Monark Skoterett (1967-70) Bruks-renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
901264

Monark Skoterett (1967-70) Bruks-renovering

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla,

Har nyligen införskaffat en Skoterett, som tydligen inte kan vara en -64, som säljaren påstod, så nånstans från -67 till -70 alltså...
Är själv en -66 så lite yngre donna passar väl rätt bra 8)

Hade det varit en vit från -64, utan extra gälar och med padd-ljuddämparen kvar, så hade det blivit en strikt original-renovering.
Nu blir det en renovering för att få en fin funktionsduglig, italien-inspirerad veteran-scooter. :D

Min ekonomi tackar å bockar för det kloka beslutet :wink:

Bild

Grejen är att jag upptäckt att sving-axeln bultats fast med en egen, mindre lyckat metod. Enligt spräng-skissen ska det väl vara en stång med gängor i bägge ändar.
Här har man skruvat in bultar utifrån.
Det verkar ha nött upp ena sidans hål, så där glappade det lite.
Vid löstagning gick dessutom bultarna av, så nu blir det borra... :x

I bakhjulsnaven verkar allt sitta löst och framhjulsnavet låter inte friskt...
Men nu kan jag ju försöka hitta fälgar/nav med "ordentliga" kullager...
Som sagt, det kommer bli ett custom-projekt med inriktning på funktion, bekvämlighet och ekonomi, men det ska vara smakfullt också.

Tankar hittills har varit:

Alfa Romeo-tema... ser lite linjer från Alfa Spider Duetto (första modellen med rund-häck). Jämför karossernas inbuktning på bakflyglarna :wink:
Alfa-röd, Alfa-emblem och mycket krom ?

Eller en clean-look med fläktkyld automatväxlad låda dvs ingen koppling, ingen växel-pedal och ingen handbroms löser man med att koppla bägge bromsarna till fotbromsen ?

Byta till mer traditionell fjädring ?

Lambretta-stuk... Ingen pakethållare och en passagerar-sadel (förstärkt kaross) ?

Ja, skallen vimlar av idéer och funderingar, som ni märker...

Men detta kommer ta sin lilla tid, så ha tålamod :lol:

Tillägg efter lite noggrannare titt:

Shit ! Det är nog en riktig svingaxel... muttrarna var så ihoprostade med stången, så det såg ut som bultar... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Urshäkta mig men snygg moppe!
Det där Alfa-temat lät kul(kör Alfa själv) men Lambretta lät bättre.
Har själv en 1264 så jag kommer att KOLLA dig noga så att din inte blir coolare än min 8)
Dom ser ju faktisk lite Lambrettiga ut redan från start. <!-- </EdIndex> --></div>
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D
Ja gör det.

När jag hamnade i centrala Malmö, så hade jag en Alfetta GTV, som projekt, men har ingen nytta av bil här. Blev för dyrt att hyra garage i andra hand också...
Med moppe slipper jag sånt.
Haft 6 Alfor i varierande skick och Italien är en favorit, så en plåt-scooter var ett måste 8)
Gillar Skoteretten mer och mer. Hoppas det håller i sig när jag börjar köra den :D <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar din jämförelse med Alfa Duetto, vissa av oss mopedister kör tyvärr GM-produkter till vardags (och jag menar inte SAAB) De tycker att pressningen på bakskärmen liknar Corvettens från början av sextiotalet vilket jag tror bero på ett visst mått av självförhävdelse :D
GM hade enligt säkra källor "spådamer" som i kristallkulan såg prototypen till 1264:an och kopierade designen INNAN den blev till.
Jag tycker däremot att Skoterettens bakskärm liknar Skoterettens.... staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha ha det har du rätt i å tack för ett gott skratt.

Men ta framskärmen och bakkåpan... ser man inte lite Spiderhuv och bakskärm om man kisar så det svartnar ? :lol:

Förresten så saknas självklart bensinkranen, så man har satt dit en normal. Orlando - Made in Italy :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yepp.. du har rätt, definitivt Spider.
Jag testade att dessutom hålla andan till det flimrade för ögonen och tyckte mig då se litelitegrann av Alfasud TI i styrets design förutom att styret inte var upprostat :D
Bensinkran? Är det den man kommer åt när man skruvar loss sidokåpan?
Det finns nån som säljer originalvred till kranen på tradera, har själv missat auktionen. <!-- </EdIndex> --></div>
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset, men jag har inte själva originalkranen, så jag får göra ett hemmapul.

