Skit Zundappen

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Samuel

Skit Zundappen

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen
Hjälp är nu mer än nödvändig från erat håll, dags att kolla kunskapen på forumet :D

Min kära skitmoppe bara dog när jag låg och körde i 30km/h.
Nu vill den inte starta, inte ens ett litet liv i den.
Den har fin gnista och den får bensin och tändningen är rätt.
Vad är moppens problem??

HJÄLP MIG staff_annoyed <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske får för lite soppa? Kanske har sotat igen i avgaset? Testat med startgas eller en slurk soppa rätt ner i cylindern? Startar den på det så har du nåt skit i förgasare, tank eller kran. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testat med soppa direkt i cyllen redan och startgas med :( <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kondensator skulle jag ha bytt.

Om moppen "bara dog" så skulle jag tippa på ett el fel. Vore det soppa fel borde den rycka lite och jä-las innan den dog. Avgasrör/ljuddämpare blir det sällan tvärstopp i.

Även om du har en fin gnista ute i friska luften, så är det inte säkert att du har det i cylinder där det är kompretion. Utanför cylinder bör du ha en gnista på 5-10 mm för att få kanske 0,5-1,0 mm i cylinder.

Men det är vad jag tror......

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
kondensatorn

Inlägg av kondensatorn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller med kuli kondensatorn skulle det kunna vara

de brukar ofta gå på middag i allafall för mig oregonian_mornincoffee.gif du skulle se min lilla samling med kondingar som pajjat.

de där kina kondingarna som verkar vara det som finns å
tillgå idag håller inte så länge det var bättre förr.

tändspolen?

mvh kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte bara prova den enklaste vägen först? Prova med nytt tändstift. Det händer ju faktiskt att dom pajar oxå, även om man har gnista utan kompressionsbelastning... speciellt NGK. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir väl till att lämna bort den för att byta kondensatorn då,
Klarar inte det själv tyvärr :( <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska inte försöka i alla fall då? jag hade heller ingen aning om hur man gör men det fixade sig när jag väl gav mig på att öppna den.

Har aldrig meckat motor el innan detta.

I mitt fall (sachs 2vxl) så var det bara å lossa en kåpa, svänghjul (fanns en avdragare som passade liggande), lossa tändplattan, löda bort två kablar och sen vålda ut kondensatorn från hålet den satt inpressad i.

Sen trodde jag inte att den nya skulle gå å få dit utan att ha sönder den, fan va tajt det var men det gick till slut, knackade dit den med en hylsa för att få jämn belastning.
(nästa gång skiten rasar ska jag kona hålet lite precis så man kan få i änden av kondensatorn men att den fortfarande nyper i bakänden av hålet)

Processen är nog ganska likvärdig på en dappe skulle jag misstänka.

Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Duett_Anders_

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är precis som ziddan säger, det är busenkelt även om man inte har någon vidare erfarenhet <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men vad ska jag ha för kondensator då?, testa kan man iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla hos nån handlare, har du ingen på orten kan du köpa på nätet, t ex hos Norscand. Antar att du ska ha en vanlig kondensator till Bosch Tändsystem. Kolla om kablarna är fastlödda eller sitter med mutter på ditt tändsystem.

Svänghjulsavdragare tror jag du kan köpa på Clas Ohlsson, är inte säker men... Annars finns det hos din handlare också.

När du fått loss svänghjulet är det viktigt att du märker upp hur tändplattan (den som kondensatorn sitter på) sitter i förhållande till motorblocket. Ett par körnslag eller märkning med tusch går bra.

Det är inte svårt att byta själv, kan var lite knöligt att få dit nya kondensatorn då nya har en tendens att vara lite större än hålet i tändplattan. Jag fick fasa kanterna på hålet en gång minns jag, en fettklick gör att det går lite lättare att pressa dit kondensatorn. Sätt en hylsa på och knacka dit den nya eller pressa dit den i skruvstädet. OBS använd en hylsa el liknande, pressar du i mitten på kondensatorn så går den säkerligen sönder. Ytterkant gäller!

Klart du ska testa! Det där är basicmekning för mopedister :D <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle: du får det att låta enormt jobbigt, annars har jag i stan en billig gubbe som är en riktigt veteranmeckare. Annars måste jag köpa massa grejor som kommer försvinna också. vill bara bli av med skiten just nu, den tar plats :( <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Duett_Anders_

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte för att vara taskig, men har man en gammal moped så får man vara beredd att man själv får skruva lite ibland. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag vill det också, men inte den här skiten <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Pälle: du får det att låta enormt jobbigt, annars har jag i stan en billig gubbe som är en riktigt veteranmeckare. Annars måste jag köpa massa grejor som kommer försvinna också. vill bara bli av med skiten just nu, den tar plats :(
Sälj eländet då! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar