Monark Skoterett (1967-70) Bruks-renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har kikat där och har även hittat ett tips om SKF 6201, fast man får göra en tätningsring runt lagret med 0,5 plåt och ett distansrör igenom själva navet som då hindrar lagren från att åka ihop.

Som tur är hade jag ett framhjul från en Puch Maxi (tror jag).
Där fanns exakt samma lagerskålar som mini-crossen så kulorna var 6.35mm.
Har nu fått ihop 60 fina kulor... behöver ju bara 44, så jag klarar mig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va nån av vettarna era? :P <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:va nån av vettarna era? :P
Skicka ett pm till den som lagt in bilderna...

Denna tråd ska handla om min renovering :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fått in moppen inomhus och kikade på VDO-mätaren.
Har läst att de stämplade tillverknings-år och månad nånstans, men hittar inget.

Moppen har gått 3100 mil (?) Den röda siffran är väl 100 meter ? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag sett på flera moppar, så står trippmätarn ungefär så på många, kan de va så att hastighetsmätarvajern gick av efter ca 3000 mil ? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Coolt projekt! thumb_up Har själv planer på att göra vår Scoterette till en soft custom på sikt, med lila flake-lack och fiskstjärtsdämpare, men just nu är det bruks som räknas. Bensinkranen var en standard på min också men det löste jag (se min proejtktråd) genom att montera en bit gängstav med en vingmutter i änden (man kan förstås gänga på vad för roligt man vill i änden, typ en växelspaksknopp eller en dödskalle från någon tillbehörsfirma).
Som gammal Alfisti tycker jag Alfastuket äger, röd 501 och krom och kanske en diskret orm lackad någonstans? Eller en quaddrofoglio verde?
OBS: Inte för jag tror det, men försök INTE köra innan du skaffat toppkåpan! Jag saknade visserligen det ännu viktigare fläkthjulet men allt som inverkar negativt på kylningen med en konstruktion som Scoterettens riskerar att sända ner dig till mitt helvete av blåsta toppackningar... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för kommentar :D

Ja, jag har redan budat på en uppsågad kåpa, men fick efteråt höra av fd ägaren att han har kåpan nånstans. om den är osågad, så kan jag ju testa
bägge och se vilken som funkar bäst.
Fanns en helt oanvänd fläktkyld flinta på Tradera nyligen och där såg man tydligt hur den har en mer öppen kåpa. (Ökenfläkten ?)
Ska härma den sågningen på ena kåpan...

Har lusläst din renovering och även kikat på bilderna.
Det har varit en kanon-hjälp kan jag ju säga. thumb_up

När det gäller utseendet, så är det tyvärr så att jag borde göra den så
skabbig, som möjligt... för att få ha den i fred... :cry:
Den måste nämligen stå utomhus, visserligen på en bakgård, men jag har redan blivit av med en fin cykel-kärra, så...

Mekandet hittills har endast varit att gå över framlyktan och sen har jag
riktat upp bygeln till hastighetsmätaren.
Den funkar fint när jag vrider för hand med passande fyrkants-bit.
Forts följer... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag såg den motorn också men jag noterade inte att kåpan var annorlunda. Vad är det som skiljer i uppsågningen och vilken kan tänkas vara orginal? Du skrev dessutom om "extra gälar" på senare modeller - var sitter de? <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna ska tydligen vara NOS (lånad bild)
Bild

Extragälarna sitter precis under vänstra sidokåpan dvs mellan kåpbulten och rundningen över fotplattan. (lånad bild)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det fins flera nosmotorer vet jag ej, men jag har historien om motorn.
Nisses motor på Bellmansgatan i Västerås bestälde motorn från MCB. Jag kände även Nisse han hyrde hos cykelhandlare Falk, där han bodde. Nisse och Falk var goda vänner. Jag arbetade extra hos Falk i 19 år.
Falk köpte allt från Nisses verksamhet när han dog. Motorn var med bland dödsboet. När Falk slog igen sin verksamhet åkte motorn upp på Falks vind i villan bland massor av moppedelar. För ca 4 år sedan fick jag allt som låg på vinden. Eftersom jag är Sachs tokig sålde jag alla HVA delar, motorn sålde jag till en god vänn i Västerås. Jag har kvar massor av delar som är Sachs relaterade och MCB. Jag har dessutom Nisses tändspoleprovare. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, extragälarna var kanske inte precis snyggt men att få in luft direkt till svänghjulsfläkten är säkert bra. Var det -65 de kom? Då är nog min en 64:a som säljaren sa.
När det gäller kåpan över cylindern har jag alltså den ej uppsågade, med bara ett litet (typ 2x2cm) hål på höger sida. Vilket kan vara orginal på Scoterette? Att få in luft direkt på cylinderflänsarna från höger motorkåpas gälar borde väl vara bra, å andra sidan borde den hela kåpan leda luftströmmen från svänghjulsfläkten bättre? Eller? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, du... jag undrar också, för en tätare kåpa borde ju ge extra skjuts på luften, som dessutom värms upp och ökar i volym, samtidigt är det väl bra att det är bra genomströmning...

Vad jag har sett nu så finns det 3 olika kåpor.

1. Den täta, som du har och där är själva övergången från fläktkåpan till cylinderkåpan lite drygt halva cylinderbredden (skarven mellan kåporna).

2. Sen den jag visar på bild, som ser ut att vara öppnare vid "utblåset"
men fortfarande smal öppning i skarven över fläkthjulet.

3. Tredje varianten är den jag har, där är skarven hela cylinderbredden eller hela fläktbredden om man säger.
Det måste vara "Ökenfläkten". Den verkar ha dykt upp slutet av -67.

Din är säkert original och jag tror att alla kåpor är "original", på rätt årsmodell alltså.
Frågan för mig är när den stora fläktkåpan infördes (?) <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kombinerad mek- och lack-plats.

Ett växthus från Jula 8) Några lager täckplast på golvet, ett lager dämpfoam för klick-golv och allt omsorgsfullt ihoptejpat med plasten på växthuset.

Bild

Tankar om att bygga en billig lackbox genom att göra sockel/golv av europa-pallar och montera filtrerade utblås på sockelsidorna dvs insug uppifrån och utsug nertill. Avstämt insug så aningens övertryck bildas :wink:
Damm i luften sänker man med en ångtvätt innan lackering :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smart! slider_score.gif
Jag har också tänkt mig en lackbox på sikt, och ett växthus verkar ju vara både enkel och billig lösning.
Det där med kåporna, om "avskalningen" och breddningen infördes efter varandra får man väl tro att min kåpa är sämst, den du har 2:a och Ökenkåpan bäst. Om nu inte MCB famlade i blindo med att försöka åtgärda överhettningstendenserna, förstås... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ! :)

Angående kåpor, så får man väl hoppas att de testat fram bättre och bättre, men man vet som sagt aldrig.
Jag visade en bild på mellanvarianten, men har själv "Ökenfläkten" :wink:
Om säljaren hittar kåpan iofs :shock: efter sitt garagebyte...
Jag vet inte riktigt vad som saknas ännu då vissa delar måste hittas först :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar