Hur gör jag bäst rent min tank från rost på insidan?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
ponras
Kontakt:

Hur gör jag bäst rent min tank från rost på insidan?

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Har lite problem med rost i tanken på Simson moppen. Har läst att man kan använda citronsyra. Erfarenheter eller andra tips mottages tacksamt! <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar skrammla lite muttrar. Skölja ur den och montera. Efter en liten tid skruvar jag löst bensinkran; med halv tank med bensin. Under har jag en hink. Då brukar det komma ut en del. Blåser rent kran och blåser i tankpåfyllningen, återmonterar och silar bensinen. Eter en tid upprepar jag proseduren. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad för tipset!

Det är rost i tanken på Raketen och jag nästan har väntat på att någon skulle ta upp problemet här.

Har du bensin i tanken när du skramlar med muttrarna?

Hur stora muttrar M8, M10 eller nåt sånt? <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, så har jag gjort 4 ggr nu.Tanken verkar vara duktigt ansatt. Jag kan åka ca 6 km innan det tar stopp i soppakranens filter... Därför skulle jag vilja få riktigt rent en gång för alla. Det mindre roliga är att jag måste skruva bort hela bakpartiet för att komma åt tanken för varje ursköljning.... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Högtryckstvätten! <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Högtryckstvätten!
Ja varför inte! får prova efter helgen...

Tips på nåt bra rostlösande att ha i innan ursköljning? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
Rick

Inlägg av Rick »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte testat detta själv. Men det kanske kan vara något.

http://shop.ettansmopeder.se/x-rost-1liter-/525-0

/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade följande beskrivning här:
http://raketsport.forumup.se/about2272-raketsport.html

"Jag har gjort följande på en autopedtank som var något grymt rostig:

1. Tinnertvätta insidan så man får bort allt fett.
2. Hällt grus/sand (sådan vasst stenkross som dom sandar med på vintern) i tanken och skakat till armarna lossnade och sedan en stund till.
3. Skjölde ur ordentligt med vatten.
4. Citronsyra och vatten i ca: 1 dygn.
5. Skjölde ur ordentligt med vatten.
6. Skjölde med en lite skvätt T-sprit (fick för mig att det tog bort en del vatten).
7. Blåsten den torr med tryckluft.
8. Köpte Tanksealer (för MC=mindre förpackning) från http://www.uscarparts.nu/
9. Behandlade tanken två gånger med Tanksealer.
10. Låt den torka ordentligt och du har sedan som en emaljerad insida.

Men som sagt, så här gjorde jag. Vet inte om det är rätt....

Om man bara kör punkt 1-7 så är jag rädd för att tanken rostar ännu mer, för efter syrabehandlingen så allt ev. rostskydd borta.

/Kuli...."

/A <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den verksamma delen i X-rost är fosforsyra som också återfinns i Cola-drycker. :shock:

Vill minnas jag tidigare hört man kan få loss fastrostade skruvar med Cola-dryck. :?

Vatten och därefter kaffe är i stort sett det enda jag dricker. Kanske saft eller juice någon enstaka gång förresten... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Conrad Engström skrev:Jag brukar skrammla lite muttrar. Skölja ur den och montera. Efter en liten tid skruvar jag löst bensinkran; med halv tank med bensin. Under har jag en hink. Då brukar det komma ut en del. Blåser rent kran och blåser i tankpåfyllningen, återmonterar och silar bensinen. Eter en tid upprepar jag proseduren.
Om man kör med dessa i tanken...måste skramla gött å göra jobbet, medans man har kul....PS ett tipps då en extra tank av plast lätt fast spänd på nåt vis,,, :D <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag stötte på något liknande "X-rost" för ett par år sedan och det var i en gammal mekanisk verkstad som jag var med om att röja ur. Vätskan fanns i en stor glasflaska, tio liter kanske och som stod i en trähäck ompackad med träull. Skulle tro den var från mitten av sextiotalet kanske. Vi lät flaskan stå kvar och nästa ägare provade vätskan på ett rostigt bord till en träbearbetningsmaskin och vätskan funkade faktiskt fortfarande!

Själv har jag fått allmän motvilja till kemikalier eftersom jag kan reagera kraftigt på vissa lukter, inandning och vid hudkontakt.

Jag kommer nog skramla muttrar i Rakettanken och hett vatten med lite tvättpulver i. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

billykid skrev:
Conrad Engström skrev:Jag brukar skrammla lite muttrar. Skölja ur den och montera. Efter en liten tid skruvar jag löst bensinkran; med halv tank med bensin. Under har jag en hink. Då brukar det komma ut en del. Blåser rent kran och blåser i tankpåfyllningen, återmonterar och silar bensinen. Eter en tid upprepar jag proseduren.
Om man kör med dessa i tanken...måste skramla gött å göra jobbet, medans man har kul....PS ett tipps då en extra tank av plast lätt fast spänd på nåt vis,,, :D
Det kanske är dax för knattecross igen - och med dubbla tankar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm 56:an...kanske någon form av syra...länge seda lämnade jag in B20 block...för ren göring i nåt bad...allt färg, rost & oja försvan.

Han sa att du måste behandla blocket genast...han hadde rätt inna jag var hemma hadde ytrosten kommit... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"3st Compacter ca. 74-81 72km bästa 5,5 Jofrab

F50GLX nu med Sachs 50/5 AKF...över 100km hoppas jag på

Objekt Sachs rund motor 50S /4 2,9HP..."

Det var precis inga dåliga grejer du har... Skulle var kul med en bild på den där F50 mopeden med 5pet Sachs.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar ta vanligt singel (grus/sten alltså), nån näve, och hä i tanken, sen plugga eller hålla för med fingret och slå i lite diesel och sedan skaka och skaka och skaka, ur med allt, i med diesel igen och skaka, ur med det o i med bensin, skaka, ur med det och montera och köra. Efter ett tag så får man spola ur igen och rengöra filter, sen köra igen, och sen rengöra igen. Sen brukar det vara bra. Och ser man till att tanken inte står med lite bensin i så är det ingen större fara, det är lite bensin i tanken som gör att det blir kondens och därmed rost. Så håll tanken fulltankad. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar