Zundapp #2

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Zundapp #2

Inlägg av Micke S »

Nej du blir inte utesluten ur Zundappklubben :D

Så här ser baklyset ut. The är ett Hella bakljus till Zundapp som sitter på en kromat fäste på bakstänkan..
Bilagor
1703_alichthella.jpg
1703_alichthella.jpg (80.68 KiB) Visad 4882 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

För nåt år eller två sedan såldes det många såna baklyktor på Tradera och inte så våldsamt dyra heller men jag köpte aldrig någon.
Jag minns den lyktan väl för den satt som standard på Zündapp KS100 och KS125 i vart fall från -69 tom 1970. Om den sen även satt på 125:an med dubbelramen fr.o.m. 1971 minns jag inte...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Bra info 56an, tackar !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ett par instrument så att man kan se hur det är precis när det blir ett 5 m långt svart streck bakom moppen vid kolvnyp :mrgreen: Det vänstra är RPM med aktuell- och maxvisning. Det högra mäter cylindertemp under tändstiftet. Båda drivs av Lithiumceller med 5 års angiven livslängd (går att byta) så att man slipper dra el.

Det brukar vara svårt att få varvräknare som triggas med en slinga på tändkabeln att fungera bra. Men den här går fint och man kan ställa in känslighet m.m.
Bilagor
DSC04079.JPG
DSC04079.JPG (246.19 KiB) Visad 4834 gånger
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Snygg montering. thumb_up

Var har du köpt mätaren, Ebay?

Funkar en sån lika bra både för brytartändning och med typ Kokusan/Hpi/Pvl?

Går det bra med vanliga tändstift eller måste det vara avstört?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack Hasse ! Det hade gått att göra lite snyggare om jag t.ex. hade sprayat benen på plattan röda fram till de går in under instrumenten. Men kör man med vita däck är man ändå van att bli retad :mrgreen:

Ja det är eBay, ca 500 för båda.

Har bara provat på Kokusan. Men det finns lite inställningsmöjligheter så jag gissar att de klarar brytare också. Jag har oavstört stift och oavstörd kabel. Störningarna står jag för själv...
Forumsponsor

Bild
Visste med en gång du skulle gå igång på dom där mätarna :nod:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Återstår att kolla om displayerna fungerar i soljus utan att man behöver svart skynke och ficklampa :shock:
Forumsponsor

När jag var sexton -72 satte jag en varvräknare på min KS100 och samma ställe du satt dina. Det var en elektronisk varvräknare som inte var alltför vanliga då och den här var inte ny då heller. Har för mig den hette Schröber och var av rökfärgad plast och gummiupphängd på kortsidorna eftersom den var rektangulär. Har för mig mätarnålen var liggande vid 0 och lodrät lite åt höger vid 8000 eller 10000 max varv. På den tiden fick jag för mig den varit till en roadracingmotorcykel och encylindrig.

Det var en kvalitetsvarvräknare eftersom nålen var stadig hela tiden utan pendlingar eller påverkad av vibrationer, men hela mätaren var som sagt gummiupphängd.

Har den tyvärr inte kvar och hittar inga uppgifter på google heller :(

Men den måste varit en tidig elektronikpryl :)

Det ser ut som du har originalskruvarna kvar till styrfästet, RIBE 10K eller vad dom nu hette... :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Den hade säkert varit roligt att ha kvar 56an ! Men moppar är minst lika kul numer. Jag har dock en gammal Yamaha SR400 som går jättebra och är den jag använder med hojkompisar och åker själv med någon gång per månad. Den är lite ombyggd men det är originallack och det får det vara även framledes för det gör att den känns gammal och genuin. På rakt kommer jag sist men när det svänger klarar jag mig i allmänhet bra genom att jag har haft roadracinglicens och kört mycket på bana (på amatörnivå, inga märkvärdigheter alls).

Det var väl samma chassin på KS50 och KS100 ? Grundmotorn var dock inte densamma, om jag har fattat det rätt. Det var nog inte bara antalet växlar som skiljde utan KS100 har ett annat block, tror jag.

Jag hade en kompis som fick en ny svart KS50 med pungkrosstank. Den gjordes om med trimcylinder m.m. när han blev 16 och registrerades som lätt MC. Den var sanslöst fin tyckte jag och spann som en katt och var snabbare än någon moppe på den tiden i Kungsör, 95 km/h. Det är utan tvekan den som är inspirationen till Zundapp #2.

Ja det kan nog vara originalskruvarna, tack för info så nu ska jag vara rädd om dem. Den här moppen, den röda, verkar ha klarat sig bra från tidens härjningar som t.ex. skruvande av 15-åriga cykelmekaniker. Någonstans ska det ju börjas men det är skönt att slippa sådana objekt.

Den svarta Zundappen har nog inte en grej kvar sedan original, utom sådant som är svårt att byta som t.ex. svingbussningar. De var otroligt glappa men jag gjorde inlägg med stålhyslor efter att ha brotchat upp de ovala och för stora hålen. När det gäller den moppen kommer den dock att skruvas ner och lämnas på lack i vinter så att den blir superfin är tanken. Hade den varit i gott originalskick hade jag såklart inte gjort något sådant för sedan är ju en betydelsfull del av originalet och känslan borta och det vill man inte.

En bild på hojen. Det är knappt den klassar in som hoj med bara 400 CC :mrgreen: De är bara på knappt 30 hp men med ett väldigt fint register för myskörning. Den får inte varvas mer än 7000 rpm och det räcker bra genom att den är stark som sjutton långt ner i registret och går att köra med så att det låter bang .. bang .. bang .. bang på högsta växlen i 50. Den har gått 2500 mil med kända ägare lokalt. Det blev en tur med Yamahan på några mil i måndags till en veteransfordonsträff. På vägen hem som är någon mil kurvig 70-väg lät jag kompisen som kör fort leda hela tiden. Men planen var att ta honom i sista kurvsektionen som fighten mellan Valentino och Sete vid något tillfälle. Det var den tanken som växte sig starkare och starkare hela tiden på hemvägen... Så blev det också enligt principen - nu får det bära eller brista i sista kurvorna, och det gick bra :)

Det var en liten parentes. Fortsättning Zundapp #2 följer...
Bilagor
DSC02839.JPG
DSC02839.JPG (450.22 KiB) Visad 4736 gånger
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev: Det var en liten parentes. Fortsättning Zundapp #2 följer...

För min del får du gärna fortsätta skriva om MC här också 8) Dom där SR-modellerna är riktigt fina. Fast jag föredrar trådekerhjul.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Samma här, men det är likadana fram och bak så det klarar sig. Förr kunde man se bilar med nya snygga Magfälgar bak och rostiga original plåtfälgar fram. Undrar om det kommer tillbaka som allt annat? :D
Forumsponsor

Hasse skrev: För min del får du gärna fortsätta skriva om MC här också 8)
Fyll i anmälan nedan så kan du vara med och prata motorcykel precis hur mycket du vill :)

http://www.sporthoj.com/forum/register.php
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

KS100 baklyset ser OK ut. Det passar fint ihop med det kromade skärmslutet som saknar gristrynet.
Bilagor
DSC04082.JPG
DSC04082.JPG (460.25 KiB) Visad 4605 gånger
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev:KS100 baklyset ser OK ut. Det passar fint ihop med det kromade skärmslutet som saknar gristrynet.

Har ett sånt jag också på en av mina moppar. Tycker dom ser bra ut fast gristrynet gillar jag, det är ju Zündapp liksom :)

Bild
Skriv svar