Zündapp KM50, behöver trimtips
Zündapp KM50, behöver trimtips
Hej hej! Äger en lite annorlunda mopedmodell vid namn Rex Rexoped från -55 med den vita ramen. Sitter en Zundapp KM50 på. Motorn är mycket stark och dragvillig (för att vara enpetare) redan från låga varv. Den accelererar bra upp till ett visst varv där den sedan tvärt börjar 4-takta, inget fel med detta utan så ska det vara för att moped ska hålla 25-30km/h. Men detta 4-taktande är vid ganska lågt varv så det borde utan större problem gå att få upp moped i 40-45km/h om den får varva ur lite mer. Frågan är då, vad ska göras?
1. Mopeden har planat topplock (inte speciellt mycket)
2. Har tagit bort sista delen på den underliggande ljuddämparen.
Detta är det jag har gjort och det har givit motorn lite mer kraft. Vad kan mer göras för att nå målet 40-45km/?
P.S jag vet att det sitter en strypning i insugsröret men vill helst inte pajja ett original insugsrör, någon som har ett öppet att sälja?
1. Mopeden har planat topplock (inte speciellt mycket)
2. Har tagit bort sista delen på den underliggande ljuddämparen.
Detta är det jag har gjort och det har givit motorn lite mer kraft. Vad kan mer göras för att nå målet 40-45km/?
P.S jag vet att det sitter en strypning i insugsröret men vill helst inte pajja ett original insugsrör, någon som har ett öppet att sälja?
Re: Zündapp KM50, behöver trimtips
Jag kan inte den motorn men här är lite allmänna tips.
Kolla upp att luftfiltret inte är igensatt eller av ett utförande så att det är för restriktivt. Det enklaste är att göra en test utan luftfilter. Kolla även att det inte är en massa koks i avgassytemet och avgasporten. Gå vidare enligt nedan om det inte är några problem med lufttillförsel och avgasevakuering. Tändningen behöver förstås vara frisk för är den klen är det lättare att motorn fyrtaktar.
Om förgasren har nål och motorn fyrtaktar tidigt t.ex. vid halv gaspådrag och låga varv kan du sänka nålen ett hack.
Sker fyrtaktningen vid högre varv är storleken på huvudmunstycket för stort.
När du har fått motorn att gå rent och kanske ändå inte är nöjd med farten går det att göra mer t.ex. illverka ett nytt insugsrör om det sitter en strypning där original. Du kan även ta upp en kolvlucka på några millimeter så vinner du lite effekt. Jag skulle inte dra mig för att göra det på en originalkolv för att få bra körbarhet, men du kanske behöver få tag på en annan kolv för att vilja göra ett sådant ingrepp.
Om du fortfarande då inte är nöjd med toppfarten kan du höja cylindern ett par tre millimeter med en distansskiva eller extra packningar under cylindern. Då ökar durationen på avgas och spolportar så att motorn varvar mer. Cylinderhöjningen minskar insugsdurationen som kompenseras med en kolvlucka med samma höjd.
Kolla upp att luftfiltret inte är igensatt eller av ett utförande så att det är för restriktivt. Det enklaste är att göra en test utan luftfilter. Kolla även att det inte är en massa koks i avgassytemet och avgasporten. Gå vidare enligt nedan om det inte är några problem med lufttillförsel och avgasevakuering. Tändningen behöver förstås vara frisk för är den klen är det lättare att motorn fyrtaktar.
Om förgasren har nål och motorn fyrtaktar tidigt t.ex. vid halv gaspådrag och låga varv kan du sänka nålen ett hack.
Sker fyrtaktningen vid högre varv är storleken på huvudmunstycket för stort.
När du har fått motorn att gå rent och kanske ändå inte är nöjd med farten går det att göra mer t.ex. illverka ett nytt insugsrör om det sitter en strypning där original. Du kan även ta upp en kolvlucka på några millimeter så vinner du lite effekt. Jag skulle inte dra mig för att göra det på en originalkolv för att få bra körbarhet, men du kanske behöver få tag på en annan kolv för att vilja göra ett sådant ingrepp.
Om du fortfarande då inte är nöjd med toppfarten kan du höja cylindern ett par tre millimeter med en distansskiva eller extra packningar under cylindern. Då ökar durationen på avgas och spolportar så att motorn varvar mer. Cylinderhöjningen minskar insugsdurationen som kompenseras med en kolvlucka med samma höjd.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Tack för tipsen!
Luftfiltret är ganska nytvättat och jag bytte kolvringar för några månader sedan och då kollade jag att inget på avgassidan var igensatt så det ska inte vara några problem. Tändningen tycker jag också är som den ska då motorn startar lätt och är stark.
Jag har hört att jacka kolven gör motorn svagare vid låga varv vilket jag absolut inte vill och att höjja cylindern ger väll lägre kompression?
Om jag fixar ett ostrypt insugsrör, vad skulle vara bäst? En större förgasare eller bara större munstycke?
Men detta med att den 4-taktar är inte för att något är fel utan det gör dessa motorer original.
Luftfiltret är ganska nytvättat och jag bytte kolvringar för några månader sedan och då kollade jag att inget på avgassidan var igensatt så det ska inte vara några problem. Tändningen tycker jag också är som den ska då motorn startar lätt och är stark.
Jag har hört att jacka kolven gör motorn svagare vid låga varv vilket jag absolut inte vill och att höjja cylindern ger väll lägre kompression?
Om jag fixar ett ostrypt insugsrör, vad skulle vara bäst? En större förgasare eller bara större munstycke?
Men detta med att den 4-taktar är inte för att något är fel utan det gör dessa motorer original.
Om den befintliga förgasaren är större en original insugsrör så kan det kanske duga fint med den förgasaren, så länge den inte utgör en restriktion.
