Sida 2 av 3

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 07:59
av Hynboholm
Jag köpte en Ritovev I Holland till ena Kreidlern och detta fick jag...
Full I sprickor :(

Så kontrollera era Ritovevar noga innan montering!

Bild

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 11:28
av Micke S
Det var det djä......gaste :shock: En seriös tillverkare levererar inte en produkt med sådana defekter. Har de ingen avsyning? cocos_acc.gif

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 11:43
av Hynboholm
Micke S skrev:Det var det djä......gaste :shock: En seriös tillverkare levererar inte en produkt med sådana defekter. Har de ingen avsyning? cocos_acc.gif
Dessutom var den uppåt fem hundradelar krokig... :roll:

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 12:56
av Conrad Engström
Friktionssvetsat :evil:

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 13:12
av selma
Fy fan va kasst att släppa igenom en sådan produkt :shock:

Kan tyvärr åxå meddela att kompisens premiärtur förra veckan med en ny rito 44 i Ekf snurran vred
sig efter 2km lugn åkning.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 14:09
av Hynboholm
selma skrev: Kan tyvärr åxå meddela att kompisens premiärtur förra veckan med en ny rito 44 i Ekf snurran vred
sig efter 2km lugn åkning.
Riktigt surt.

Tur att jag köpte den sista Kreidlerveven av Roffe, så jag får riktiga grejer I min femväxlade I alla fall. thumb_up

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 15:46
av zappafan
selma skrev:Kan tyvärr åxå meddela att kompisens premiärtur förra veckan med en ny rito 44 i Ekf snurran vred
sig efter 2km lugn åkning.
Så man ska punkta veven om den är Ok....

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 17:06
av Micke S
En gissning är att RITO har fått ett nytt management med en ekonom i ledningen som i första hand ser till att optimera månadsreultatet. :shock: På fullt allvar menar jag.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 17:32
av HSE
Bedrövligt om man inte vågar köpa Rito vevar längre, listan av eftermarknads delar som man vågar köpa tycks inte bli lägre med tiden.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 18:06
av disktant
Hynboholm skrev:Jag köpte en Ritovev I Holland till ena Kreidlern och detta fick jag...
Full I sprickor :(

Så kontrollera era Ritovevar noga innan montering!

Bild
Hur kan det uppstå sprickor
Är det någon ytbehandling på som spruckit, för det kan väl inte vara rakt genom godset ?

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 18:37
av sachsmaster
Jag tror inte det här är smidda vevhalvor utan istället hopfogade delar av svarvade ämnen. Åtminstone jag kan inte se någon hålkäl mellan axeltapp och vevskiva/balanshalva men däremot sprickor i godset runt om, förmodligen uppkomna genom för tajt presspassning.

Lite trist att dom här vevaxlarna inte tycks hålla måttet för jag hade hoppats på och få buda hem ett antal friska original smidda vevpartier till vrakpriser på Tradera :twisted:

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 16 feb 2016, 19:20
av Hynboholm
disktant skrev: Hur kan det uppstå sprickor
Är det någon ytbehandling på som spruckit, för det kan väl inte vara rakt genom godset ?
Jag är inte rätt man att svara på detta.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 17 feb 2016, 01:20
av erlan
var det inte någon som nämnde friktionssvetsning i sammanhanget?

erlan

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 17 feb 2016, 03:13
av sachsmaster
Det har varit en väldig hype om dom här Ritovevaxlarna på det här forumet men jag har aldrig riktigt förstått varför det är ett "måste" och jag har heller inte känt mig särskilt intresserad av dom, bara med ett halvt öra följt med vad som säjs.
Gäller saken effektökning har jag svårt och ta till mig att den mindre volymminskningen skulle ha någon särskild betydelse, snarare ser jag det som försämring genom att få en motor som vibrerar mer än nödvändigt pga av att man tagit bort effekten av vevskivorna som motvikter till kolv och vevstake.

För mej är det nästan logiskt, det är en omöjlighet att göra en fungerande vevaxel till konkurrenskraftigt pris i en sån liten serie. Stor skillnad mot en motortillverkare som räknar med en motorserie på kanske 10.000 enheter och då finns genast utrymme för noggrann utprovning, möjlighet till rätt material samt rätt produktionsmetod till konkurrenskraftigt pris.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Postat: 06 sep 2016, 19:07
av Micke S
Nu har jag kollat en Ritovev som har setat i en motor som har gått en hel del och bl.a. vann backtävlingen i E-tuna förra året med den röda Zundappen och nu används den i den svarta. I den här motorn sitter det inte den dyraste veven med breddad vevstake (den s.k. 19000 rpm veven i Zundappfallet som jag brukar köpa) utan den som har originaldimension på vevstaken fast i alla fall är förstärkt där oiriginalstakarna är veka. Anledningen till att jag rev motorn är för att ordna till växlarna som inte har fungerat så bra vid nedväxlingar. Jag har inte byggt den här motorn själv som till den blå Zundappen utan bara trimmat den.

Ritoveven är imponerande rak och slår bara 1,5 hundradel så långt ut på axlarna som man kan mäta. När jag kollade balansfaktorn är den lägre än jag trodde genom att motorn inte har haft några störande vibrationer. Balansfaktorn är ca 40 % med Athena Superthermkolv med tillbehör. Det är inte så långt från det idealiska teoretiska värdet ca 50% men som i praktiken brukar vara lite högre. Om det hade varit en 50 cc originalkolv med bara 39 mm diameter hade balansfaktorn blivit 50% på den här veven så det är inga konstigheter med balansen på just den här typen av Ritovev för Zundapp i alla fall.

Växelproblemen ser ut att bero på tre saker. Dragstången är inte frisk, det var rost i växelklockan och ett par kilar i den gick tungt mot kanter som har bildats. Motorn ser väldigt fin ut för övrigt med nya lager, fina drev och koppling. Ytterligare ett fel hittades som kommer att åtgärdas men det tror jag inte har haft någon inverkan. Ett 0,1 mm shims satt på drevaxeln mellan 4an och 5ans drev. Om man behöver ha shims på den axeln ska det sättas mellan 1an och 2ans drev om jag minns rätt, får kolla detta.