F50 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var så där fint under färgen alltså? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja i bland blir man förvånad <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aluminium är blankt och snyggt under, precis som på tjejer, ja kanske inte blankt där under men........ 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack tack :)

För att få bort färgen glasblästrade jag navet, då blir ytan sträv, matt och lite porig, se bilden på blästrade styrkronan, så såg även navet ut efter blästern.
Bild

Sen är det bara gå loss med sisalskivan och polervax, i mitt fall i pelarborren. Efter det lumpskiva med autosol eller glänsvax.
Sisalskivan jämnar ut poriga aluminiumytor otroligt bra.
Bild

Nya däck och slangar anlände idag.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick en timme i garaget även ikväll :D

Nu var det dags för framnavet!

Som det satt på F50:n.
Bild

Lagerbyte på G, värme, träbit med stort hål i och en redig smäll.
Bild

Sisalskivan mättas med polervax
Bild

Efter sisalskiva blev det autosol och en snällare lumpskiva.
Bild

För att avslutas med lite glänsvax.
Bild

Färdig att dela säng med....
Bild

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:drewl: Uj uj uj........... :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finare än nytt 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte själv såna där polermedel av Pan-produkter men trivdes inte speciellt bra med dom för dom kletar å skitar ner så förbenat å det är dessutom svårt att få bort rester i skrymslen mm detta gör det hela trögjobbat å tidsödande.. Kör numera som grund med en karborundumskiva det är mkt fint karborundum ingutet i ett svampigt formbart gummi efter den kör jag med filtskiva & ett speciellt polermedel från slakteribranchen varvar lite med sydd sisalskiva för att komma åt överallt. Sedan avslutar med en osydd öppen bomullsskiva med lädercentrum & med ett slutpolermedel som påminner lite om krita den tar bort alla vaxrester å polerar fram en djupglans. Denna teknik körde vi med när jag jobbade inom glasögontillverkningsbranchen å jag har även jobbat med den inom silvers/guldsmide. Funkar riktigt bra med dom grejerna men som vanligt är det proffsen som har dom bästa produkterna å vi vanliga får tack vackert köpa 2:a sortering men det går ju att göra som jag prata med företagen å köp lös lite värstingsprylar för en tårta :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäklar va blankt navet blev! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blir själv väldigt sugen på att skruva när jag ser detta! Men när man kollar på termometern ute sjunker suget igen... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Jag blir själv väldigt sugen på att skruva när jag ser detta! Men när man kollar på termometern ute sjunker suget igen... :cry:
Du får köpa en dieselvärmare till mekarkojan! <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sån däringa dieselkanon men sålde den efter en vecka.. Dom är ju rent ut sagt livsfarliga! Dom kräver ngt så djävulskt med luft för att det inte ska bli syrebrist. dessutom drar dom mkt soppa å dom förbrända avgaserna blandas med övrig luft (har inget avgasrör & för att få det måste man upp i 5000kr klassen) slutligen låter dom som ett Jumbojet inomhus..Men nu har jag fått tag i en sån där Polarnvärmare som Televerket/Vattenfall brukar använda. Den är klockren tar ngn dl i timmen & har avgasrör å är dessutom nästan ljudlös. så en sån är att rekommendera :D Dock är dom svinigt dyra men jag har varit i kontakt med företaget när jag reparerade min. Och det visade sig att dom brukar sälja begade renofixade till ett bra pris så det är bara att ringa dom om du skulle vara sugen på värme i ditt skjul. Dom är ju tillverkade i Östersund å killen som jobbade där hade en sån som enda värmekälla i sitt enbilsgarage där han höll på med ett bilprojekt. Han berättade att han startade värmaren när han kom hem gick in å tog en kopp kaffe sen när han gick ut till garaget var det T-shirt klimat där.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är ju nu man skal skruva och när det är varmt så kör man eller <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Projektet fortskrider, dock långsamt.
Jag har lyckats få det kylskåpsvarmt i garaget så det är möjligt att pyssla lite även hemma, vilket kommer behövas om det ska bli körbart till sommaren.
Elräkningen kommer bli en mardröm, men mekarabstinensen vinner över plånboken just nu :)

En komplett 4-växlad motor har införskaffats och börjats renoveras.
Sitter en membrancylinder och oborrad 12mm förgasare på, samt en sprucken växelkåpa (går att rädda) men både cylinder och kåpor kommer bytas.

Även hjullager och ekrar är beställt så förhoppningsvis kan hjulen påbörjas snart.

Bild

Några bra specialverktyg är bra att ha när man klyver rovan, blir så mycket lättare då...

Bild

Det var inte första gången någon varit inne i den, men det såg ok ut.

Bild

Ut med det gamla, den måste låtit som en skördetröska med kopplingslagret som satt i..

Bild

Och strax in med nytt fint NOS kopplingslager mm, men först en grundlig rengöring av blocken nästa vecka.

Bild

Är det förresten någon som har tips på hur man sätter fast nya växelkilen, ska det vara någon form av gänglåsning där?

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag körde locktight en gång men det känndes nästan bättre att säkra den genom att slå med ett dorn eller liknande på själva "växelstången" vilket jag oxå har gjort,
båda sätt har fungerat för mig! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar