Har nyligen införskaffat en Skoterett, som tydligen inte kan vara en -64, som säljaren påstod, så nånstans från -67 till -70 alltså...
Är själv en -66 så lite yngre donna passar väl rätt bra

Hade det varit en vit från -64, utan extra gälar och med padd-ljuddämparen kvar, så hade det blivit en strikt original-renovering.
Nu blir det en renovering för att få en fin funktionsduglig, italien-inspirerad veteran-scooter.

Min ekonomi tackar å bockar för det kloka beslutet

Grejen är att jag upptäckt att sving-axeln bultats fast med en egen, mindre lyckat metod. Enligt spräng-skissen ska det väl vara en stång med gängor i bägge ändar.
Här har man skruvat in bultar utifrån.
Det verkar ha nött upp ena sidans hål, så där glappade det lite.
Vid löstagning gick dessutom bultarna av, så nu blir det borra...

I bakhjulsnaven verkar allt sitta löst och framhjulsnavet låter inte friskt...
Men nu kan jag ju försöka hitta fälgar/nav med "ordentliga" kullager...
Som sagt, det kommer bli ett custom-projekt med inriktning på funktion, bekvämlighet och ekonomi, men det ska vara smakfullt också.
Tankar hittills har varit:
Alfa Romeo-tema... ser lite linjer från Alfa Spider Duetto (första modellen med rund-häck). Jämför karossernas inbuktning på bakflyglarna

Alfa-röd, Alfa-emblem och mycket krom ?
Eller en clean-look med fläktkyld automatväxlad låda dvs ingen koppling, ingen växel-pedal och ingen handbroms löser man med att koppla bägge bromsarna till fotbromsen ?
Byta till mer traditionell fjädring ?
Lambretta-stuk... Ingen pakethållare och en passagerar-sadel (förstärkt kaross) ?
Ja, skallen vimlar av idéer och funderingar, som ni märker...
Men detta kommer ta sin lilla tid, så ha tålamod

Tillägg efter lite noggrannare titt:
Shit ! Det är nog en riktig svingaxel... muttrarna var så ihoprostade med stången, så det såg ut som bultar...