Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av sniffer »

Hmm. Fick en liten fundering här då jag precis hängde upp min Rito-vevaxel i 2st lager här. Har dessa vevar ingen balansfaktor alls gentemot kolvens vikt? Kommer inte detta vibrera satan? Och hur stod det till med balansfaktor kontra varvtal? Procenttalet minskar vid högre beräknat varvtal va?
För det som slog mig va att jag kan ställa veven med monterad stake i alla lägen utan att den faller. Medans med en original vevaxel så faller den direkt mot motvikternas håll om jag tar dän kolven. Och jag som hört något om 50-70% av kolvens vikt osv... Så nu blev jag minst sagt fundersam när Rito-veven har jämn (noll-balans) helt utan kolv.
Någon som tänkt på detta mer än jag? Borde jag mixtra med vikter för min krumpiga 48mm-kolv?

Sen om någon vet vart fan får tag i fräs eller brotsch för 1:5-kona (Sachs-svänghjul) så får ni gärna hojta också. :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av erlan »

jag fick rådet att balansera så av en man som tävlade på hög nivå med radiostyrda bilar i skala 1:5.
han varvar 18000 med sin 22cc motor.
när jag balanserade orginalveven så i min 2pet till 1279an så ökade jag toppfarten med 3km/h
på en i princip std motor. med en step two suzukikolv i övre ändan på staken.

när jag försökte samma trick på en trepet så blev det katastrof med en 38mm kolv.
men när jag fixat en jigg att indikera vevar i så var den vevem något skev,
så vad felet var som gjorde att den veven vibrerade, är jag inte säker på.

veven, kolven och varvtalet bildar ju en enhet som ska samspela.
och nollbalans är nog mer rätt än sachs orginal.

erlan
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av sniffer »

Kanske är det så. Blev bara så paff. Hade för ett tag sedan köpt material för att göra ett eget vevparti. Och visste då att jag bör läsa på detta med balansfaktor osv innan jag slutligen monterar. Men nu dök Rito-veven upp till min motor så jag sket i egenkonstruktionen. Men reagerade ändå på detta då jag fått för mig att det ändå va viktigt. Men men.. Kanske bara blunda och hoppas på att nollbalans är bra även i detta läge. Polinicylindrarna är ju varvvilliga satan, och vrider original EKF-vevhalvorna som inget. Svets erfordras rentav...

Men gärna lite mer input i detta om någon har. Vore intressant då detta med balansfaktor på moppevev inte är mer praktiserat än ren läsning i min mopedtrimvärld än. :P
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av JanneL »

När jag bytte från original till Ritovev i min E-type så upplevde jag att det vibrerade något mer efter bytet :shock:
blev lite besviken men det kan ju ha att göra med att den varvade något mer vilket jag glömde att kolla innan bytet :oops: :oops:
Känns i alla fall som om Ritoveven inte är optimal vad det gäller balans, å andra sidan så kan ju inte Rito veta vilket varvtal just jag vill ha bästa balans på, så dom har väl lagt balansfaktorn nånstans där dom tror de flesta vill ha den.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Micke S »

Det finns lite olika idéer om hur man balanserar vevaxlar för 1-cylindriga motorer. Ett vanligt garage-sätt är att de balanseras statiskt och med en vikt som motsvarar kolv, kolvbult och kolvring, monterad i kolvbultshålet. Därefter justeras balansen till jämnvikt varvet runt genom att lägga till eller ta bort vikt på vevskinkorna. Det fungerar men är troligen inte optimalt.

Rito kör en lågprisvariant på balansvikter (som elimineras) och borrar bort material på den tunga sidan av vevaxeln och sätter i flashiga aluminiumpluggar. Andra som t.ex. VRM använder pluggar av tungmetall och sätter dem på andra sidan, som motvikter.

Här är ett par länkar som beskriver varför man behöver ha en balansfaktor på ca 50% på en motor som har förhållandet 2:1 på längd på vevstaken kontra slag. Det innebär visserligen att man har en centrifugalkraft hela tiden, men att den är konstant och bara är hälften så stor jämfört med maxvärdena om man inte har någon motvikt alls eller 100% motvikt (vikten på kolvpaketet och vevstakens vikt mätt mitt på den).

En fråga, som man helst inte vill avslöja sin dumhet genom att ställa, är förstås vad som egentligen avses med t.ex. 50% balansfaktor. Jag tror att det innebär att balanserar med en vikt i kolvbultshålet som är 50% av vikten på kolvpaketet och vevstakens vikt mätt mitt på den. Rätta gärna om någon ser att det är en felaktig tolkning och kanske t.o.m VRM-Roffe får lust att förklara sambanden och reda ut begreppen?

http://www.brufnut.de/SS100/ENGINE/CRAN ... alance.htm

http://www.tonyfoale.com/Articles/Engin ... alance.pdf
Bilagor
Fig 7.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av HSE »

Man talar ju om balansfaktor vilket menar hur mycket av kolvens vikt som balanseras ut på vevpartiet. Minst 50% brukar den var så 0% låter lite extremt... Läs vad Jim har att säga om balansfaktorn; http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... v-vevaxlar
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av erlan »

rito marknadsförs ju som racevev. ska den leva upp till det, så ska den vara balanserad för höga varv och en lätt kolv.
men det skulle ju vara seriöst av RITO om dom uppgav vilken kolvvikt dom är balanserade för.
eller är det som så många andra racedelar, att dom är halvfabrikat, d.v.s. avsedda att balanseras av motorbyggaren? då är det ju bra om det ska borras bort material, och inte behöver läggas till.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Micke S »

Tack HSE! Då var nog min gissning rätt. Jim skriver " Motvikten väger alltså endast 50 till 85 % av vad kolven väger. Här räknas även vevstakens lillände med."

Det får man ju om man balanserar till statisk jämnvikt med 50% vikt av kolv m.m. monterat i lilländen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Micke S »

kejsaren skrev:... å andra sidan så kan ju inte Rito veta vilket varvtal just jag vill ha bästa balans på, så dom har väl lagt balansfaktorn nånstans där dom tror de flesta vill ha den.
Ja fast alla som kör med deras vevar kör ju med en kolv. Så även om det fungerar att nollbalansera utan t.ex. halva vikten av kolven m.m. i lilländan så kan det inte vara optimalt.
Sedan är det nog ett missförstånd att det bara går att balansera på ett varvtal. En bra balansering ger resultat på alla varvtal och är mycket bättre än ett vevparti som är i obalans.

En annan faktor att spela med är att ha ett svänghjul som inte är för lätt. Kombinationen HPI-svänghjul och Ritovev kanske inte är så lyckad.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av sniffer »

Hmm. Kan det vara som såhär. När jag hängde upp veven så satt ju staken redan på plats. Och vad jag förstod det som när ni beskriver så anser man ju att nästan halva stakens vikt(vägning horisontellt liggande) skall räknas. Kan ju vara logiskt då man lite enkelt kan se det som att storänden på staken snurrar i cirkel med veven och utgörs lite enkelt sagt i vevpartiets centrifugalvikt och också utbalanserad där efter. Medans den delen av staken som är mot lilländan i stället mera utgör en pendlande rörelse linjärt. Därav räknar man bara knappt hälften av staken.
Så då när jag hänger upp veven så blir jag lite lurad, då vevpartiet jag jämförde med va ett med aluminiumstake. Så den 40-50%-aren av stakens vikt kanske va hälften jämfört mot den 40-50%-aren av stålstaken. Där med så blir man lurad på faktorn då då stakvikten utgör en så pass mycket mindre del av den totala 50%-balansfaktorn(nästan halva stakvikten+kolvvikten) på veven med alustake. Så man därav får den att falla väldigt lätt då den större balansvikten(kolven) på den är bortplockad. Medans på Rito-veven så hänger den större delen av vikten kvar då faktiskt den största balansvikten där utgörs av staken. Där av skillnaden.
Dock inte hundra logiskt ändå då jag ändå tycker den borde falla lättare.. I vart fall märkbart falla, även om jag hänger den mellan två påträdda "öppna" lager.

För det är väl inte så att man balanserar utifrån 50% utav stakens halva vikt? För så blir ju det hela ännu mer logiskt i mitt resonemang. Jag får läsa på helt enkelt. :)

För övrigt. Rito-vevarna här härdade och stenhårda! Bör ej borras i. :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av erlan »

letar du upp en topracing vevaxel och jämför på samma sätt, så kommer du att få lite mer att fundera över. den ligger nånstans mitt emellan i balansfaktor.

erlan
sniffer
Inlägg: 44
Blev medlem: 07 feb 2015, 01:41

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av sniffer »

erlan skrev:letar du upp en topracing vevaxel och jämför på samma sätt, så kommer du att få lite mer att fundera över. den ligger nånstans mitt emellan i balansfaktor.
erlan
Då slutar jag fundera nu! :P

Ge mig en 1:5-blotsch istället. :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av erlan »

det här har ju även diskuterats i den här tråden:
om dom nya ritovevarna till EKF

http://raketsport.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=21208

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Micke S »

Nu har jag försökt läsa på och funderat lite och kommit fram till hur jag skulle göra för att balansera ett vevparti till en moppemotor. Jag säger inte att det är den bästa metoden och lyssnar förstås gärna på synpunkter från dem som har hållit på med sådant här.

1. Försök få bort så mycket vikt som möjligt från kolven för att minska vibrationer på höga varvtal. Behöver man t.ex. ta upp en kolvlucka för ökning av insugsdurationen tar man av kolven nedtill varvet runt. I alla fall så länge som det handlar om måttliga ändringar på någon eller några millimeter. Det kan även finnas andra ställen på kolven som går att lätta, t.ex. om det finns onödigt mycket material vid kolvbultsinfästningen. På en modern kolv för ett högprestandakit skulle jag inte våga ta bort material. Men på en gammal kolv av typ grottsmide finns massor att ta som t.ex. att minska tjockleken på godset genom att svarva insidan.

2. Väg kolv, kolvbult, kolvringar och låsringar samt även rullagret om det inte är en fast bussning. Väg lilländan på vevstaken när den ligger horisontellt på en våg. Lägg ihop vikterna som jag för enkelhetens skull antar till 100 gram som ett exempel.

3. Bestäm vilken balansfaktor man vill ha. Jag skulle välja 55% på en motor som ska varva 10000+ rpm. En hög balansfaktor minskar vibrationer på höga varvtal men ökar dem på låga varvtal. Det kan vara bra att känna till om man inte blir nöjd och behöver balansera om vevpartiet.

4. Summan av vikter i punkt 2 ovan multipliceras med balansfaktorn, 100*0,55= 55. Vikten som ska monteras i lilländan på vevstaken när man balanserar ska då vara 55 gram.

5. Justera balansen genom att ta bort eller lägga till material på vevskinkorna tills vevpartiet är i statisk balans, d.v.s. inte roterar oavsett vilket läge man stoppar den. Det kan kollas genom att det är lagd på horisontella linjaler eller m.h.a. att den får vila på ramlager eller motsvarande. Det som är mest praktiskt om man behöver lägga till vikt på på vevskinkorna är att lätta dem på samma sida som vevtappen. Vevpartiet blir ju inte försvagat av att man borrar hål i sidorna på vevskinkorna eller en bit ifrån vevstakstappen. Om det inte räcker får man borra ur vevskinkorna på andra sidan och pressa i stavar av tungmetall eller hårdmetall.

6. Klart ? Ja det får man inte reda på förrän efter en provkörning :P

Här snurrar det i alla fall hyfsat lätt, det är en ca 100 år gammal svarv som jag gör iordning https://www.youtube.com/watch?v=Q8GUHDI ... e=youtu.be
Bilagor
SACHS_EKF_3.jpg
SACHS_EKF_3.jpg (79.78 KiB) Visad 7040 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av HSE »

Förr limmade man i balsa pluggar i hålen när man borrat ur för att balansera om. Blev en del glada miner om balsabiten lossade och började röra på sig :lol:
Skriv svar