Sida 2 av 12

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 15:30
av Hasse
fatchance skrev:
Ps Mina sprutpistoler ligger i prisspannet 5-8 tusen

:shock: Det var det jävligaste. Mina är betydligt billigare.


Bild

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 16:29
av TolvNollNio
Nu blev man nyfiken! Visst är det nån mer än jag som vill se en jämförelse mellan Hasses och Fatchance lackjobb?!!

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 18:18
av fatchance
zappafan skrev:
Förstod Thinnerjesus skulle vakna till :D :wink:
You bet i do! :thumb:


TolvNollNio skrev:Nu blev man nyfiken! Visst är det nån mer än jag som vill se en jämförelse mellan Hasses och Fatchance lackjobb?!!
Ja vafan, jag kan börja! Här är några gamla "reprisbilder" på ett gäng tankar.
(Ursäkta trådkladdet Micke - du får fria händer att lattja i min tråd! thumb_up )

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 21:21
av Micke S
zappafan skrev: Förstod Thinnerjesus skulle vakna till :D :wink: , jo jag vet "riktig" lack är dyr , men jag har större förståelse att lägga pengarna/arbetet på en veteranbil av nåt slag än en Moped, men det är ju min åsikt det.... 8)
Alla har inte möjlighet att välja mellan att lacka en intressant veteranbil eller en moped och ska man lacka en värdefull bil så handlar det om helt andra pengar. Åtminstone 20 kkr för en acceptabel lack. Men är det mycket underarbete och lite mer avancerat så pratar vi helt andra summor. Samtidigt är det ju lacken som till slut avgör utseende och värde så det är bättre att kosta på än att snåla. Speciellt om det är saker som man tänker behålla och vill kunna vara nöjd med på riktigt. Har man inte lust att lägga sådana pengar är det mycket bättre att ha en charmig relativt orörd moppe som du har. Den är i alla fall inte förstörd och är mycket fin precis som den är.

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 21:32
av Baronen
Jag tror nog inte att jag nånsin kommer att lägga ner tid och pengar på att lacka en bil. Ännu en sak att oroa sig över när man ställt sig på en bilträff eller om man ger sig ut över en grusväg. Allt jobb att få bilen rak, slät och len och alla pengar på material. Nä, bilar får gärna inte vara så perfekta. Däremot har jag gärna en blank och fin moped. Lättare att handskas med och att hålla fin. Dessutom har jag råd att ha en rishög extra att glida på dom otjänliga dagarna :mrgreen:

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 21:34
av Baronen
fatchance skrev:
zappafan skrev:
Förstod Thinnerjesus skulle vakna till :D :wink:
You bet i do! :thumb:


TolvNollNio skrev:Nu blev man nyfiken! Visst är det nån mer än jag som vill se en jämförelse mellan Hasses och Fatchance lackjobb?!!
Ja vafan, jag kan börja! Här är några gamla "reprisbilder" på ett gäng tankar.
(Ursäkta trådkladdet Micke - du får fria händer att lattja i min tråd! thumb_up )

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Du är en konstnär, fatchance! :)

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 21:40
av Micke S
Håller helt med dig Baronen. Man måste kunna använda en bil och handlar det inte om verkliga dyrgripar som t.ex. Dodge Challenger med Big Block och liknande utan om något som man vill använda och ha kul med så behöver det inte läggas en massa pengar på lack. Bättre i så fall att lägga pengar på en sund motorrenovering och på trim :D

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 21:43
av Baronen
Micke S skrev:Håller helt med dig Baronen. Man måste kunna använda en bil och handlar det inte om verkliga dyrgripar som t.ex. Dodge Challenger med Big Block och liknande utan om något som man vill använda och ha kul med så behöver det inte läggas en massa pengar på lack. Bättre i så fall att lägga pengar på en sund motorrenovering och på trim :D
mistick_yes.gif

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 22:04
av Säcken
Baronen skrev:
Micke S skrev:Håller helt med dig Baronen. Man måste kunna använda en bil och handlar det inte om verkliga dyrgripar som t.ex. Dodge Challenger med Big Block och liknande utan om något som man vill använda och ha kul med så behöver det inte läggas en massa pengar på lack. Bättre i så fall att lägga pengar på en sund motorrenovering och på trim :D
mistick_yes.gif
Det räcker allt att lägga pengarna på bensin å brännvin å dom mest nödvändiga reservdelarna...

