Sida 2 av 5
Postat: 28 feb 2011, 16:18
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får bekänna färg och berätta att vi ägt en Puch...
Motor och allt fanns till den. Såldes för x antal år sedan för att finansiera en Crescent. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 16:20
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(P)uch...
Bra idé att ni sålde den iallafall! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 16:30
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite sugen e man på en lätt mekad puch maxi....bara för att.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 16:33
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:Lite sugen e man på en lätt mekad puch maxi....bara för att....
http://www.blocket.se/gavleborg/Puch_Maxi_1500kr_32343873.htm?ca=13&w=3

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 16:38
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nja, resan är inte värt det....köper hellre ett vrak med skuren motor för ett par hundra....haha. Men först och främst! Bygga choppern klar! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 18:19
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he he helt rätt Raketsport att ni sålde uchen för att finansiera en crescent låter som vacker fågelsång i mina öron

är ju inte lika smart själv tyvärr har ju behållit mitt dakotavrak..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 18:54
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska klampa ut senare och ta en tur på puch maxi golden shower. Står ute i ur och skur och startar lätt i 25 minus! Grym maskin, den andra puchen med eftermarknads cylinder är det värre med. Den startar bara vid 0 och uppåt.

Köpte den gula golden shower för 1 tusen kronor, men har också lagt ut säkert 1 tusen till på få den funka, och då hade föregående lagt ut pengar på den också, bl.a. Ny tändplatta och ny koppling. Så ibland lönar sig att köpa lite dyrare, fast då får man även motorn renoverad som man själv vill, för en renovering i 15 åring ögon kan mycket väl betyda att kolvringarna är nya. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 19:01
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man vet om en moped startar vid -25 ... så är man nog en puch ägare statistiskt sett

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 20:09
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:Ska klampa ut senare och ta en tur på puch maxi golden shower. Står ute i ur och skur och startar lätt i 25 minus! Grym maskin, den andra puchen med eftermarknads cylinder är det värre med. Den startar bara vid 0 och uppåt.

Köpte den gula golden shower för 1 tusen kronor, men har också lagt ut säkert 1 tusen till på få den funka, och då hade föregående lagt ut pengar på den också, bl.a. Ny tändplatta och ny koppling. Så ibland lönar sig att köpa lite dyrare, fast då får man även motorn renoverad som man själv vill, för en renovering i 15 åring ögon kan mycket väl betyda att kolvringarna är nya.
Jag klarar inte av o köra puch maxi, men däremot snorlätt och skruva med, även magnum....men är magnum och maxi samma motor? Du verkar ha koll på det så frågan är ställd till POP.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 20:21
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Om man vet om en moped startar vid -25 ... så är man nog en puch ägare statistiskt sett

jag har absolut ingen aning om vad du menar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 20:33
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:
Jag klarar inte av o köra puch maxi, men däremot snorlätt och skruva med, även magnum....men är magnum och maxi samma motor? Du verkar ha koll på det så frågan är ställd till POP.

ja, samma motor, motorn heter E50, finns överallt i hela världen, tillverkas fortfarande under licens av många. sen i amerika finns Za50, 2 växlad halv automat som inte klarar lika mycket effekt pågrund av deras koppling som går sönder. och sen även Z50 motorn, som är 2 handväxlad motor. även den är lite känsligare än E50, men ändå mer hållbar än Za50 eftersom den har vanlig koppling.
ja, dom är snor lätta att mecka med:

inte mycket där som kan gå fel

inga shyssteringar, shimsningar eller några nållager som ska placerat, utan allt är bara 3 st 6203 och ett 6203nr lager. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 22:22
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft både en Magnum och en Maxi. Magnumen var min första minicross, fick den när jag fyllde 4. Gick rätt bra när farsan väl pluggade ur den vill jag minnas, bytte visserligen bort den när jag fyllde 8... Sen i 11årsåldern hade jag en exakt likadan som Pops Maxi, guldig o fin. Startade alltid snällt och gick förvånansvärt bra att köra i riktigt djupt vatten, hela motorn under ytan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 22:27
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Forsgren skrev:Min sambo´s 15 års moppe; En prima patinerad orenoverad 2 vxl Puch Florida -64:a (samma prima årsmodel som jag själv & sambon). Fortfarande i hennes ägo. Köres dock av mig och hennes söner.
Fantastisk att köra, tyst å fin å 38 kmh toppfart med 90+ kg förare.
Vilket fantastiskt skick, håll efter den så. Inte många floridor är i orört orignialskick längre, tyvärr.
Minns du var den hamnade? Lycksele? Det fanns nämligen en Racing -74 (om jag inte missminner mig på årtalet) på blocket i lycksele med motorn i kartong, för nån månad sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2011, 22:39
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Har haft både en Magnum och en Maxi. Magnumen var min första minicross, fick den när jag fyllde 4. Gick rätt bra när farsan väl pluggade ur den vill jag minnas, bytte visserligen bort den när jag fyllde 8... Sen i 11årsåldern hade jag en exakt likadan som Pops Maxi, guldig o fin. Startade alltid snällt och gick förvånansvärt bra att köra i riktigt djupt vatten, hela motorn under ytan

haha, vattenkyld

ja, det enda jag kan tänka mig den tar in vatten är förgasaren om den är otät, och annars om det är tät in till luftfiltret och sen har sin luftslang kvar till filtret, då kan man nästa sänka hela övredelen i vatten

fast... problemet uppstår ju när högsta punkten på motorn när undervatten läge, där sitter ventilen för ventilation till motorn, då kommer det in vatten! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 mar 2011, 06:21
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:Ska jag vara ärlig så tycker jag nog att en Folrida är den optimala veteranmoppen.
Går att få lite lagom fart i med god komfort MEN fortfarande ser den ut som en moppe och inte en MC-wannabe...
Här håller jag med till 100%

Dels för att min första helt nya moppe var en Florida, Morsan och jag gick till den lokala moppehandlaren två dagar före 15års dagen med ett vitt kurvert med sparade pengar i å köpte en flång ny röd Florida

<!-- </EdIndex> --></div>