Sida 2 av 3
Postat: 11 dec 2009, 22:29
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint pulver, men jag tror att pipan är för kort den kom sent i varvregistret.
Som Rexy skrev :vi har sett beräknade pipor på moppar som ser ut att gå minst 200 och gör endast 80.
Däremot fins det moppar som kör med vanlig Jamakol och går över hundra

Vad beror det på

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2009, 14:21
av Humbug
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Fint pulver, men jag tror att pipan är för kort den kom sent i varvregistret.
Som Rexy skrev :vi har sett beräknade pipor på moppar som ser ut att gå minst 200 och gör endast 80.
Däremot fins det moppar som kör med vanlig Jamakol och går över hundra

Vad beror det på

Det beror väl lite på vad man har för pengar...hehe, lustgas säger dom ju ger massa häst, men brända kolvar e en klassiker...oftast hål i..hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2009, 14:59
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamarcol-ljd. har säkert ganska rätt kona & längd inv.
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2009, 20:14
av Markus21
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en kompis har en zundapp ks eller cs 50 som gjorde 108 som bäst:P uppmätt med digital mc mätare... men den var seriöst trimmad! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2009, 21:03
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Markus21 skrev: ...men den var seriöst trimmad!
Vad menas med seriöst trimmad?
Har nån lagt ner hela sin själ i beräkning och filning på rätt ställe
Eller har han köpt det värsta köpetrimmet som säljs över disk
och lämnat iväg moppen till en "proffsmekaniker" för att få dit det <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2009, 22:04
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min "åk F50" har jag kört 105 med enligt cykeldator, och "race F50:n" har jag kört 116 med, och det enda som skiljer på dom motorerna är lite större förgasare och en bra pipa på räsern.
Bägge är helt orörda 80cc Athena, så det går att åka fort med enkla medel, bara man har bra koll på helheten, och inte bara portar som en galning.
Men ska man upp mot 120 blås så börjar det gå riktigt tungt, och då är det så jävla knäckande när Rosén eldar på i 150+.............
Nästan varje vecka är det in nån klåpare på jobbet, och många vet att jag pysslar med moppar, och då påstår nästan alla att deras moppe gjorde minst 100 när dom var 15.
Fast man lungt förklarar att det är inte möjligt att den gjorde det, så ger dom sig inte

.
Jag ska göra en liten uppsnyggning på min räser, sen ska jag ställa den i butiken på jobbet över vintern, så folk får nått att fundera över

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2009, 22:27
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Min "åk F50" har jag kört 105 med enligt cykeldator, och "race F50:n" har jag kört 116 med, och det enda som skiljer på dom motorerna är lite större förgasare och en bra pipa på räsern.
Bägge är helt orörda 80cc Athena, så det går att åka fort med enkla medel, bara man har bra koll på helheten, och inte bara portar som en galning.
Men ska man upp mot 120 blås så börjar det gå riktigt tungt, och då är det så jävla knäckande när Rosén eldar på i 150+.............
Nästan varje vecka är det in nån klåpare på jobbet, och många vet att jag pysslar med moppar, och då påstår nästan alla att deras moppe gjorde minst 100 när dom var 15.
Fast man lungt förklarar att det är inte möjligt att den gjorde det, så ger dom sig inte

.
Jag ska göra en liten uppsnyggning på min räser, sen ska jag ställa den i butiken på jobbet över vintern, så folk får nått att fundera över

Fanns inte cykeldatorer eller GPS:er på den tiden. Däremot fanns det en väldigt livlig fantasi och den ska inte föraktas

Bara den gjorde många till hjältar och ingen kunde kolla eller bevisa motsatsen

Således var det bättre förr....

Och med det kan vi konstatera att det är bättre idag än i morgon

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2009, 03:09
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Således var det bättre förr....

