Sida 2 av 7
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 24 jan 2018, 16:30
av Micke S
Det jag brukar göra, som defintivt inte är den som ska lära någon lacka, är att lägga på ett mycket tunt första primerlager. Det torkar på direkten och då är risken mindre att det reser sig. Sedan verkar det som det var ett större problem förr när det var starkare lösningsmedel. Minns när jag hade slipat som en tok på en uppsättning 5,5 tums fälgar till Amazonen. Jag var verkligen nöjd. Efter ett par sprutningar kokade det i den gamla färgen så att det såg ut som när man "Bumsade".
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 25 jan 2018, 17:17
av Micke S
Nu är jag nere i kölsvinet på CS50 och rotar omkring. Tillverkning av ett undre gummiupphängt fäste för 125-motorn.
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 29 jan 2018, 22:08
av Micke S
Motorn installerad och kan förhoppningsvis få sitta kvar nu utan att behöva tas bort igen.
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 30 jan 2018, 05:33
av Hasse

Ser väldans bra ut. Cs har ju inte borrat styre så nu blir det lite kinkigt med styrvinkeln

Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 30 jan 2018, 09:22
av Raketsport
Sitter som en smäck!
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 30 jan 2018, 09:23
av HSE
Ser trångt ut för tanken men jag antar att det fungerar

Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 30 jan 2018, 10:16
av Micke S
Testar det manuella multiciteringsverktyget
Hasse skrev:
Ser väldans bra ut. Cs har ju inte borrat styre så nu blir det lite kinkigt med styrvinkeln

Bra att du tar upp det för nu fick jag en idé

Det går nog att lösa genom att borra genom styröverfallen och styret och en bit till och låsa med skruvar för remskivor. Det hade ju gått att limma styret med JB Weld också men man måste tänka på att det ska gå att serva också... J.K.
Raketsport skrev:Sitter som en smäck!
HSE skrev:Ser trångt ut för tanken men jag antar att det fungerar

Ja jag trodde innan att tanken skulle behövas höjas upp en bit. Men den ligger högt från början så det enda som behöver göras är att runda av de kapade öronen som håller tanken. De stack ner så långt att jag måste kapa dem. Öronen på tanken behöver dock inte kortas. Ett problemet jag såg när tanken var på är att det kan bli svårt att få ner en tändstiftshylsa. Så det blir kanske nödvändigt att göra en lite kortare sådan.
När jag testade tänkte jag inte på vart bensinkranen kommer att hamna och om det finns plats för den. Det vore ju trevligt om man slipper köra utan kran och tanklock och ha en utanpåliggande slang som sughävert till förgasaren

Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 30 jan 2018, 10:33
av HSE
Man kan ju alltid ha en vinkelnippel på tanken och sedan en kran på slangen innan förgasaren om det skulle vara för trångt. Men jag tror nog att kranen får plats...
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 30 jan 2018, 10:50
av Micke S
Kranen satt inte på nu när jag testade. Men hittade en bild på en Zundapp CS50 som jag har haft och då ser man att den inte interfererar med toppen som det blir på KS50 517 med 125a. Här syns också varför jag kapade en bit av öronen som håller tanken och övre motorfästet. Jag kommer ju inte att ha något övre motorfäste utan det nya som sitter mitt under mellan ramrören.
Så nu skulle man lugnt kunna sova vidare om det inte vore dags för frukost

Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 30 jan 2018, 21:16
av Micke S
Tillverkning av avgasstos i aluminium.
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 31 jan 2018, 09:10
av billykid
Looks really great.....

..Men det ser väldigt tight ut! Men helt klart ser maffigt ut med en Zundapp 125:as cylinder...
Hittade denna på Internet tjosan...är nog ganska så ovanlig...Puch 1971 M125 Deluxe Mavir. Italy...

Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 31 jan 2018, 09:18
av HSE
Såldes endel sådana här också, nära jag köpte en för 2000 för 20 år sedan. Ångrar nu att jag inte slog till

Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 31 jan 2018, 09:39
av billykid
HSE skrev:Såldes endel sådana här också, nära jag köpte en för 2000 för 20 år sedan. Ångrar nu att jag inte slog till

Hmm håller men man tänke ej så mycket på gamla MC + Mopeder.....Jag lämnade en Monark Cross 50cc ram utan motor, men i övrigt
komplett med: Tank med snäpp öppning, Hel dyna, Fina hela hjul med bra crossdäck...
Stora tårar rullar på min kind när jag tänker..*#.*;*"%¤..

..Då är man dubbel...

...
Motorn SACHS 6vxl GS komplette fungerande, gick dåligt på grund av repa i cylinder (för dyrt att köpa å laga för en fjunig tonåring)
och fel kolv monterad....sålde jag för 350 kr. Och jag fick tillbaks vad jag gett för hela Monark Crossen. (350kr):?
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 31 jan 2018, 13:54
av HSE
Sålde en Puch ms 50 för 5 kronor -63. Ryser när jag tänker på vad jag skulle få ge för en likadan i dag...
Re: Mickes CS50 projekt med KS125 motor
Postat: 31 jan 2018, 15:09
av billykid
HSE skrev:Sålde en Puch ms 50 för 5 kronor -63. Ryser när jag tänker på vad jag skulle få ge för en likadan i dag...
.
.
Oj oj oj...hela 5 riksdaler. Tiden går å tiden går och går och går snabbare nu..
