Nu har jag försökt läsa på och funderat lite och kommit fram till hur jag skulle göra för att balansera ett vevparti till en moppemotor. Jag säger inte att det är den bästa metoden och lyssnar förstås gärna på synpunkter från dem som har hållit på med sådant här.
1. Försök få bort så mycket vikt som möjligt från kolven för att minska vibrationer på höga varvtal. Behöver man t.ex. ta upp en kolvlucka för ökning av insugsdurationen tar man av kolven nedtill varvet runt. I alla fall så länge som det handlar om måttliga ändringar på någon eller några millimeter. Det kan även finnas andra ställen på kolven som går att lätta, t.ex. om det finns onödigt mycket material vid kolvbultsinfästningen. På en modern kolv för ett högprestandakit skulle jag inte våga ta bort material. Men på en gammal kolv av typ grottsmide finns massor att ta som t.ex. att minska tjockleken på godset genom att svarva insidan.
2. Väg kolv, kolvbult, kolvringar och låsringar samt även rullagret om det inte är en fast bussning. Väg lilländan på vevstaken när den ligger horisontellt på en våg. Lägg ihop vikterna som jag för enkelhetens skull antar till 100 gram som ett exempel.
3. Bestäm vilken balansfaktor man vill ha. Jag skulle välja 55% på en motor som ska varva 10000+ rpm. En hög balansfaktor minskar vibrationer på höga varvtal men ökar dem på låga varvtal. Det kan vara bra att känna till om man inte blir nöjd och behöver balansera om vevpartiet.
4. Summan av vikter i punkt 2 ovan multipliceras med balansfaktorn, 100*0,55= 55. Vikten som ska monteras i lilländan på vevstaken när man balanserar ska då vara 55 gram.
5. Justera balansen genom att ta bort eller lägga till material på vevskinkorna tills vevpartiet är i statisk balans, d.v.s. inte roterar oavsett vilket läge man stoppar den. Det kan kollas genom att det är lagd på horisontella linjaler eller m.h.a. att den får vila på ramlager eller motsvarande. Det som är mest praktiskt om man behöver lägga till vikt på på vevskinkorna är att lätta dem på samma sida som vevtappen. Vevpartiet blir ju inte försvagat av att man borrar hål i sidorna på vevskinkorna eller en bit ifrån vevstakstappen. Om det inte räcker får man borra ur vevskinkorna på andra sidan och pressa i stavar av tungmetall eller hårdmetall.
6. Klart ? Ja det får man inte reda på förrän efter en provkörning
Här snurrar det i alla fall hyfsat lätt, det är en ca 100 år gammal svarv som jag gör iordning
https://www.youtube.com/watch?v=Q8GUHDI ... e=youtu.be