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 12 feb 2016, 22:19
av zappafan
Säger så här - lika liten risk att jag skulle lägga 35-40.000:- på en tex. Zündapp, likadant med 350-400.000:- på en jänk... :sorry: ( offtopic )

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 13 feb 2016, 05:58
av Micke S
Ja det vill man ju slippa. Fast har man möjlighet att sy ihop en kanonfräsch Dodge Challenger med Big Block eller en Cuda för 400 kkr så är det en bra mycket bättre affär och roligare än att köpa en ny Volvo som åtskilliga 100 tusen Svenskar har gjort. Jag själv t.ex. vid ett par tillfällen. Men misstag behöver ju inte upprepas så nu är det slut med det och det jag köper i bilväg ska åtminstone vara roligt. Om det sedan är en intressant gammal Volvo eller Saab häck eller en risig djänkare eller vad det är spelar mindre roll, så läge det är roligt för en sådan kan fortfarande duga fint till precis allt.

Det är inte gratis att göra iordning moppar så har man turen att komma över något som är iordninggjort för en skälig peng är man lyckligt lottad. Fast det är ju inte lika kul och ger inte alls samma känsla som för något som man har ordnat till själv. När man ändå gör det kan det vara anledning att välja med hjärtat och ett vettigt objekt för det kostar ju precis lika mycket oavsett typ av moped. Efetersom du nämner Zundapp, som man kan hata eller älska, båda synsätten är förstås helt OK så länge man tycker det själv och inte är en mes som faller för grupptryck, så kan det bli så här. Jag jämför med DBS som inte alls brukar kosta lika mycket som en Zundapp oavsett hur fina de än är. Det gör ju DBS till en mycket prisvärd moppe, som jag för övrigt gillar skarp själv.

Inköp komplett fast mycket risig moppe som behöver göras iordning.
DBS 5000
Zundapp 10000 :shock:

Fälgar, ekrar, däck, stötdämpare, sadelöverdrag, handtag, bromsgrejor, elprylar, sprayfärger etc.
3000 kr

Greja till en motor som går lite (fast det är ju en helt frivillig kostnad). Antag en 4 vx EKF, eller 5 vx S-motor eller 4 el, 5 vx Zundappmaskin. Med motorblock, prylar till det som lager och koppling, cylinderkit, förgasare och tändsystem och avgassystem så blir det ca
15000 kr

DBS är nu uppe i 23000 kr och Zundappen i 28000 kr. Men skillnaden i värde är ca 10000 kr till fördel Zundappen som har ett marknadsvärde på 30 och DBS 20 kkr.

Det är dock inte alls därför jag har Zundappar och HD utan för att jag gillar dem lika mycket som de hatas av andra :P Men DBSen jag hade gick nog iväg lite för fort för den var ju allmänt fin, i mycket bra skick och gick skitbra både maskinellt och chassimässigt :( Så framöver ser jag till att hålla i grejor som är riktigt trevliga som den var. :) Precis som du förmodligen redan har kommit fram till med din fina Crescent med EKF.

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 13 feb 2016, 08:43
av billykid
TolvNollNio skrev:Nu blev man nyfiken! Visst är det nån mer än jag som vill se en jämförelse mellan Hasses och Fatchance lackjobb?!!
.
.
Det var super biligt....min trumpet har kosta över 250.000. Vade skönt ja...men kostade så smakade bra.. :mrgreen:
Jag fick en dotter då trumpet ville,,,,,Super gött å bra. Hon säger att jag inte får åka på mina så kallade moper...vadå... :mrgreen:

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 10 apr 2016, 13:59
av Micke S
Jag har väl knappt börjat med den blå Zundappen men en 5 vx motor är klar och nu även ett framhjul med 160 mm nav. Det är ett baknav till en MCB Cross som har gjorts om för att passa. Det är inte roligt att köra med trim om bromsarna är dåliga och originalets 120 mm nav är för dåligt om man behöver bromsa hårt i högre farter.

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 15 apr 2016, 17:15
av JoNo
Micke S skrev:Jag har väl knappt börjat med den blå Zundappen men en 5 vx motor är klar och nu även ett framhjul med 160 mm nav. Det är ett baknav till en MCB Cross som har gjorts om för att passa. Det är inte roligt att köra med trim om bromsarna är dåliga och originalets 120 mm nav är för dåligt om man behöver bromsa hårt i högre farter.
Snyggt gjort!

Re: Mickes KS50 -71

Postat: 15 apr 2016, 17:58
av Micke S
slider_thankyou.gif