Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av ESGEE »

Ser fina ut så de 5 måste ändå vara en framgång?
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av Peter Holbrant »

Kul och mindre kul brukar ju komma i kombination...

Så denna lördag vart på loppis hittade ett "Dam" troll..
s3.jpg
Då de sitter lite sådana Lyckotroll på några av mina fordon
tyckte rasmus de vore kul med ett till Falconen också..
s2a.jpg
Så får väl hamna under kategorin kul..

På väg hem såg jag temperaturmätaren gick ovanligt högt kände på värmeventilen och de
vart oroväckande kallt från den... Stannade bilen konstaterade typ tom kylare??
Fyllde vatten såg att de kom en stråle från vattenpumpens anslutning till röret som går till
värmen... Osäkert om de är packning rör eller kanske pumpen??
Faller definitivt oavsett vilket i kategorin mindre kul..

Väl hemma så startade jag upp Snövit fick hoppa in som transportör till dagens resor.
Behövde ändå luftas och grabben ville övningsköra den också...
s1.jpg
Ändå lite kul första resan sedan augusti med den bilen...

I morgon ytterligare en resa till Biltema köpa vattenpump och packningssats...
Hoppas på att enbart o-ring som behöver bytas för något rör har jag inte men ärligt
tror jag nog de är röret som läcker..

Men här mer frågan om de är mindre kul eller tråkigare än så..

Jaja utöver Biltema resa i morgon så kommer även Forden hem å de faller
definitivt under kategorin kul.. Så mer kul än mindre kul får denna helgen ses som...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ser trevlig ut :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja i alla fall hemkommen nu vilket alltid är skönt...
f24.jpg
Finns att göra! Nu vart batteriet dött
Ska testa ladda upp men misstänker de får bli ett nytt..

Blir ett trevligt projekt att pyssla med...
Men de finns att göra..

Kommer väl bli sluta med en hellackering och men den kommer få ske i dellackeringar..
Först ut blir i alla fall lite mekaniskt jobb...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Vintern kan vara hårt för en del batterier.
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Den ser trevlig ut Forden och ser fram emot att följa projektet. :D
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ska erkänna inte ens sett bilen i dagsljus sedan den kom hem...
Högsäsong på jobbet och lär få backa upp personalbrist i norr säkert ett par veckor i vinter också...

Så någon allround mekaniker/elektriker (bör kunna lite av de mesta) som är sugen på jobb som resande servicetekniker i trakten Värmland och uppåt
kan söka på Prowash. Då vi har gott om lediga tjänster. En i Karlstad som slutat och en långtidssjukskriven i Gävle-trakten även
ett plötsligt dödsfall i Stockholmsområdet... Om inte annat slipper vi i väst och syd täcka upp lika mycket..

Men när jag kikade på Ebay snubblade jag över ytterligare 5st emblem.. Lustigt att de även i detta kitt saknades 1 från komplett..
f25.jpg
f25.jpg (85.13 KiB) Visad 502 gånger
Jaja de var billiga så köptes och nu ytterligare 5st på väg hem.
Så nu har jag gått från 0 till 5 till 10 och behöver 6st vilket ändå är lite lustigt då på FB sidan Ford Falcon Sverige
de sa att de typ aldrig sett några sådana till salu.. Jaja behåller de 7 bästa en i reserv och skickar ut tre på annons senare...

I alla fall jourvecka så osäkert om jag får se bilen i dagsljus i veckan men ska försöka svänga förbi något
Biltema och investera i ett par jordflätor och ett nytt batteri i veckan så kanske jag hinner få provkört lite i helgen.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Bättre med 10 än 0 :D
Peter Holbrant
Forumsponsor

Fortfarande för kallt men vart jourledig måndag och typ första dagen jag sett bilen i dagsljus.
Lade i ett nytt batteri och provstartade som varmkörde.
Small igång direkt vart till och med lite imponerad för varit bra kallt ändå.
f29.jpg
Gillar den improviserade jorden..
Nästan så jag undrar om jag jobbat med bilen tidigare...haha

Men fungerar och lätt fixat.

Motormässigt så lättstartat som redan nämnt vare sig blå svart eller vit rök.
Känns betryggande kylning och termostat fungerar fint bilen laddar som den ska.
Den verkar konverterats till elektrisk vindrutetorkare som i alla fall fungerar i en fart.
Den mesta elen verkar fungera även om jag gärna går igenom den också..
Men lägre prio på de än mycket annat.

Grenröret läcker och verkar enbart sitta fast med någon skruv möjligt jag fick förklaringen varför
de hängde med en ny topp. För blir en överraskning att se om bultar är av eller bara saknas.
Motorn går i alla fall riktigt bra så lägger lite jobb på att få ur dem först.

I övrigt hittade jag på Ebay en bättre lösning på överdragsklädsel.
En måttanpassad överdragsklädsel...
f28.jpg
Alltså inte klädsel på bilden de bara en exempelbild den som kommer är måttsydd efter sätet.
Men blir typ en sådan men i blått och silver tar väl någon månad innan den är uppsydd
och hemkommen från USA men bra mycket snabbare än de blir tal om att montera..

Nu lite kaffe och värme ska ut kika lite mer idag...
Peter Holbrant
Forumsponsor

2013 då skvallrade en knapp om att
då var cruising för Falconen i Mariestad...
f33.jpg
En sak jag är övertygad om var i alla fall att de
spelades allt för hög musik i från stereon..
f32.jpg
De "mäktiga" typ 4 bakre lådhögtalarna är ändå fräckare än högljudliga...
Följer i alla fall med div nya gummilister inte kikat närmare på vilka och vad...

En sak att som ska sparars om den fungerar är den tjusiga kassett-steron med FM radio.
Typ tidsenlig med sina falska träpaneler och krom..
f31.jpg
Bilen i alla fall viktkompenserad i form av rost och en borttagen gaspedal ger väl lite viktminskning.
f30.jpg
De ska väl åtgärdas lättlagad rost de jag sett i golvet. Men finns knepigare viktreducering att laga.
Pedalen samma i flera modeller och finns att finna för ett par 100lappar om den inte återfinns i
bilen.. Kunde inte kika närmare idag då låset till bagaget frusit till hårt..

Vart ingen provkörning idag för kallt och då värmepaket inte är monterat och frysningen omöjliggör
kontrollera om lödningen håller tätt eller ej så kan och får de vänta..
i alla fall till 10+ eller så..
Thol

Inlägg av Thol »

Den där bilen ser absolut ut som en go brukis när rosten är åtgärdad 8)
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Att den ändå vill vara med i minusgrader, känns som ett bra objekt :D Gluttat på 1968 Ford Galaxy jag är sugen på.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Thol skrev: 26 jan 2026, 18:55 Den där bilen ser absolut ut som en go brukis när rosten är åtgärdad 8)
Jodå och är bruksskick jag siktar på alla mina fordon...
En skön helhet och väl fungerande de duger mer än väl. Tänkte lägga ett par veckor i vår med
intensivarbete och se hur långt jag når... Men målsättning besiktad är nåbar och vill de sig väl siktar jag på
hellackering men den lär ske i delar precis på samma vis jag färglade 145an och Snövit..
I alla fall jag jobbar lite bättre om man ser delresultat "sakta" generera en helhet..
Peter Holbrant
Forumsponsor

ESGEE skrev: 26 jan 2026, 19:53 Att den ändå vill vara med i minusgrader, känns som ett bra objekt
Ja känns som den fått en hel del service motormässigt även verkar förgasaren renoverats i närtid.
Tror inte så mycket jobb behövs på motorsidan hade vart kul känt till lite bättre historik om den
men spelar väl mindre roll då de ändå blir en total genomgång och åtgärdar de som behövs och med det startar
en ny historik.. I övrigt tummen upp för Galaxyn mycket snygga linjer på dem..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Hemkommen för någon dag. På söndag bär de iväg mot Gävle för lite jobb i de trakterna.
Men i alla fall fått efter lite velande bestämt mig för att den nya klädseln till Forden
fick bli denna (ja fortfarande exempelbild den riktiga måttsydd)
f34.jpg
Men beställd och i tillverkning gissar de tar några veckor minst innan den dyker upp
från USA..

Sen hade jag paket att hämta på posten i form av en lite mindre variant.
f35.jpg
f36.jpg
f37.jpg
De är ändå alltid kul ha en leksakmodell av sin bil även om den
är i fel färg s¨å trevlig plåtbil med fungerande friktionsmotor...
Skriv svar