Viktigast just nu är att få plats för delarna, så jag kan börja se över dem.
Måste få loss svingen och fixa ny svingaxel. Nya Silent-block eller dylikt också...

Har inte fått alla delar ännu av säljaren heller, så sidokåpor finns.
Måste fråga om övre fläktkåpan till motorn finns nånstans... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Jag gillar din jämförelse med Alfa Duetto, vissa av oss mopedister kör tyvärr GM-produkter till vardags (och jag menar inte SAAB) De tycker att pressningen på bakskärmen liknar Corvettens från början av sextiotalet vilket jag tror bero på ett visst mått av självförhävdelse :D
Det är klart man kör amerikanska tillvardags. Nu ska vi inte racka ned på GM, Lorden. staff_36-1 Visst var den bekväm då det regnade för mycket för Skökan. Rymmer i alla fall två Compacter och två regnblöta vekligar i baksätet. :wink:

Corvetter 1958-60
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm... jag får nog hålla med om att Skoteretten stämmer mer med Corvetten, rimmar ju dessutom :wink:

Dagens mek var att undersöka om jag kunde ta lagerskålar från en italiensk mini-cross, men de passar inte. Däremot så hade den exakt samma kulor dvs 1/4" eller 6,35mm diameter.
Bra att ha i reserv...

Mätte upp Skoterettens lagerskål till 34mm diameter och 10mm tjock.
La i kulorna och klämde ner konan och den byggde ca 7mm.
Axeln är 12mm diameter, så man borde väl kunna ta en packbox med
hål 12, dia 34 och ca 15 tjock. Djupet på utrymmet för lagerskålen i fälgen är 15mm dvs konan sticker ut ca 2mm, så en 15mm packbox är att föredra...
Läste nånstans att nån undrade om måtten...
Fick med några risiga reserv-hjul till Skoteretten så nu har jag hittat en lagerskål i en oanvändbar fälg.
Har 2 extra fram-axlar om jag får loss en från ett komplett framhjul, som rostat ihop.
Där finns kanske nåt användbart... t ex 2 par extra bromsbelägg är ju bra att ha. Sen passar ju mini-crossens belägg också dvs 2 par till. De är 19mm breda mot Skoterettens 20mm.

Lägger in bilder när händerna blivit rena :D <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Joo offtopic, visst har du rätt, den resan är oförglömmelig och sparade oss veklingar en rejäl förkylning :D .men det var inte eran "pimpmobile" jag hade i åtanke. däremot tror jag vi får söka oss tillbaka till det glada 30-talet för att hitta originaldesignen, nämligen Bugatti.Det är nog denna design som fått både GM:s och Crescents formgivare att skapa sina alster.Er van är ju bara mysig, med sin stjärnhimmel och allt, sånt finns inte på skoteretten :D
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite bilder:

Ett hjul med en godkänd lagerskål och 2 extra lagerskålar.
Perfekt att ha några risiga hjul att testa på, så slipper jag öppna de nylackerade vita, som sitter på moppen.
Mini-crossens broms till vänster och Skoterett till höger.
Bild

Här är motorn:
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men med dom måtten på lagret är det ju samma som compactens, å dom delarna finns ju lite här å var å köpa, visserligen svinaktigt dyra.

men jag tycker ni skitar ner bugattis namn när ni jämför en kvalitetsbil med nån jä..kla plåthög till moppe 8)
visseliger äger volksvagen märket nu för tiden, så ni är lite förlåtna <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla in den här sidan, en hel del italienskt sattyg mest moppar

http://italia50cc.forum24.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Well... där är jag oskyldig 8)

Tack för tipset om Compactens hjullager-mått... bra att veta.
Men som du sa om priset... det blir betydligt billigare att offra lite tid och nytt fett.
Sen lär jag mig ju de olika dimensionerna på detta sätt (framtida bruk).

Kan ju nämna att i ena navet låg bara 10 kulor (skall vara 11), fettet var både liten mängd och förbannat dåligt skick. Och många kulor var inte blanka längre, de hade matta partier = inte så bra...
Kanske är så att de flesta kikar över motorn, men inte hjullagren ? :wink:
Jag vill veta att allt som snurrar, är i bra skick innan jag börjar köra. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lösa "kullor" finns på momentum, till bra mycket bättre priser :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar