Vrakcompactens customisering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nymans2013

Vrakcompactens customisering

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst kan många (även om vissa, som jag inte har så många moppeår på nacken) säga att dom kapade sönder en moppe till oigenkännelighet under sin första moppeålder.

Väldigt få kan nog lägga handen på hjärtat och säga att dom aldrig custat någon detalj på sin moppe.

Jag hade en Puch förra våren som byttes bort (idiotiskt gjort då det var en duktigt pigg maskin och av ovanliga modellen Montana GL) mot en svart fyrtaktsmullrande leksak med regskylt i arslet (EU-moppe alltså).

Denna maskin var slöare än en Komar, så maskinen byttes mot en på 120cc. Tyvärr stog Harry Haffa utmed skolvägen en dag och den hamnade i statligt förvar i två månader och kom hem med körförbud.

Hade varken tid eller ork att återställa till original för att kunna klara en regbesiktning, så den blev ståendes. Den tidigare forumsmedlemmen "Humbug", visade intresse för hojen. Och antalet bytesförslag jag hann få, har jag tappat räkningen på.

Så kom ett förslag på en ganska skabbig Compact. Med en trepet fläktkyld och 17tums hjul bak skrek hjärnan "1250-1". På bilderna fick jag se detta:

Bild

Bild

Med en dåres envishet inbillade jag mig att det var en 1250-1, eftersom den hade 17tum bak och högre dämparfästen. Cuppinistyret gjorde inte att hjärnan lugnade sig. Efter lite funderande så bestämde jag mig för följande: Om det var en 1250-1 och skulle gå att identifiera som detta skulle det bli atomrenovering, men det visade sig vara en 1248, med domkraftsvåldtagen sving och ett 17*3,00 Nokian Hakkapelitta Trial monterat. Så, vad göra nu?!

Bild

Bild

Bild

REAL RODS DOESNT SHINE!

Såhär ser då vraket ut just nu. Jag har alltid varit svag för Rat Rods, mattsvart, grundfärgsrött och vita däcksidor är en jäkligt snygg kombination helt enkelt.

Så lite skissande med bläck, åstadkom denna bild:

Bild

Efter en datorredigering utförd på mitt eget vis:

Bild

Om detta monster blir verklighet är svårt att veta. Först och främst vet jag dock att sadeln ska ner några våningar, och jag ska få motorn att gå ordentligt. Sedan får tiden utvisa hur den kommer se ut i framtiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där kan nog bli något riktigt bra Lycka till :D Förresten vad är det för ett crosslik du har :?: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Det där kan nog bli något riktigt bra Lycka till :D Förresten vad är det för ett crosslik du har :?:
Det är bilderna Humbug skickade när han undrade om jag ville byta. så det är inte mitt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där kan bli riktigt fränt! Har aldrig sett en stelbens Compact.. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut att kunna bli hur bra som helst ju!

Här är en annan jag plåtat som kanske kan ge lite ideér på vägen:

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas du bygger den :D Kommer bli hur cool som hellst thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frän moppe P-plats.se
körmoped skrev:Hoppas du bygger den :D Kommer bli hur cool som hellst thumb_up
Vet inte säkert, skulle ha åkt till jobbet och kapat av sadelfästet idag, men det sket sig. Den ville inte igång. Upptäckte att tanken var tom men fick annat och göra, annars hade det nog bara varit att tanka och åka.

Tiden kommer som sagt att få utvisa hur den blir. Men idéer och skisser blossar upp hela tiden. Så vart detta slutar vet man inte.

Fick med två extra 15´´ bakhjul. Dock utan bromssköldar eller lager. Den ena var riktigt illa åtgången i lagerbanan. Dom hjulen ska förmodligen användas till att bygga kärra av. Ska ner och mäta lite på dom och sedan ska jag eventuellt beställa lager till dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så, en uppdatering kan vara på sin plats då det hände lite positivt igår.

Kom hem från skolan med Mamban runt fyra. Upp i lägenheten och lämpa av skolmaterialet. På med mekarkläderna och ner i källaren för att hämta Marie's Compact (den blåa 1248an i fyndskick).

Iväg mot Rinkabyholm där jobbet ligger. Väl där drog jag fram min egenhändigt designade (okej kanske inte) och byggda sidovagn. Monterade den på 1248an (alla fästen är gjorda för enkel montering så det tar ca 15min).

Sedan hemmåt igen och slängde in lite mat i brödluckan. Ner utanför lägenheten, och nu börjar det spännande. Upp på sidovagnen lastades nämligen "vraket".

Bild

Fick skruva bort framhjulet för att den skulle gå ner. Samt ta bort bakre tvärstaget på vagnen (sitter med 2 M8or).

