Sida 2 av 4

Postat: 29 jul 2011, 02:17
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror rostiga tankar blir till när bensin finns kvar i tanken då mopeden ställs undan för längre (mycket lång) tid och det sista bensinen gör är att den förvandlas till en järnförintande rost-terrorist som ska döda tanken just precis innan den själv dunstat bort. evildevil <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jul 2011, 07:49
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fosforsyra, var det förmodligen i 10 liters flaska. Fosforsyra fins fortfarande på Biltema under annat namn.
Volvoblocket blev nog nerdoppat i en trikokare. Varm trikloretylen.
En histori om trkloretylen. Jag jobbade med utombordare och vi pratade om trikloretylen , vi använde det till diverse. Jobbarkompisen hade jobbat på Nymans expedmentverkstad, där dom mixtrat med det mesta.
Jag undrade om trikloretylen var lättantändligt. Då tog han en trasa med bensin , kastade på betonggolvet och tände på. Sedan hällde han upp ca 1 liter trkloretylen i en burk. Jag tänkte att är han tokig, hur stor brasa skall han göra. Han kastade på hela innhållet på den brinnande trasan och allt slocknade. :? På min fråga varför, sade han att trikloretylen är så tungt att ingen luft kommer åt till förbränning. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jul 2011, 10:32
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hittat två olika lösningar på problemet när jag letade på nätet.

Häll i en en liter vasst fint krossgrus i tanken. plugga alla hål, och paketera tanken väl med två rejäla kuddar och släng in allt i torktumlaren, kör på längsta programmet UTAN värme. Vips är tanken sopren innuti.

En annan lösning stavas elektricitet, se bilden Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jul 2011, 11:10
av Rick
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att jag aldrig tänkt på den lösningen förr!
Elektrolys borde ju vara kanoneffekivt. Sedan finns det billiga zinkanoder på biltema så vips är grejerna elförzinkade efter nån dag!
Jag googlade lite på att hitta vad man skulle blanda upp vätskan med och kom fram till att bakpulver borde fungera. Om någon här vet något bättre få de gärna rätta mej då jag aldrig förzinkat något.

/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jul 2011, 12:16
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig provat men jag har oxalsyra (i kristallform) som jag vet tar bort rostfläckar när det är upplöst i vatten.
Det kanske funkar. Går att köpa i färghandeln i 1 kg plastburkar.

Räddade frugans vita jeans som blivit thefärgade pga att vattnet på landet stängdes av och när det sattes igång igen var det rostfärgat vatten som gick rakt in i tvättmaskinen som var igång.
5 l vatten, 30-40 grader, och ett par matskedar oxalsyra blandades. Jeansen blev kritvita på en minut. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jul 2011, 19:43
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ta lite grus och upp med tanken i svarven <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jul 2011, 15:24
av Nordpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har rengjort tanken på en raketare som var riktigt rostig i tanken,med fosforsyra med riktigt bra resultat.Det bästa med fosforsyra är att det efter att ha tagit bort rost sedan bildar ett visst rostskydd.Gör så här köp 5liter kalkosan eller dyligt på ica (Det innehåller rätt mängd fosforsyra och är relativt billigt) eller på närmsta matvarubutik.Häll i tanken låt stå ett dygn drygt, beroende på mängd rost.Skölj sedan noga ur rosten ur tanken helst med varmt vatten (Tanken torkar snabbare) . Blås torrt med hårfön eller dyl. Tanka och kör. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jul 2011, 15:40
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:ta lite grus och upp med tanken i svarven
Har själv testat denna metod med gott resultat, ett bonus är ju att det är miljövänligt.

http://www.szk.nu/index/html/rost.html <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jul 2011, 17:06
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som bra tips båda två. Kanske det går att kombinera dem. Trumling först och fosforsyran se'n...

Vet inte om jag årkar vara så noga. Blir nog krossade stenar och handskakning till att börja med i Rakettanken. Man behöver vill inte skaka allt på en gång, det går väl att skaka en stund varje dag....

... eller som Arne Tammer sa: Ge mig en kvart om dagen! :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jul 2011, 18:31
av Nordpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller låt bara tanken stå med kalkosan (kalkborttagare, rengörings medel för toalett) finns bland rengöringsmedel på varenda mataffär. det jobbar själv,behöver inte skaka, behöver inte ta loss tanken,Fick tipset av en kompis som jobbar inom armen med stridsflyg, dom fosfaterar tankar muttrar skruvar allt möjligt. Det som händer när saker rostat är att det bildas massa porer i ,där rost ganska snabbt letar sig ner igen. med fosfatsyra sker en kemisk reaktion där fosfaten äter rost och bildar ett skydd mot rost. Så vill du att det skall hålla längre använder du fosfat.Sen kan du spara vätskan i en försluten burk eller kärl, släng ner allt som är rostigt och det blir skinande rent .utom aluminium där bör man vara försiktig då jag tror att ångorna bildar knallgas.Och aluminiumet blir svart. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 aug 2011, 13:06
av ponras
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag varit på ÖB och handlat nåt som heter kalkbort. Innehåller 10-20% fosforsyra. Kostade 19:- /litern. Återkommer i morgon med resultat... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 aug 2011, 13:44
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ponras skrev:Nu har jag varit på ÖB och handlat nåt som heter kalkbort. Innehåller 10-20% fosforsyra. Kostade 19:- /litern. Återkommer i morgon med resultat...
Kalkbort funkar lika bra som X-rost som kostar 180kr litern , skillnden är att X-rost innehåller nåt "seghetsmedel" så det inte dunstar bort lika lätt
Bara man inte glömmer bort tanken nån vecka för är det djupa porer kan det bli hål <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 aug 2011, 14:36
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om inget av detta hjälper, så släng skiten :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2011, 18:11
av ponras
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I morse (efter 19 timmar) tappade jag ur kalkbortet ur tanken. Kunde då konstatera att det var nästan plåtrent där det tidigare varit tokrostigt!
Spolade ur med varmvatten. Packade ihop barn och tank för fortsatt färd till föräldrarna och Schwalben.
Sköljde tanken igen, nu fanns det redan spår av ytrost i tanken. Torkade med varmluftpicka. Skruvade dit soppakran och monterade tanken. Fyllde upp med soppa och körde en sväng...

Rosten som fanns försvann i stor sett helt. Återstår att se om den kommer tillbaka med besked eller om soppan kan hålla den stången....

Tog ett par bilder, men att fota ner i en tank med mobiltelefon är inte så lätt.

Avslutar med att tacka för alla tips! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2011, 21:42
av Nordpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glöm inte att sätta dit ett soppa filter, i fall de skulle finnas kvar lite rost flagor i tanken.Och låt oss hoppas att den fula rosten håller sig borta i fortsättningen.Jag själv hade i fosforsyran lite längre i tanken än dig.Men precis som dig vart det helt blank i tanken, lite ytrost hann dyka upp men med soppa i tanken försvann allt och har vad jag vet inte dykt upp igen.
Har i alla fall inte haft några mer stop pga rost i förgasaren.Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>