Angånde kolvbults lager(nållager). Sachs Ahtena 80cc
-
- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På 70 talet när min son körde 50cc Cross, då viste ingen om sådana bussningar, så för att slippa ras så bytte vi nållager varje halvtimma, efter rekomendation av Testi-fabriken och så givetvis ringar var annan gång, så att det alltid skulle vara fullt hugg. Och framför allt tränade han på en 250 cc, för att även på det sättet minimera risken för dyra motorras
OBS! vi hade aldrig ett ras på Minarellin
<!-- </EdIndex> --></div>

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>bryggaren skrev:En fråga till dig, Conrad, är bronsbussning bättre/sämre än nållagrat, vad gäller kolvbultslagring? Du verkar ha koll på det mesta, säkert detta också...Conrad Engström skrev:Förr var vevstakarna vevstyrda, sedan ändrade man till kolvstyrda. Alltså stakens "låsning" i sidled. Numera flyter stakarna men hindras nere vid skinkorna. Staken vandrar i sidled och lika med kolvbultslagret. Det har visat sig att när man monterar större kolvar så kan rullhållarn spricka. Därför kör jag med bronsbussning,även i stålstakarna.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Hmm på min sachs blev ramlagerna så glappa att kolven tog i toppen!Braxmatte skrev:En bronsbussning kan ju inte haverera på samma sätt som ett nållager
När bussningen blir glapp så låter det ju lite illa men det händer inte speciellt mycket
Om ett nållager pajar när det varvar 10000 så kan ju kolven vilja ut genom toppen
Och delar av nållagret kan repa sönder cylindern