Trim = böter?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I tonåren (tidigt 70-tal( så filade vi upp spåret i trotteln på våra
Zundappar med 17 Bing ubåtsfuggen. När länsman stoppade oss så
tryckte man ner choken, sen när dom skulle provvarva så gick ju inte
chokebrickan upp riktigt i toppläget,den bluddrade som en sur otrimmad :D
När dom åkt så var det bara att dra upp chokepinnen med fingrarna.
Väldigt smart ide som en storebror till min klasskompis kom på.
Räddade mig några gånger, däremot inte min Dakotakompis. han fick
dra hem sin utan cylle,kolv,förgasare å bakdrev. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som de flesta vet så om man trimmar sin moped så räknas den som lätt
motorcykel och med allt vad det innebär, har man inte kort för den så
kostar det en hel del böter iaf i min värld så slopa trimmet om du
vill köra absolut lagligt eller sälla dig till nördarna som vill åka 50....
Bättre då att köpa dig en gammal 120cc å blåsa från alla moppeknutters. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Som de flesta vet så om man trimmar sin moped så räknas den som lätt
motorcykel och med allt vad det innebär, har man inte kort för den så
kostar det en hel del böter iaf i min värld så slopa trimmet om du
vill köra absolut lagligt eller sälla dig till nördarna som vill åka 50....
Bättre då att köpa dig en gammal 120cc å blåsa från alla moppeknutters.
men det är ju inte lika roligt Grannen, man skulle köpt den patinerade clippern med rödkvarna motor :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju ett alternativ - men det finns mycket man skulle ha köpt om
man backar bandet...eller hur körmoped? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aa ett gäng :D och inte bara moppar :( <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den uppfinningen skulle jag vilja hör lite mer om hasse!
Du kan inte göra en projekt tråd om hur man gör med en gammal sliten förgasare :)?


Mvh victor <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vihan skrev:Den uppfinningen skulle jag vilja hör lite mer om hasse!
Du kan inte göra en projekt tråd om hur man gör med en gammal sliten förgasare :)?


Mvh victor
De behövs inga bilder för det, om du skruvar av trottellocket på en
u-båtsförgasare så ser du att det finns ett spår i bakkant på trotteln,
chokebrickan har ju en "läpp" som ligger i det spåret så att när man gasar
fullt så lyfts brickan upp i toppläget. Om man filar upp de spåret så går ju
inte brickan upp för fullt, vilket innebär att choken ligger på lite å motorn
varvar inte som den ska. Man får prova sig fram å fila lite i taget, man kan inte fila för mycke så brickan inte lyfts upp alls för då går den ju knappt när
motorn har full arbetstemperatur.

Alltså sånt pysslade vi med i tonåren, nu e jag ju en gamling så nu kör jag lite trimmat utan rädsla för länsman 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Ett möjligt scenario med en trimmad moped.

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. Polisen stoppar dig på din trimmade moped.
2. Mopeden kan bli beslagtagen för att utröna om den är trimmad.
3. Mopeden genomgår en teknisk undersökning. Jodå, det finns fortfarande uppgifter om era gammelmoppar som har ASB/Tsv/VoV-numer, uppgift om drevning hjulstorlek förgasarstorlek mm finns i tabellform.
4a) En oreggad gammelmoped som är trimmad ställs in på mopedbesiktning hos Bilprovningen.
4b) En trimmad registrerad kl 1-moped (45 km/h) blir förelagd om registreringsbesiktning inom en månad. Även det hos Bilprovningen. Intyg vid återställande till original från en välrenomerad verkstad vill Bilprovningen ha samt att dom provkör mopeden så att den känns som en moped igen.
5a) Har du inget A-kort;
- olovlig körning (böter)
- mc ej genomgått reg.besiktning (böter)
- vänta på lämplighetsintyg (normalt ca 3 månader)
5b) Har du A-kort;
- mc ej genomgått reg.besiktning (böter)
Är du registrerad ägare till en moped som du lånat ut kan du bli rapporterad för "Tillåtande till olovlig körning" vilket i sin tur kan leda till böter och körkortsåterkallelse (att tänka på för oss föräldrar som låter barnen köra trimmad moped).
Det finns ytterligar varianter på scenarion, <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Re: Ett möjligt scenario med en trimmad moped.

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:4a) En oreggad gammelmoped som är trimmad ställs in på mopedbesiktning hos Bilprovningen.- vänta på lämplighetsintyg (normalt ca 3 månader)
5b)Är du registrerad ägare till en moped som du lånat ut kan du bli rapporterad för "Tillåtande till olovlig körning" vilket i sin tur kan leda till böter
Dom punkterna stämmer ju inte iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Ett möjligt scenario med en trimmad moped.

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
bryggaren skrev:4a) En oreggad gammelmoped som är trimmad ställs in på mopedbesiktning hos Bilprovningen.- vänta på lämplighetsintyg (normalt ca 3 månader)
5b)Är du registrerad ägare till en moped som du lånat ut kan du bli rapporterad för "Tillåtande till olovlig körning" vilket i sin tur kan leda till böter
Dom punkterna stämmer ju inte iallafall
Dom man hört talas om hem i byn som blev av med trimgrejorna behövde "bara" visa upp mopeden i typ orginalskick hos pålisen sen var det bara å köra igen.. :hmm: (förutom böter & lämpan kanske..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser att det finns många åsikter om trimmad moppe och böter i samband
med detta.
Så mycket kan vi väl säga som att trimmar man en moped så har man
ju försatt sig själv i den situationen om länsman stoppar en.. :wink:
Tyvärr har alla rätt - iaf i vissa detaljer - böter mm det vet vi ju.
Kör otrimmat och försäkrat - alltid bäst men inte nödvändigtvist roligast :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst kan det bli böter ... om man stannar...
Eftersom man lagt ner en och annan peng så får det nog bli som på den tiden det begav sig.. bara köra lugnt därifrån. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Ett möjligt scenario med en trimmad moped.

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
bryggaren skrev:4a) En oreggad gammelmoped som är trimmad ställs in på mopedbesiktning hos Bilprovningen.- vänta på lämplighetsintyg (normalt ca 3 månader)
5b)Är du registrerad ägare till en moped som du lånat ut kan du bli rapporterad för "Tillåtande till olovlig körning" vilket i sin tur kan leda till böter
Dom punkterna stämmer ju inte iallafall
Nja. Punkt 5B stämmer inte än, har för mig jag läst att det kommer införas något som kallas för ägaransvar på samtliga reggade fordon i sverige. Med andra ord kvittar det om du säger att det var "någon kompis" som körde när bilen passerade fartkameran, det är du som får böter ändå. likväl om du som en förälder står som ägare för din sons trimmad plastbalja, så är det dig böterna står på om han fastnar.

4A gäller för EU moppar såväl 45 som för 25 versionen, alltså inte våra 30moppar.

Våra behöver ingen kontroll överhuvudtaget. Om du åker dit för trimning så kanske polisen tar grejjerna, det du bör göra är att montera dina originalgrejjer, om polisen däremot stannar dig och du monterat nya trimmgrejjer så kan du åka för grov olovlig körning då du trots tididgare upp maning inte ändrat tillbaka till original

Nymans 2013 <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man blir av med trimmet och ändrar till original, sen byter moppe och trimmar är det samma då? eller går det på personen? (antar det) <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Om man blir av med trimmet och ändrar till original, sen byter moppe och trimmar är det samma då? eller går det på personen? (antar det)
den som framför fordonet ja <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar