Sida 2 av 3

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 01 okt 2015, 21:02
av Hedbergz
Tack för tipset HSE, lät smart!

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 02 okt 2015, 15:41
av Hedbergz
Nu står jag här i garaget med det gamla insugsröret i handen och det går faktiskt att borra bort strypningen utan att öppna upp röret. Men jag vet inte om det är värt att göra det på ett original rör... vad säger ni?

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 02 okt 2015, 16:02
av Micke S
Det är ju bara av godo om du kan få moppen att gå som du vill med så enkla medel. Insugsröret kommer ändå aldrig att bli värt en förmögenhet och om det är borrat så att det inte skadas så påverkar det inte heller värdet på moppen i sin helhet. Se det som att du gör en tjänst åt kommande generationer som har någon att skylla på om de åker fast för fortkörning. Men risken är inte stor genom att alla nya moppar går fortare original än det mål du har satt upp.

Det enda du behöver tänka på är att bara köra på inhägnat område som alla andra gör som kör trimmat :wink:

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 02 okt 2015, 16:06
av Hedbergz
Nu har jag bestämt mig, jag borrar pluggen. Är ju trots allt bara ett insugsrör.

Poliser där jag bor bryr sig inte sålänge mopederna håller under 65 ;)

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 02 okt 2015, 17:08
av Micke S
Det ska bli intressant att höra vilken förändring det blir med åtgärden.

Gör gärna ett prov sedan att ta bort luftfiltret för att se om det utgör en flaskhals. 2T motorer är känsliga för motstånd före förgasaren, inte bara på fulla varv utan även på låga varvtal.

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 02 okt 2015, 17:25
av Hedbergz
Nu är jag tillbaka från garaget. Detta med att borra upp strypningen gick inte lika bra som jag tänkt mig eftersom den satt i en böjj så den var vinklad. Det fungarade att borra några millimeter men sedan tog det stopp för borret tog emot ytan som ska vara mot cylindern. Så hela strypningen är tyvärr inte borta men iaf mer än hälften fick jag bort. Testkörde men blev lite besviken, accelerationen var ungefär densamma, men den var klart mycket starkare i backar och även toppfarten blev en aning högre, men 4-taktandet finns fortfarande där.... vilket jag vill bli av med.

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 02 okt 2015, 19:08
av Micke S
Kan du inte komma åt med filar så att du får bort hela strypningen, eller en smal remsa smärgelduk genom insuget som du drar fram och tillbaka?

Så länge motorn 4-taktar kan du aldrig få ut full effekt. När motorn 4-taktar missar den varannan effektcykel så effekten blir mindre än 50% genom att den måste dra runt kolven i kompression ett helt varv utan att den tänder.

4-taktningen kan du bli av med på två sätt. Antingen genom att minska bränsletillförseln m.h.a. ett mindre huvudmunstycke. Eller genom att öka lufttillförseln. Det är därför jag skriver att du ska prova utan luftfilter för att se om det är en orsak som i så fall är enklare att åtgärda än att du ombestyckar genom att du förmodligen inte har tillgång till munstycken eller möjlighet att göra egna. Om det går att montera ställbart munstycke så är det enklare, men maximalt luftflöde är en förutsättning för maximal effekt över hela RPM-området.

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 03 okt 2015, 20:21
av Hedbergz
Grubblade länge över det men kunde inte komma på något sätt som funkade för att få bort hela strypningen, utom att kapa det på mitten för att kunna borra bort hela isåfall.

Så att den 4-taktar är för att motorn får för mycket bensin i förhållande till luft?

Ska testa utan luftfilter imorgon, har glömt att svara på det när du skrivit det innan.

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 03 okt 2015, 20:28
av Micke S
Hedbergz skrev: Så att den 4-taktar är för att motorn får för mycket bensin i förhållande till luft?
Ja

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 04 okt 2015, 07:45
av HSE

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 06 okt 2015, 14:16
av Hedbergz
Hej igen!

Har nu testat utan luftfilter men det blev (tyvärr) ingen skillnad i motorns gång. Den bluddrar fortfarande vid mellanhögt varv om man kan säga så, så nästa steg blir då att sänka nålen ett steg som du sa Micke S. Annars får jag försöka fixa ett mindre huvudmunstycke men ett steg i taget. Vill även få bort hela strypningen, frågan är bara hur... ända lösningen jag ser är att kapa insugsröret på mitten för att kunna borra bort det.

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 06 okt 2015, 21:11
av Micke S
Vilken diameter är det på förträngningen och vilken innerdiameter har det ostrypta röret?

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 06 okt 2015, 21:24
av Conrad Engström
På min tid fick vi tag i ostrypta insugningsrör 1962 :D
För ett par år sedan kapade jag ett rör och pillrade bort den rullade stålplåten. Därefter satte jag på en gummislang med 2 klämmor. Det röret gick ut på höger sida, spegelvänt och satt på en 56 Mustang.

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 06 okt 2015, 22:56
av Hedbergz
Micke S skrev:Vilken diameter är det på förträngningen och vilken innerdiameter har det ostrypta röret?
Tyvärr vet jag inga mått alls då jag helt glömde bort att mäta.
Conrad Engström skrev:På min tid fick vi tag i ostrypta insugningsrör 1962 :D
För ett par år sedan kapade jag ett rör och pillrade bort den rullade stålplåten. Därefter satte jag på en gummislang med 2 klämmor. Det röret gick ut på höger sida, spegelvänt och satt på en 56 Mustang.
Jaså, hur fick ni tag på dom? :) det skulle ju också fungera att göra, men vad är det för material egentligen? Aluminium eller gjutjärn? Vet du ingen som möjligtvis skulle kunna ha ett insugsrör att sälja eller som kan tillverka ett? Å andra sidan har jag även ett ostrypt att sälja, det som går ut på vänster sida, eftersom jag behöver det högra.

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Postat: 07 okt 2015, 16:02
av Conrad Engström
Grabben där jag bytte åt mig cylinder rör och förgasare, har för länge sedan försvunnit ur mitt liv. Även huset där han bodde är borta. Jag mins att vi gjorde upp affären i en källare. Dessutom vet jag att grabben var lite tvivelaktig. Lite historia, var det.