Jag skulle nog försöka bli av med så mycket bludder som möjligt för även om det inte bluddrar men fortfarande går fett så är det stor skillnad på effekt mot när motorn går med optimal blandning.
Ja det är som du säger att kolvlucka och cylinderhöjning flyttar upp effektområdet så att motorn blir svagare på låga varv. Det går ju att få mer effekt över hela registret, inom vissa gränser, utan att öka på durationer om man komphöjer och breddar portar.
Höjer man cyliindern så tappar man i kompression som du säger men det kan fortfarande vara en Win-Win situation och är ju en reversibel åtgärd utan kostnad om man inte blir nöjd.
Jag skulle nog försöka bli av med så mycket bludder som möjligt för även om det inte bluddrar men fortfarande går fett så är det stor skillnad på effekt mot när motorn går med optimal blandning.
Ja det är som du säger att kolvlucka och cylinderhöjning flyttar upp effektområdet så att motorn blir svagare på låga varv. Det går ju att få mer effekt över hela registret, inom vissa gränser, utan att öka på durationer om man komphöjer och breddar portar.
Höjer man cyliindern så tappar man i kompression som du säger men det kan fortfarande vara en Win-Win situation och är ju en reversibel åtgärd utan kostnad om man inte blir nöjd.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Förgasaren ska vara original. Vet ej mm måtten på den men har för mig att det är så litet som en 9mm:are.
Kan infoga lite bilder. Har dock bara bilder när den är isärplockad.
Kan infoga lite bilder. Har dock bara bilder när den är isärplockad.
Tyvärr kan jag inte bifoga någon bild p.g.a filen är tydligen för stor... men om jag inte ser helt fel så står det 1/10/8 på förgasaren.
1/10/8 betyder antagligen att det är en 10 mm förgasare. En sådan borde nog inte utgöra begräsningen för 40-45 km/h om du bestyckar så att motorn slutar fyrtakta. Men sedan beror det på om det sitter en restriktion i insuget i cylindern eller ej. Är den begränsad till t.ex. 8 mm hjälper det inte speciellt mycket att arean är större utvändigt.
Okej! Tackar så hjärtligt för all hjälp!
Får ta ett steg i taget nu, för det första hitta ett ostrypt insugsrör (Micke S, du kanske kan tipsa mig om någon jag kan höra av mig till?) Sedan får jag se hur motorn beter sig men troligen kommer den gå lite för snålt.
Finns det någon annan som har tips utöver detta? Allt är av intresse till denna motor då det finns riktigt dåligt med reservdelar och trim till den. Zundapp KM50.
Får ta ett steg i taget nu, för det första hitta ett ostrypt insugsrör (Micke S, du kanske kan tipsa mig om någon jag kan höra av mig till?) Sedan får jag se hur motorn beter sig men troligen kommer den gå lite för snålt.
Finns det någon annan som har tips utöver detta? Allt är av intresse till denna motor då det finns riktigt dåligt med reservdelar och trim till den. Zundapp KM50.
Vet tyvärr ingen som har och hittar inget på ebay Tyskland heller. Du får tillverka ett eller slipa ur det du har.
Nu minns jag! Köpte ett original cylinderkit från Italien för inte så länge sedan, inte för att jag behövde det just då men det var billigt och kan kanske behövas i framtiden, men hur som helst så kom jag nu på att det även ingick ett ostrypt insugsrör. Nackdelen var bara att det insugsröret var gjort för förgasare på vänstersidan, men min förgasare sitter på högersidan. Har testat att vända det upp och ner för att komma på andra sidan men det funkade inte riktkgt. Och inte heller går det att flytta förgasaren till vänstersidan då det är saker ivägen. Frågan är då, borde man inte kunna "modifiera" insugsröret för att passa på högersidan?
Jo det går troligen att modifiera. Det är svårt att se hur det är med vinklar på anslutningen mot cylindern. En möjlighet är kanske att såga av röret halvvägs där det går upp och svetsa ihop det igen så att det pekar åt höger i.s.f. åt vänster. Men det är svårt att bedöma utan att ha grejorna framför sig. Det kanske t.o.m går att trä en slang äver kapstället så att du slipper svetsa?
Det strypta röret, är det smalare invändigt hela vägen eller sitter det kanske en kortare förträngning inuti någonstans som går att slipa bort?
Det strypta röret, är det smalare invändigt hela vägen eller sitter det kanske en kortare förträngning inuti någonstans som går att slipa bort?
Okej, jag får gå ut och kolla lite på det imorgon. Det strypta är exakt likadant bara att det sitter en slags ingjuten bricka som ska strypa motorn från 1,5hk till 0,8hk. Av andra erfarna så är man tvungen att kapa röret på mittet för att nästan med våld få loss brickan. Men vill gärna inte förstöra ett original insugsrör så får försöka att "modifiera" det ostrypta så gått det går. Tror även att dessa insugsrör är i aluminium vilket gör det svårare att svetsa ihop.
-
Det sitter ingen bricka i strypta röret. Det sitter en stålplåt rullad och ingjuten i röret. Svetsa ihop ett eget nytt av krökar från cykelstyre.
Du kanske skulle gjuta ett nytt själv, inte så svårt att fixa en sandform och gjuta ett som du kan experimentera med. Jag tänker gjuta ett till en av mina minarellimotorer så snart jag får tid. Finns massor av tips på nätet. Ex https://www.youtube.com/watch?v=YURf4y6Tdoo
Aha okej, där ser man. Ska börja med att försöka bygga om det ostrypta, funkar inte det får jag hålla koll på Tradera och Ebay, kan alltid dyka upp något. Lyckas inte det heller får jag försöka ge mig på att bygga ett eget.