Och med det kan vi konstatera att det är bättre idag än i morgon

Det var inte bättre förr...
Det är sämre nu

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 dec 2009, 21:29
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev: ...det enda som skiljer på dom motorerna är lite större förgasare och en bra pipa på räsern.
Bägge är helt orörda 80cc Athena, så det går att åka fort med enkla medel, bara man har bra koll på helheten, och inte bara portar som en galning.
Trodde alla i Hallsta hade slipstiftsklåda...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 dec 2009, 01:40
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Hallsta har dom bara livlig fantasi - häruppe åker vi i 150+ utan
problem......å de på snö....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 dec 2009, 02:09
av Hasse1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag upplevde lite vobbeltendenser när jag kom över 120 men sen la jag på dubbade däck och nu går det som på räls fast det går över 140

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 dec 2009, 22:59
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var nog i höstas när mina klasskamrater började snacka om deras föräldrars trimmade moppar. en sa att hans farsas compact gjorde 95 km/h med portad 60cc (vanlig jofrab) grovkrök och 17mm bing!

efter 95 började kopplingen slira... sen var det en annan klasskamrat som säger att hans farbror är mc-ingenjör (stavning) som hade en k50 som gick i 150.

sen sist men inte minst han med rieju drac med tk rör som gjorde 180!! då tröttnade jag o hävvdade att det inte var så lätt att komma upp i dom hastigheterna men dom vägrade att ge upp......

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 dec 2009, 18:33
av amazonsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, de flesta pratar mer än förståndet räcker till, MEN för snart 25 år sen så var det en klasskompis till mig som hade en FS1 och den gick nåt så otroligt bra.. När han låg bredvid oss andra med trimmade Puchar så vrålade den vid gaspådrag och stack iväg som en 125..
Jag fattade aldrig hur den kunde gå så och han som hade den visste inget om hur den var trimmad.
Men denna var uppmätt med bil o gjorde över 100 knyck.
Puch Dakotan jag hade gjorde väl 65 en bra dag

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 dec 2009, 12:56
av monark 50s
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
amazonsport skrev:ja, de flesta pratar mer än förståndet räcker till, MEN för snart 25 år sen så var det en klasskompis till mig som hade en FS1 och den gick nåt så otroligt bra.. När han låg bredvid oss andra med trimmade Puchar så vrålade den vid gaspådrag och stack iväg som en 125..
Jag fattade aldrig hur den kunde gå så och han som hade den visste inget om hur den var trimmad.
Men denna var uppmätt med bil o gjorde över 100 knyck.
Puch Dakotan jag hade gjorde väl 65 en bra dag

Hehe eftersom inge verkade förstå nåt så kanske det satt en RD125:a maskin i ramen??

Närå, vissa FS1:or går förjäkla fint med väss! vet om 2 st själv, som var bestyckade med 16,5mm fögge,60cc o andra reeds plus ett trim Fuego-system. dom gick väldigt bra, toppfart vet jag ej men de var riktigt kul att åka med. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 dec 2009, 18:49
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
amazonsport skrev:ja, de flesta pratar mer än förståndet räcker till, MEN för snart 25 år sen så var det en klasskompis till mig som hade en FS1 och den gick nåt så otroligt bra.. När han låg bredvid oss andra med trimmade Puchar så vrålade den vid gaspådrag och stack iväg som en 125..
Jag fattade aldrig hur den kunde gå så och han som hade den visste inget om hur den var trimmad.
Men denna var uppmätt med bil o gjorde över 100 knyck.
Puch Dakotan jag hade gjorde väl 65 en bra dag

Där jag bor har alltid fs:1 or varit väldigt vanliga i stort sett alla hade vässat dom flesta toppade 70-80 men det fanns ju dom som fick lite extra skjuts i grejjerna ,verkade som om motorerna ifrån 70 talet gick bättre , sen som alltid var det vissa som fick ta i en speciell effektljuddämpare vissa klarade säkert 100. <!-- </EdIndex> --></div>