Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Jag köpte likande ifrån Host host Jula till ungarna, visst bara två lägen men har funkat bra på barns Amazon renoveringar. Den har överlevt över ett år nu, bara byta flusstråd och köra trots lite utsatta med att jag sagt ska det svetsas ska bil ut(vill gärna ha lada kvar). Brännar igenom plåt fint men spottar och fräser lite, 16åring är snitsigare än 17åring på svetsa.
Jag kör riktig svets dvs 3 fas Kembi, men på små jobb typ sparklåder, golv och innerskämmar har den varit förvändas bra, nästan chockande. Börjar fundera på köpa en själv för små saker, Kempin är fin för grövre typ amrikanskt, men Moppar och mc nä.
Jag kör riktig svets dvs 3 fas Kembi, men på små jobb typ sparklåder, golv och innerskämmar har den varit förvändas bra, nästan chockande. Börjar fundera på köpa en själv för små saker, Kempin är fin för grövre typ amrikanskt, men Moppar och mc nä.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Det var ju roligt.. Helt ärligt för de priset är de en toppenmaskin visst lite billiga detaljer men svetsar klart bättre än sitt pris och med utmärkta inställningsmöjligheter vilket de inte brukar vara på "lågbudget" maskiner. Ska åka och hämta en trefassvets på tisdag men köpte den mest för tuben skull... Vart bra billig en 180amp komplett med tub som klocka för 2500kr bara ett par mil bort... Hade gärna behållit den men har bara 3fas uttag på husets andra gavel sen är den ju inte direkt smidig och lättförvarad som den lilla 220 svetsen... De klart skulle den gå koppla om till 220 så får den kanske stanna om den svetsar bra på 220v.. Annars var planen behålla tuben och sälja vidare svetsen antingen utan tub eller med min 5kg flaska. Köpte ju min lilla svets för små arbeten men de har varit lite i största laget och tycker 5liters flaskan har en jäkla benägenhet att bli tom..
Men som sagt i grunden jäkligt nöjd med den lilla billiga polska svetsen har inga problem köpa en likadan eller nyare av samma märke när de blir dags..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Har svetsat en del med en sån där med bara min/max och hi/low effektlägen fungerar som du säger helt ok. Fördelen med denna polack är fler effektlägen och med de lättare justera.. Sen är det grymt smidigt flytta runt på eller vid behov kasta in i bilen och ta med svetsen. Nackdelen är väl oftast lite i kortaste laget slangpaket.. betalade lite extra och fick ett 2,5meters slang till min och den extra halvmetern gör skillnad men hade gärna fått varit en halvmeter ytterligare... Men precis som du säger det är ju egentligen en maskin för små arbeten och där gör de bra i från sig..
Men i morgon är det officiellt semester för mig.. och verkar bli bra väder då ska jag börja skruva på riktigt... Dock behövs tub fyllas, plåt köpas lite bromsslangar som roststopp grundfärg och någon topplack att pensla undertill innan rostskydd. Ja nu har jag ju börjat med bakre hjulhus så lika bra fortsätta och göra dem och bromsar klara så även beställa 2 "stjärnhjulsjusteringar" till handbroms. Brukar montera sådana till 140 i mina 240is så man kan justera handbromsen bra...(läses är lite gammeldags med den detaljen men med sådana att justera på aldrig misslyckats få en handbroms genom besiktningen)
Positivt verkar fått tag i motorhuv och kanske lite andra detaljer men när de kommer till sådant så ropar jag inte hej innan de är hemma på gården...
Men som sagt oavsett vilket blir de till påbörja arbetet på riktigt i morgon...
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Hoppas du har tur med delar...Biltema har gapande hyllor i många butiker...
Fick åka Ume Skellefte t.or. för 2-Bakok till min 945...Biltema i skellefte var
på en helt annan nivå än här i umeå...Beror nog mycket på personalen samt
de styrande i kommunen...Här har Biltema tjatat om att få bygga ut i flera år nu.
Fick åka Ume Skellefte t.or. för 2-Bakok till min 945...Biltema i skellefte var
på en helt annan nivå än här i umeå...Beror nog mycket på personalen samt
de styrande i kommunen...Här har Biltema tjatat om att få bygga ut i flera år nu.
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Lyx med riktig gasflaska ingen 10a där inte
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Nja tror de är en 11 liters eller hoppas på det... Ska ju hämta i morgon efter halv 5 hoppas lite på att den flaskan inte är tom. Så gav tusan i att byta min 5liters idag...
Däremot min första semesterdag så kom värmen tillbaks. De var ju trevligt och varmt men tänker fan inte klaga så de så..
Så hissade högt och lossade bromsok och skivor.. Ja första överraskningen kom på vänster sidan under skivan vart de tomt... japp inget alls..
Däremot spår i bromsskölden att något hade släppt och slungats runt under skivan.
Så med det nya handbromsbelägg inkl allt.
Andra sidan vart överraskning två.. luftnippeln redan avdragen på de oket... Så de slapp jag göra själv.
jaja ok beställda ett kommit och de andra på väg(eller kanske kommit under dagen inte kollat sms eller post)
Så nya slangar av modellen hane hane, samt bakre bromsrör. Även handbromsbelägg med monteringssats, två stjärnhjul samt ett nedre länkage och sprint.
Så långt överkomligt men så kom överraskning nummer 3 ja de brukar ju komma tre i stöten.
När jag snurrade på hjulaxlar så vart de en kuggande känsla och ljud..
Snurrade på kardan men då kändes inget kuggande. Vart lite nojig funderar på om axeln kan vara dålig??
Tömde axeln på olja och ändå inte överdrivet skiten eller metallspårig visst lite kladd runt tappen men ändå inget överdrivet.
Finns en axel till en 245-77a i närheten så får klura på hur jag ska göra lägga ner denna axeln och hoppas på den.
Eller kanske testa fylla på ny olja tillbaks med skivor och en provtur å lyssna på axeln.. Lite olustigt för ingen broms alls då förutom de anliggande bromsarna fram.. Ja fortsätta jobb helt på hoppet känns korkat och lite onödigt ja menar en defekt bakaxel kan ändå vara orsak till att bilen vart stående 1989..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Lite flängig dag!! flaxat runt och gjort nödvändiga inköp.
Men även fått hämtat svetsen.. Såpass nöjd att jag behåller den och skaffar en skarvkabel.
Välskött med bra slangpaket, stor tub(lite för stor till min svets)... Riktigt bra och lättrullade gummihjul.
Men minst halvfull tub så kommer räcka ett tag. Ja en rejäl rulle svetstråd också.
I morgon blir de åka hämta en trefas skarvkabel sen kan man ju testa svetsen på bilen för plåt inhandlat idag också...
Men även fått hämtat svetsen.. Såpass nöjd att jag behåller den och skaffar en skarvkabel.
Välskött med bra slangpaket, stor tub(lite för stor till min svets)... Riktigt bra och lättrullade gummihjul.
Men minst halvfull tub så kommer räcka ett tag. Ja en rejäl rulle svetstråd också.
I morgon blir de åka hämta en trefas skarvkabel sen kan man ju testa svetsen på bilen för plåt inhandlat idag också...
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
byt inte till en hgv bakaxel...den är växlad för last inte motorvägsfart...
många har gjort tvärt om då går hgv som en sedan
många har gjort tvärt om då går hgv som en sedan
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Nja riktig så är de inte kombin är inte utväxlad som någon express...
Madickens 244a har i och med att den har en överväxellåda fått utväxlingen 3:91 hade den varit 4vxl så hade den haft 3:51..
axeln på kombin kommer från en kombi 4vxl och har utväxling 3:51 så monteras den så sjunker varvtalet i stället...
Exakt samma gäller min egen röda 245a osannolikt nog var det troligen typ Sveriges enda 1990års 245gl med 4vxl låda som såldes!!
Första köparen betalade extra för att få sin GL 4vxl... Vilket jag är tacksam för idag för efter jag satt en 5vxl låda så är 5an mer som en 5,5e växel
å löjligt lågt varvtal på motorväg... egentligen ingen ide peta in 5an innan 85-90km..
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
mmm..kan va så...populärt var också i folkracets ungdom att amazoner pv m.fl
fick kombibilars bakaxlar för att varva ut mera/hastighet. 5vxl el övervxl. har
väl också lite olika utväxlingar. min 945/93 5vxl kan jag gott utan problem
peta in 5-an strax under 70 med låga varv men får gasa på mer så 80 med
4-an är optimalt.
fick kombibilars bakaxlar för att varva ut mera/hastighet. 5vxl el övervxl. har
väl också lite olika utväxlingar. min 945/93 5vxl kan jag gott utan problem
peta in 5-an strax under 70 med låga varv men får gasa på mer så 80 med
4-an är optimalt.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Så vart de semester och nu måste detta projekt tas tag i på riktigt...
Men sikta mot stjärnorna och man når grantoppen.
Har ta mig tusan redan glömt vad som införskaffats så får väl läsa på vad jag skrivit
här i kväll... Typ min största orsak hålla dagbok..
Ut tidigt innan värsta hettan och drabbades av första minnesförlusten..
Har ju lånat tändspolen... Jaja "lånades" tillbaka med ett batteri o se på fan bilen startade inte.
Lite bromsrengöring i förgasaren och den tuffade en stund... Ja lät den tuffa 3ggr på bromrengöring.
Borde kommit bensin till förgasaren nu av med bränsleslangen och torrt som Sahara..
I med en dunk gräsklipparbensin 3 nya tuffanden på startgas fortfarande ingen bensin.
Letade fram annan bränslepump handpumpade fram bensin och skjutsade in lite i den gamla bensinpumpen också.
Nytt försök och nu brummar den som den ska igen..
Hade tänkt börjat svetsa för finns några dagar av den varan. Men ändrade mig för bilen behöver vara lätt flyttbar och gudars vad bromsar låg på..
Tog av ena framhjulet och vart positivt överraskad beläggen som skivor såg helt nya eller i alla fall inte många mil rullade...
Visst ytrostade men friska. Då belägg vart nya "bör" kolvar vara hyfsat friska. Förutsatt att de inte varit för mycket vatten i bromsvätskan.
Men som sagt 38år sedan förra besiktningen så säker ska man inte vara..
Klossar "nya" fina Volvo original med skrikdämpningsplattor. Girling oket såg riktigt fint ut de också.
Osäkert om de byts? Eller om 8a år i trafik 18000mil inte sliter mer?
Så kanske om luftnipplar lossnar de går rädda... Rostlösare vibrationer mer rostlösare och vibrationer å försiktigt försiktigt.... J
upp 1a lossna, 2a nä vågade inte ta i mer, men 3e lossade...
Tillbaks till 2a mer rostlösare och vibrationer och se på tusan de släppte alla tre...
Sen vart de bara motionera kolvar, en snabb stålborstning efter lite flygrostborttagare och voila...
Ett fungerande ok.. En nöjd men jävligt svettig Peter så nu blir de vätskepaus.
Men gick ifrån allt nytt i bromsväg fram, till kanske ett ok..
Ska strax ta mig tag i andra sidans osäkert om blixten slår ner två ggr på samma ställe...
Men med tur och lite sparade pengar kanske de oket också blir räddningsbart...
I övrigt behöver inte mycket göras i hjulhus lite nytt rostskydd och säkert lever inte de gamla bromsslangarna
länge efter kommit i trafik å bromsskölden sett bättre dagar men får duga för nu...
Nu tre stora glas hallonsaft och en snabb kopp mickrouppvärmd kaffe och sen ta tag i ok 2..
Har sjukt mycket att göra på kort tid vi får se hur de går med allt! Men sikta mot stjärnorna och man når grantoppen.
Har ta mig tusan redan glömt vad som införskaffats så får väl läsa på vad jag skrivit
här i kväll... Typ min största orsak hålla dagbok..
Ut tidigt innan värsta hettan och drabbades av första minnesförlusten..
Har ju lånat tändspolen... Jaja "lånades" tillbaka med ett batteri o se på fan bilen startade inte.
Lite bromsrengöring i förgasaren och den tuffade en stund... Ja lät den tuffa 3ggr på bromrengöring.
Borde kommit bensin till förgasaren nu av med bränsleslangen och torrt som Sahara..
I med en dunk gräsklipparbensin 3 nya tuffanden på startgas fortfarande ingen bensin.
Letade fram annan bränslepump handpumpade fram bensin och skjutsade in lite i den gamla bensinpumpen också.
Nytt försök och nu brummar den som den ska igen..
Hade tänkt börjat svetsa för finns några dagar av den varan. Men ändrade mig för bilen behöver vara lätt flyttbar och gudars vad bromsar låg på..
Tog av ena framhjulet och vart positivt överraskad beläggen som skivor såg helt nya eller i alla fall inte många mil rullade...
Visst ytrostade men friska. Då belägg vart nya "bör" kolvar vara hyfsat friska. Förutsatt att de inte varit för mycket vatten i bromsvätskan.
Men som sagt 38år sedan förra besiktningen så säker ska man inte vara..
Klossar "nya" fina Volvo original med skrikdämpningsplattor. Girling oket såg riktigt fint ut de också.
Osäkert om de byts? Eller om 8a år i trafik 18000mil inte sliter mer?
Så kanske om luftnipplar lossnar de går rädda... Rostlösare vibrationer mer rostlösare och vibrationer å försiktigt försiktigt.... J
upp 1a lossna, 2a nä vågade inte ta i mer, men 3e lossade...
Tillbaks till 2a mer rostlösare och vibrationer och se på tusan de släppte alla tre...
Sen vart de bara motionera kolvar, en snabb stålborstning efter lite flygrostborttagare och voila...
Ett fungerande ok.. En nöjd men jävligt svettig Peter så nu blir de vätskepaus.
Men gick ifrån allt nytt i bromsväg fram, till kanske ett ok..
Ska strax ta mig tag i andra sidans osäkert om blixten slår ner två ggr på samma ställe...
Men med tur och lite sparade pengar kanske de oket också blir räddningsbart...
I övrigt behöver inte mycket göras i hjulhus lite nytt rostskydd och säkert lever inte de gamla bromsslangarna
länge efter kommit i trafik å bromsskölden sett bättre dagar men får duga för nu...
Nu tre stora glas hallonsaft och en snabb kopp mickrouppvärmd kaffe och sen ta tag i ok 2..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Flyt idag även om jag också flyter iväg...
Ok 2 lossade alla nipplarna på också så oken räddade.
Sen vart grabben i Borås på moped och letade geocach så han hade
möjlighet både köpa fler kapskivor som 4a nya bromsslangar.
Så de på väg hit men i mopedfart.. Ska helst på i kväll..
Så blir de bromsar bak i morgon...
Tror jag har allt utan klossar/skivor dit.
Även två ok. De dock samma sida,
Så behövs de blir de en tråkig luftning!
Ok 2 lossade alla nipplarna på också så oken räddade.
Sen vart grabben i Borås på moped och letade geocach så han hade
möjlighet både köpa fler kapskivor som 4a nya bromsslangar.
Så de på väg hit men i mopedfart.. Ska helst på i kväll..
Så blir de bromsar bak i morgon...
Tror jag har allt utan klossar/skivor dit.
Även två ok. De dock samma sida,
Så behövs de blir de en tråkig luftning!
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Du är flitig, trots värmen... 
Själv fördelar jag tilläggsisolering + timmerpanelning med vattenskidor och ringåkning, allt termometerstyrt
Men vad menar du med vibrationer? Knack med slägghammare eller vibrator för betong?
En bra rostlösare är fin hydraulolja blandat med aceton, kryper in överallt. Eller rostlösning är det väl inte, men det kryper in och smörjer så att rostnyp i gängor släpper.
Själv fördelar jag tilläggsisolering + timmerpanelning med vattenskidor och ringåkning, allt termometerstyrt
Men vad menar du med vibrationer? Knack med slägghammare eller vibrator för betong?
En bra rostlösare är fin hydraulolja blandat med aceton, kryper in överallt. Eller rostlösning är det väl inte, men det kryper in och smörjer så att rostnyp i gängor släpper.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 951
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Flytet borta vänster sida bytt slangar.
Men höger sida där gick de åt fanders. De korta rören till oket fick jag loss
Men de inre ville inte vara med så får bli en utflykt köpa rör i morgon...
Skit också tappar en del svalare morgontid där... Jaja så blir de ibland.
Huvudsaken de genererar lite vibrationer så oljan kryper ner och rost lossnar...
På en bromsnippel brukar jag bara ta en långhylsa över och knacka med hammaren på godset närmast nippeln.
Lite fram o tillbaks kombinerar med lättare knack uppifrån rakt på nippeln..
Bara de ger lite extra vibrationer så skyndar de på krypoljans effekt...
Men höger sida där gick de åt fanders. De korta rören till oket fick jag loss
Men de inre ville inte vara med så får bli en utflykt köpa rör i morgon...
Skit också tappar en del svalare morgontid där... Jaja så blir de ibland.
Menar just vibrationer kan vara hammarslag slag med dorn eller annat eller med tryckluftshammaren med nålverktyg...
Huvudsaken de genererar lite vibrationer så oljan kryper ner och rost lossnar...
På en bromsnippel brukar jag bara ta en långhylsa över och knacka med hammaren på godset närmast nippeln.
Lite fram o tillbaks kombinerar med lättare knack uppifrån rakt på nippeln..
Bara de ger lite extra vibrationer så skyndar de på krypoljans effekt...