Sida 2 av 2
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 17 jul 2024, 20:41
av ESGEE
Det var inte dyrt snabbt kollat

Re: Att rädda en Hercules
Postat: 27 jul 2024, 12:28
av Knezzen
Jag fixade lite tidskrävande driftstörningar igår på Priman och det blev Prima (haha) tills jag drog gängpaj på ena muttern till baknavet. Vad kan det tänkas vara för storlek och gängstigning på en Hercules Prima (och besläktade) från 77?
Smygtagen bild av sambon
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 27 jul 2024, 13:45
av Skåning
Om det är muttern till bakaxeln du menar så
gissar jag på att det är en M10x1.
Har du en gängtolk (sådana som brukar följa med de flesta satser med gängverktyg) så är det bara att se vilken stigning det är och sen mäta diametern över (de oskadade) gängorna på skruven / hjulaxeln så få du fram vilken typ av mutter det ska vara.
typ
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016879
Ett annat enkelt sätt att "tolka gängor" på är att jämföra mot vanliga skruvar.
Standard stigning för M4 = 0.7, M5 = 0.8, M6 = 1.0, M8 = 1.25, M10 = 1.5, M12 = 1,75 och M14 & 16 = 2.0
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 27 jul 2024, 19:12
av Knezzen
Skåning skrev: ↑27 jul 2024, 13:45
Om det är muttern till bakaxeln du menar så
gissar jag på att det är en M10x1.
Väldigt bra gissning. Det stämde precis

Hade en gängtolk i min sats med gängtappar så jag kunde kika ordentligt. Hade en M10x1 mutter i en skrotlåda, så nu är allt ihop igen
