Sida 2 av 6
Postat: 19 nov 2009, 16:54
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men jag vill få igång den före, jag får mer betalt/bättre byte då. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2009, 23:14
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar aldrig skruva bort tändplattan när jag byter kondingen. Ska man lossa den, måste man även lossa alla kablar till belysning, dödare mm. Och dessutom sätta tillbaka den på rätt ställe så man inte ändrar tändningen.
Enklast är att bara:
1. Bort med svänghjulkåpan.
2. Bort med svänghjul m.h.a. en svänghjulsavdragare. (Kanske du kan låna en ???)
3. Löd eller skruva bort kablarna från kondingen beroende på vilken modell du har.
4. Ta en polygrip och "ryck ut" kondingen.
5. Knacka försiktigt i den nya kondingen m.h.a. en hylsa från hylsnyckelsatsen och en liten hammare. OBS! Du får inte slå på mitten anslutningen på den utan bara på kanten på höljet.
6. Löd eller skruva dit kablarna.
7. Dit med svänghjul och kåpan. Klart ! ! ! !
Enkelt, lycka till... Halv nöjet med en moppe är ju och skruva...
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2009, 19:21
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imorgon ska jag försöka byta kondensatorn, eller ta bort iaf,
Sno pappas hylsnyckelsats och sätta sig i garaget, på med musik och börja skruva. Sen ner till veterangubben och fråga om han har en kondensator, om han inte har en så beställer jag en. schemat är klart för morgondagen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2009, 19:29
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men jag kollade på rexxys film på youtube, klyva sachs.
Då håller han i vevstaken så inte svänghjulet snurrar, hur ska jag göra på bästa sätt?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 10:17
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dra ur stiftet och stoppa i någon halvmeter av en ca 8mm lina. Det blir en bra låsning då du ska lossa eller dra svänghjulsmuttern.
självklart med lite lina kvar utanför så att du kan dra ut den igen.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 10:33
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller så köper man en oljefilter avdragarer på t.ex. Mekonomen för en femtiolapp. Men man måste ha en modell (som i länken) med en rem eller gummi på för att få fäste runt svänghjulet.
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/pictures.asp?link=http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/42-3752.jpg&sprak=S
Annars kan man stoppa in en stor skruvmejsel i svänghjulet mot något stabil på insidan. Men jag rekomenderar inte detta då jag sist som jag gjorde det bröt av tändplattan i två delar.

Inte så lyckat....
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 12:18
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bra tips, jag behövde bara få ett bra grepp med handen så lossnade min, men svänghjulsavdragaren var för stor

, Lånar en som troligen passar av en kompis senare idag

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 14:26
av Duett_Anders_
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:bra tips, jag behövde bara få ett bra grepp med handen så lossnade min, men svänghjulsavdragaren var för stor

, Lånar en som troligen passar av en kompis senare idag

Hmm, du har tagit bort svänghjulet men inte lossat det?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 16:04
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller mutter iaf, men nu är kondensatorn bytt, skiten går fortfarande inte!
§ Den får bensin
§ Bra blå gnista
§ Bra kompression
§ Tändningen är rätt
§ Kondensatorn är bytt
Men den startar inte ändå??
HJÄLP!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 16:44
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du vevhuskompression då? d.v.s komp både uppåt å nedåt när kolven rör sig. Det finns ju en möjlighet att nån av packboxarna runt vevaxeln har gått åt h-e. Jag föreslog tidigare att du skulle testa med nytt stift, så det har du väl gjort antar jag.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 16:52
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ge den en snaps med bensin i tändstifhålet, spring med växel i. Går den inte då är det tändningsfel, går den bensinfel. Packboxar ja visst men, med ovanståede metod kan det vara hål i vevhuset och den tänder till några varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 19:27
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den startade inte med lite bensin direkt i cylindern, men nu har gnistan nästan gett upp,
den blixtrar till ibland bara och när jag provade så tände den till iallafall. nu är det väl bara leta fel i tändningen igen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 19:47
av Duett_Anders_
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:den startade inte med lite bensin direkt i cylindern, men nu har gnistan nästan gett upp,
den blixtrar till ibland bara och när jag provade så tände den till iallafall. nu är det väl bara leta fel i tändningen igen

Kommer det bara gnista ibland är det tändspolen dom är trasig <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 22:39
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:eller mutter iaf, men nu är kondensatorn bytt, skiten går fortfarande inte!
§ Den får bensin
§ Bra blå gnista
§ Bra kompression
§ Tändningen är rätt
§ Kondensatorn är bytt
Men den startar inte ändå??
HJÄLP!!
Som någon skrev i tråden innan, har du bytt tändstift ?
Annars lutar det väl åt tändspolen eller kanske brytarna ???
Kolla så brytarna är hela, rena och öppnar några tiondelar.
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2009, 22:59
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändstift kan vara griniga, man kan se en fin gnista men under komprsion släcks gnistan . Tag ett nytt stift och prova. Stäng kranen och spring med växel i utan stift monterat men det skall sitta i tändhatten och ligga mot gods( jord) så allt skit i vevhus och cylinder blåses ut. Montera stiftet öppna kranen och försök starta.
Man kan enkelt prova att spolen ger bra gnista. Spolen skall kunna ge en gnista på 8 mm.
Om man har ett 18 mm stift kan man vika upp elektråden rakt ut då skall gnistan håppa från centrum på stiftet ut till kanten.
Man kan ta en 50 mm lång bansinslang och trä Ãn två sladdstumpar.den ena skall gå 8 mm längre in än den andra. Sladdarna bör gå trögt in i slangen. Man kopplar ena sladden till jord den andra i tändhatten och kickar,det skall bli en gnista 8 mm mellan sladdarna i plastslangen <!-- </EdIndex> --></div>