Ut till Rinkabyholm gick det tungt uppför backarna. inte så lustigt, den släpade trots allt på Mig (88kg), sig själv (45kg), vagnen (20kg) och silvercompacten (47kg), alltså 200kg, plus rullmotståndet hos vagnens hjul. Det gick så tungt så jag fick stanna halvvägs och stänga av, för att vänta och sedan åter starta och köra vidare 5min senare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen en glad upptäckt väl ute på macken. Jag kickade runt motorn och inte ett liv, kicken låste sig. "Vad fan" vrålade jag högt i verkstaden. Tittade ner mot motorn och innanför fläktkåpan, alltså inne vid fläkten låg något som inte skulle vara där. Runt, svart och någon cm stort. Försökte ta ut den. satt stenhårt, i med växeln och backade moppen någon decimeter.

Vad jag plockade upp ur fläktutrymmet var en illa åtgången motorkudde till Sachs :shock: :lol: .

Inte lustigt att det har låtit lustigt när jag kickat. Nåväl, slängde den åt skogen och kickade, ett fruktansvärt oljud fyllde verkstan tillsammans med den underbara tvåtaktsröken. :twisted: Nu vet jag att motorn går, får väll muta Lason med en öl eller ngt så jag får växlarna inställda. Sen J*VLAR ska den få smaka på vinkelslip <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken härlig transport :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
1135
Kontakt:

Inlägg av 1135 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja verkligen :D Sidovagnen är ju strålande. Klart värd Nobelpris i mopedism eller något :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Vilken härlig transport :D
1135 skrev:Ja verkligen :D Sidovagnen är ju strålande. Klart värd Nobelpris i mopedism eller något :wink:
Jovisst är det smidigt. Däremot kan ju lagligheten i den ifrågasättas, samt att en Compact inte är den optimala moppen att utsätta för stora sidokrafter och liknande.

Vraket har fått sig en rejäl uppfostring idag. där det ingick såväl vinkelslip som skärbrännare. Ska man uppfostra en svensson är det hårhandskarna som gäller, för mopedernas "Svensson" är just vad jag anser Compacterna som. Jag vet ingen annan svensktillverkad moppe som sålts i lika många exemplar.

Vart börjar man då?

Bild
Jag började med att halshugga compacten.

Bild
Först kapade jag väck armarna som går ut från ramen och håller pakethållaren, stötdämparna och stänkskärmen. Sedan kapade jag bort själva sadelplattan. Men vinkelslipen nådde inte att kapa ända upp under plattan, så istället lät jag en bit av röret vara kvar under plattan.

Bild
Efter lite jobb med Migen så sitter plattan fast på ramen igen, dock betydligt lägre. Som synes glipar det rejält i bakkant, det är för att jag har sänkt sadeln så mkt att svetsskarven hamnar precis ovanför en böj där ramen är något platt på baksidan. Detta ska ordnas med en liten mellanbit som jag skär till ifrån den avkapade biten av tankröret.

Förutom sadeltortyren så har jag också rensat bort samliga fästen från svingen och kommer att ordna rör till att bygga den nya stela bakramen av någon dag framöver, eller så bygger jag dom av något annat befintligt material.

Bild
Och såhär ser då en Compact ut med sänkt sadel och rensad sving, samt oslipad svetsskarv, självklart så sänks tankens volym när man kapar på höjden, vid första titten på hur stor rörbit man tagit bort så ser det inte så mkt ut, kanske 3dl som försvunnit, vad man däremot inte får glömma är att precis lika mkt i höjd, har försvunnit i ramens främre del.

För att kompensera för detta och få aktionsradie större än 2mil, så funderar jag på en rund tank placerad på hållare, bakom sadeln. Det kan ses ibland på tillexempel roddar och "Gassers"
Bild

Detta skulle isåfall ger lite mera Rod känsla åt bygget. Och det är ju inte fel med 3liter extra soppa bakom arslet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:thumb: för gasser-tanken... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cool och praktisk sidopvagn!
Sen ska det bli kul att följa bygget... <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett tips, kolla om nån har en gammal 2t jordfräs, jag fick en som skurit o rostat ihop. men jag sparade tank,förgasare o gasreglage. Det var en "Holder" med sachs maskin, o rund "rör" tank med locket mitt på röret o plåtband som fästenBildtyp som den här rackaren! inte riktigt som min men nästan, tanken är iallafall lika. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är något sånt jag har tänkt mig, och sedan fästen som går ut under sadeln och bakåt och sedan tanken liggande på tvären (i moppens färdriktning). Antingen från någon jordfräs som du säger eller liknande, annars nytillverkas en tank som får dom mått jag vill ha. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar