Sida 2 av 7
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 20 jul 2017, 04:51
av Coolvette
HVA59 skrev:Tät? TÄT! Snacka om tät, där är jäklar i det kompression så det knappt e sant! Jag kan stå på trampan och nästintill hoppa utan att den går runt, och när den till sist rör sig så är det inte veven som går runt utan kopplingen som ger sig och slirar = extremt tröttsam att starta, speciellt eftersom den inte direkt är lättstartad...

Förra ägaren pratade om att där var 3 kolvringar på den (konstigt tycker jag, för den modellen hade väl bara 2 vad jag vet?) Och detta misstänker jag tätar och höjer kompet...
Men jag har ta mig tusan aldrig sett en moped med så högt komp, lite konstigt nu när jag tänker på det...
Det sitter axeltätningar runt vevtapparna på bägge sidor, om någon av dom är otät läcker vevhuskompressionen ut och tunnar ut bränsleblandningen.
Denna otäthet kan du inte känna i tramporna, det är i huvudsak förbränningskompressionen du känner där.
Det ger en svårstartad och svag motor, den magra blandningen ökar motortemperaturen men det är nog inte där ditt problem ligger.
Trögheten i tramporna låter helt tokigt, är du säker på att motorn verkligen snurrar fritt eller har du ett inbyggt motstånd att övervinna också?
Ta av tändstiftet och snurra på tramporna, då ska dom rotera med mycket lågt motstånd.
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 20 jul 2017, 07:44
av HSE
Instämmer, så trög att starta kan man vänta sig av en Crossmaskin för tävlingsbruk på en 250-500 cc men inte på en 50cc mopedmotor

Något skumt med den motorn, antar att den byggts ihop av någon annan? Fel kolv kanske så spelet är för litet och friktionen gör att motorn går trögt och går varm? Intressant problem i alla fall..
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 20 jul 2017, 13:52
av HVA59
Jaa... Den var ihopbyggd och renoverad av en motorcykelsamlare några mil härifrån när jag köpte den i fjol. Men motorn snurrar fritt om man plockar av stiftet, den snurrar faktiskt mycket lätt konstigt nog... Men det där med tätningar på veven kanske jag skulle kolla över?
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 20 jul 2017, 17:28
av erlan
är den lika trög att trampa med dödarknappen intryckt?
det där låter som väldigt hög (långt före övre dödpunkt?
har du kollat var tändningen står?
erlan
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 20 jul 2017, 20:21
av HSE
Om tändningen står väldigt tidigt som Erland skriver så kan den tända innan kolven passerat Ö.D . Då brukar man få bakslag, känner folk som hoppat på kryckor i några veckor efteråt när de försökt kicka igång stora motorer med för hög tändning men på en moped kanske det bara känns som det är tungt att kicka... Kan förklara värmeproblemen med så kolla tändningen helst med en tändinställningslampa med motorn igång.
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 20 jul 2017, 20:50
av HVA59
Ja, jag ska nog prova att justera tändningen.
Men vad är en "tändinställningslampa" förnågot? Något sådant har jag nog ine...
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 20 jul 2017, 21:45
av SS440-80
Här är en länk till Biltemas tändinställningslampa. Det står att den passar alla 12 volts system, men det betyder bara att själva lampan drivs av 12v. Sedan så blinkar ju lampan för vilken tändpuls som helst till ett tändstift, oavsett tändsystem.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 20145//url
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 21 jul 2017, 07:41
av HSE
Lite att läsa om hur man gör detta.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... stroboskop" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 22 jul 2017, 06:36
av Coolvette
HVA59 skrev:Ja, jag ska nog prova att justera tändningen.
Men vad är en "tändinställningslampa" förnågot? Något sådant har jag nog ine...
Det har ju fungerat i 60 år att få ett fungerande tändläge genom att kolla brytaravstånd och punkten då brytarna delas, mätt före övre dödpunkt.
Att använda stroboskop ger helt säkert en bättre precision men på din motor måste du kunna se om den står rimligt nära eller alldeles tidigt bara genom att kolla inställda värden.
Börja med att leta upp inställningarna och kolla dom innan du går vidare.
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 23 jul 2017, 15:55
av HVA59
Nu har avgassystemet sotats ur, där var en del klet men inget farligt

Jag körde en runda upp till Bjärnum och tillbaka ca 1,5 mils väg, den dog halvvägs så tyvärr gjorde det ingen större skilnad...
Där är samma jäkla tröga komp även om man håller inne dödaren tyvärr
Men, jag får väl ge mig på tändningen och se om det hjälper...
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 23 jul 2017, 16:36
av TolvNollNio
Ställ tändningen, fortsätter felet så byt kondensator.
Detta hjälpte på min ena Mustang som stannade titt som tätt, köra 3,5km hem från byn tog sin tid
Men sen har den funkat som den ska

Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 10 aug 2017, 21:39
av HVA59
Det har nog fantamig nånting med kondensatorn att göra i alla fall... Rena fyrverkeriet nere vid brytarna

Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 11 aug 2017, 17:23
av HVA59
Det kommer dessutom en kraftig smäll och ett motstånd varje gång man vrider runt veven... Den där smällen förklarar det skramlande ljudet som motorn har
Så jag tror nog att jag blev lite lurad av säljaren när jag köpte den, för så "felfri" och "renoverad" verkar den inte
De blir väl till att riva motorn

Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 11 aug 2017, 17:58
av HSE
Det är inte så att svänghjulet tar i spolarnas ändar? Ta av svänghjulet och kolla. Har sett motorer där det inträffat.
Re: Överhettad Husqvarna...
Postat: 11 aug 2017, 18:35
av HVA59
Hmm, det är ju en möjlighet... Jag ska kolla det
