövs. där blåser det.
problemet är inte helt lätt att lösa, för det finns ingen vanlig packning med samma hålavstånd. utan det är att göra nya hål i enn annan packning. zyndapp och honda är dom jag först kommer att tänka på med 39mm cylinderdiameter.
jag tycker fortfarande lutningen på förgasaren ser opålitlig ut. men om det är kameravilla eller inte, ska jag inte strida om
erlan
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 20 mar 2015, 19:34
av Micke S
Ja Flintapackningen är inte alls bra så det gäller att det är plant och att dra på rätt sätt. Packningen är ju ganska tjock så det är lätt att toppen blir kupig om man drar för hårt. Jag har dock inte haft några problem men monterar inga toppar överhuvudtaget utan att ha kollat att de är plana.
En bättre lösning vore kanske att elminierar packningen och klistra toppen med Hylomar eller motsvarande av andra fabrikat. Om toppen är original skadar det ju inte att öka kompressionen på ett eller annat sätt och kör man utan packning är man en bit på väg i alla fall.
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 08:45
av Jens Sthlm
Tack Micke för tydlig instruktion! Hur hårt är 10 nm?Har ingen momentdragare..
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 09:01
av Micke S
Det är inte lätt att beskriva. Använd ett vertyg med kort skaft och dra inte med kroppen eller armen utan genom att vicka på handleden. Det ska vara en ganska kraftig vickning men inte alls i närheten av vad man skulle klara om man tar i så mycket man kan. Kankse 50% eller mindre än den styrka man kan uppnå när man drar på det sättet med ett skaft som inte är längre än att det ryms i handen.
Om du är osäker och det riskerar att gå fel är det bättre att dra med en
liten momentnyckel. Det finns på Biltema men kostar tyvärr en slant som t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ste-71350/ och ska man ha bättre grejor blir det ändå dyrare. Jag har skruvat mycket och skulle hamna ganska rätt på känsla men använder ändå alltid momentnyckel när jag drar topplocksbultar. De flesta andra som mekar moppe använder troligen inte momentnyckel och det går lika bra om man har känsla för det.
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 12:00
av bryggaren
Jag har sällan problem med toppackningen på Husqvarna motorer. Kontaktytorna plana, rena och hel packning. Ingen packningsklet där, inte. Drar så hårt jag törs utan gängpaj, kan behöva efterdra efter varmkörning när allt "satt" sig. Ungefär som Micke S beskriver. Jag tror du blåste packningen för att du inte efterdrog efter varmkörning.
Gällande förgasarens lutning, så kör jag med Bing 15 mm, i och för sig original Bing, men lutar lika mycket. Inga problem för mig.
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 17:16
av Jens Sthlm
Tack för alla tips. Jag har beställt en ny originalpackning idag som kommer på tisdag. Han som jag beställde packningen av tyckte att jag skulle sätta på toppen, ta ur tändstiftet, stänga av soppakranen och sen kicka många gånger i syfte att få ut all soppa ur vevhuset. Låter detta vettigt tycker ni?
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 17:22
av erlan
ja, så brukar man göra om man fått soppa i vevhuset.
jorda tändstiftet nedanför toppen. har du det liggande ovanpå toppen kommer det att elda lite.
erlan
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 17:45
av Micke S
Tvätta av tätningsytorna med bromsrengöring, T-röd eller något som tar bott oljekladd innan du lägger på packningen.
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 21:01
av 56:an
Och jag som alltid gör tvärt om och oljar tätytorna istället

Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 21:34
av Micke S
56:an skrev:Och jag som alltid gör tvärt om och oljar tätytorna istället

Varför?
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 21:39
av 56:an
För att inte packningen ska fastna

Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 22:42
av Micke S
OK, men jag vill att packningen ska sitta fast ordentligt så att den inte kan röra sig utan förenar sig med metallytorna. Nackdelen är att packningen går sönder och får skrapas bort när man lossar toppen men risken för att det blir otätt är mycket mindre.
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 21 mar 2015, 23:24
av 56:an
Är tätytorna rena och plana så ska inte packningen kunna röra sig men problemet är ofta att ett gammalt mopedtopplock inte är riktigt plant när man kollar mot en planskiva eller tar det första skäret i en svarv. Jag ser det som klassikern orsak/verkan och där verkan kan lindras på olika sätt fast orsaken är en helt annan.
En del sorts topplock till gamla mopeder är ganska kassa tycker jag. Det är för klent och för vekt byggda helt enkelt så det blir alltför lätt och dra topplocket buktigt eller skevt och Novolettetoppen är en typisk sådan. En ganska säker topp är dock den päronformade som sitter på en moped vars namn börjar på Z

Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 22 mar 2015, 00:44
av Amarace
56:an skrev: En ganska säker topp är dock den päronformade som sitter på en moped vars namn börjar på Z

Hmm, Ilo stavas väl inte med Z??
Det där med att olja en packning gör jag bara på pappackningar, inte en toppackning.
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Postat: 22 mar 2015, 05:14
av erlan
förr fanns det ett speciellt klister för just topplockspackningar.
erlan