Vrakcompactens customisering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så var vi då framme vi det som "Jossan", verkade vänta spänt på. "Hur ser en stelbent Compact ut?"

Hem från skolan och lämna ryggsäcken. Sedan raka spåret ut mot macken. Kom fram och upptäckte att det var mycket saker på G i verkstan. Fick hänga med som andrebilschaufför när vi skulle bogsera en Audi 100, som hade dött 7km från macken. Väl tillbaka så var det lugnare i verkstan, och jag kunde börja jobba, dock var lyftarna upptagna och min mekplats fick bli under en Honda Civic som stog upphissad.

Nåväl. Monterade min fina gaffel, och kasserade den som tidigare suttit på samt en annan krockad gaffel. Båda var rejält krokiga och innerbenen är vad som skapat dom övre rören i bakramen. Hittade två snitsigt bockade rör från ett tidigare bygge och fick bocka dom på ett ställe till så blev dom perfekta som undre rören i bakramen. Vad som saknades nu var något att fästa hjulet i. Bankade ur svingaxeln och konstaterade att hjulfästena på den svingen var skrot, precis som resten av svingen.

Istället hade jag två fästen liggande från en tidigare Compactsving. Dessa användes istället.

nu hade jag grejjer till att bygga ihop en bakram. Hjulen riggades upp mellan två plankor. Ca4 timmars vinande kapskivor och sprakande svetsande senare så står den halvfärdig, sadeln är bara dithängd för syns skull och inget är helsvetsat ännu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Som jämförelse har ni här fyndcompacten. Ganska mycket i sadelhöjd som försvunnit.

Imorron fortsätter äventyret :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev riktigt ballt :nod: Kan konstatera att stel ram gör sig bra på Compacten. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Blev riktigt ballt :nod: Kan konstatera att stel ram gör sig bra på Compacten.
Jo jag får säga att jag blev positivt överaskad själv, trodde inte det skulle se klokt ut när jag började kapa i eftermiddags. Men blev riktigt nöjd <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har tänkt på en grej..många håller på att förstärka/svetsa sprickor i compacter. Å det är ju faktiskt i soppatanken ni kapar å svetsar :shock: är ni aldrig orolig? jag skulle vara lite nojjig det lär ju smälla utav helvete eftersom godstjockleken är bra mkt mer än i en vanlig bensintank. är det ingen risk me att svetsa i just compacttankar eller har alla bara röta? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag ska svetsa i en tank brukar jag först dra lågan förbi påfyllningshålet 22_yikes.gif
Då brukar det "poffa till" :hide: och ibland får man hämta tanken hos grannen :respekt:
sen kan man svetsa i lugn och ro för det smäller bara en gång oregonian_mornincoffee.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

dr.novolette skrev:jag har tänkt på en grej..många håller på att förstärka/svetsa sprickor i compacter. Å det är ju faktiskt i soppatanken ni kapar å svetsar :shock: är ni aldrig orolig? jag skulle vara lite nojjig det lär ju smälla utav helvete eftersom godstjockleken är bra mkt mer än i en vanlig bensintank. är det ingen risk me att svetsa i just compacttankar eller har alla bara röta? :roll:
Man eldar ur gaserna.

1. Ta bort bensinkranen, tanklocket, sadeln och urluftningsventilen
2. Kolla så tanken verkligen är tom,när du lutar en compact åt det hållet där bensinkranen sitter så rinner det ut några milliliter bensin till. (Jag glömde detta denna gången)
3. ta en tändare, gassvets eller liknande
4. För lågan över påfyllningshål och luftningshål. Du får en liten låga och en poff. Eller om du som jag inte lutat moppen och lite soppa finns kvar så får du knappa halvmeterlågan.
5. Nu är det säkert att svetsa och kapa i tanken då du redan antänt/föbrännt allt brännbart inuti den. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser tuff ut :D
Du ligger inte på latsidan direkt, snart klar jue :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut ju. Mer än jag skulle gjort me den dära...hehe.

Blir bra de där :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul bygge !
Flytta tanklocket och ha luftskrv under sadeln.
Sedan små korta stänkskärmar. Och sedan en EKF motor med 80 Athena. 22_yikes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Typ samma skärmar som mig alltså? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Conrad Engström skrev:Kul bygge !
Flytta tanklocket och ha luftskrv under sadeln.
Sedan små korta stänkskärmar. Och sedan en EKF motor med 80 Athena. 22_yikes.gif
Avkortad originalbakskärm är redan medräknat. Fram vet jag inte än hur jag ska göra. Flytta locket tänker jag inte göra, däremot funderar jag på en såndär detalj som blir knappt märkbar trots att den tar lång tid att fixa, sadel som öppnar åt sidan, som (minns inte märket) någon amerikansk 40 tals bil gör/gjorde.

EKF ligger sisådär 10ljusår utöver min budget. Och vråltrim är inte ett alternativ när jag nu är inne på sluttampen av att ta körkort, samt bråkar med myndigheterna om tillstånd för att ta lastbilskort. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir fräckare med rundade skärmar som kan "smita åt" nära däcken.
Kanske du redan tänkt det :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

pangerva skrev:Blir fräckare med rundade skärmar som kan "smita åt" nära däcken.
Kanske du redan tänkt det :D
Visst blir det fräckare med rundade skärmar, men budgeten är obefintlig, hitintills har jag bara använt saker jag haft liggande. Får jag däremot tag i rundade skärmar för tillräckligt låg summa så åker dom dit direkt, ingen tvekan om saken. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är definitivt en kul utmaning att arbeta med en "noll-budget" också, även om man inte prompt måste. Om inte annat för att visa vad man kan fixa ihop av vad andra skulle slängt på tippen.
Sweet bygge, dude! :headbang: :cool2: :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:scooter: slider_score.gif :scooter: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar