mekstativ motorstöd på tradera
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Inget är svårt när man har grejor eller hur..? Men i ditt fall får andra pynta..Å vad tror du det kostar att du utnyttjar ditt jobb både i maskiner material å arbetskostnad..
tur jag inte är din boss 
Nä att vara en lånare är inget för mig
Men hur som helst kan jag ju meddela att tillverka prylar brukar oftast bli en riktig backaffär eftersom man är tidsoptimist. allt tar betydligt längre tid än vad man tror har jag lärt mig. Dessutom många bäckar små drar även upp priset betydligt mer än man kunnat ana. så ett sånt där stöd efter diverse svarvande i ämnesrör. borrande gängande svetsande å lackande plus kostnad för svarvstål,svetselektoder,material,färg.mm. så finns det fan så mkt enklare sätt att få ihop pengar tex.sitta å plinka på basen en pubkväll utan att bli smutsig se på snyggingar å dessutom ta sig en gratisöl 
Dessutom om det är så lätt / billigt å du har dom "förmånerna" är det ju underligt att du inte sputar ut smarta lösningar som tex "Simtus"
men snacka kack går ju
<!-- </EdIndex> --></div>
Esso skrev:Helt klart en bra grej, men för mej som har tillgång till material och maskiner att bygga ett sådant stöd (eller bättre) på ett par timmar låter 1000 spänn väldigt dyrt.
maskin för utskärning av plåtdetaljer
Inget är svårt när man har grejor eller hur..? Men i ditt fall får andra pynta..Å vad tror du det kostar att du utnyttjar ditt jobb både i maskiner material å arbetskostnad..

Nä att vara en lånare är inget för mig

Dessutom om det är så lätt / billigt å du har dom "förmånerna" är det ju underligt att du inte sputar ut smarta lösningar som tex "Simtus"
men snacka kack går ju

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
- alf-johan
- Forumsponsor
Och ni andra jag tycker inte att man ska gå in på anställningsvilkor och förmåner här
Cobra så ska det låta , du e en riktigt klok man , Mvh Alf-Johancobra karlsson skrev:Säger bara en sak har man mer tid än pengar bygger man ett eller om man har mer pengar än tid så köper man ett mvh cobra

Och ni andra jag tycker inte att man ska gå in på anställningsvilkor och förmåner här

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
-
Ett sunkigt skruvstäd från Rusta eller Jula kan man väl drista sig till att isf använda - kostar inte en minut i tid,man slipper bränna ihop ett gäng 4-kants pipor 
Ett motorstöd väljer man väl att använda när behovet finns, annars kan man ju trampa fast motorn med foten mot golvet
Rexxy skrev:Krångligare än såhär behöver det inte vara. Kostnad för mig själv, 0kr.

Ett motorstöd väljer man väl att använda när behovet finns, annars kan man ju trampa fast motorn med foten mot golvet

Nja du Grannen , eftersom man ändå först ska prioritera själva motorn som Rexxy enligt ovanstående bild har gjort , så är det inget att tillägga... <!-- </EdIndex> --></div>Grannen skrev:Rexxy skrev:Krångligare än såhär behöver det inte vara. Kostnad för mig själv, 0kr.
Ett sunkigt skruvstäd från Rusta eller Jula kan man väl drista sig till att isf använda - kostar inte en minut i tid,man slipper bränna ihop ett gäng 4-kants pipor
Ett motorstöd väljer man väl att använda när behovet finns, annars kan man ju trampa fast motorn med foten mot golvet![]()
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror ju på vad man prioriterar, fina verktyg eller motorrenovering.
Jag har mekat mopedmotorer sedan 1961 och aldrig använt ett motorstöd.
Vi hade ett fint, lika det på Tradera och det fick ligga kvar under bänken.
Ett bra skrustycke och tjocka kopparbackar är nog. <!-- </EdIndex> --></div>
Ett bra skrustycke och tjocka kopparbackar är nog. <!-- </EdIndex> --></div>
Veteranen har tala! Jag håller med honom om att det inte behövs något mekstativ. Möjligen ett för att få motorn att stå plant som doktorn har men det behövs inget när jag mekar iaf. Jag vill so vrida och vända på motorn lite nu och då så man kan undersöka å pilla men det är ju jag detConrad Engström skrev:Beror ju på vad man prioriterar, fina verktyg eller motorrenovering.
Ett bra skrustycke och tjocka kopparbackar är nog.

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Joo nog är smaken som baken.
själv är jag nog lite av en perfektionst å strävar alltid efter att allt ska gå så smidigt å enkelt som möjligt å utföras på bästa möjliga sätt utan att för den delen gå till överdrift. Dessutom gillar jag att tillverka olika specialverktyg å renlighet är mitt signum. Det är ju som allt annat inom tex. industrin mm. man försöker ju bara hitta bättre å bättre lösningar på problem. Det går ju att lacka en moped m en blomspruta/sprayburk använda universalavdragare ist för specialverktyg. Det går även ligga å kräla på ett garagegolv bland skiten. Kanske rumla runt en moppemotor på en dyngig bänk å få allehanda skräp in i transen å skråmor på kåpor mm, å provstarta motorn med att hålla fast den m. en skruvtving. Det går även att stå i timmar å rengöra prylar ist. för att stoppa dom i en diskmaskin. Men eftersom jag tycker renoveringen är 50% av nöjet å försöker vara rationell så är inte sånt där bakåtsträvande vedbodmeck min grej iaf.(smaken är som baken..)Jag skulle gladeligen strunta i att tex köpa flashiga attribut å trim å ist prioritera en engångskostnad i ett hyffsat motorstöd som gör iaf MITT mekande till ett nöje i all framtid..Men eftersom jag inte hittat ett dyligt på affären så var jag tvungen att tillverka det själv. Å när man köper material säljs det i fasta längder så därför tillverkade jag två extra stöd att erbjuda till ngn likasinnad (vilket inte verkar finnas på detta forum) Eftersom det ena nu är sålt å detta är ett forum med seriösa mopedintresserade mäniskor tänkte jag att jag sätter in ett tips..Men ångrar mig bittert..jag har aningens svårt att fatta denna reaktion. Att det finns så många på forumet som jämrar sig å säger hur jävla onödig pryl jag tillverkat.. å hur mkt bättre/snabbare/billigare dom själva skulle kunnat tillverka ngt dyligt jantelagen personifierad http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen
Men glöm tipset å fortsätt som ni gjort i snart 50 år 
hälsn. han som gör upp eld med pinnar

hälsn. han som gör upp eld med pinnar