Sida 2 av 4
Postat: 18 aug 2011, 23:04
av sigges
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:sigges skrev:Tack alla för bra tips.
Ok, kommer precis in från lite mekandes. nu sitter den ca:3 (som Conrad skrev)då startar den lätt.
Hur går ja vidare med finjustering? Den va lite slö i fullfart
Hmm slö i fullfart ?
Allt kanske inte är relaterat till tändningen
Tror det iom, att den går bättre med det gammla. Har inte gjort nått annat än bytt tändsystem.
Med det gamla tändsystemet va den rätt stark i fullfart med 14/28 drevning.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 aug 2011, 12:03
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett helt annat tändsystem ändrar förgasarinställningarna. Så det är att börja justera den också. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 aug 2011, 15:19
av sigges
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Ett helt annat tändsystem ändrar förgasarinställningarna. Så det är att börja justera den också.
Hur menar du där? Huvudmunstycket, nålen? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 aug 2011, 17:03
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, alla inställningar på en förgasare kan behöva att ändras. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 aug 2011, 18:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På med stroboskåp. ca 20 grader förtändning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 aug 2011, 22:44
av sigges
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:På med stroboskåp. ca 20 grader förtändning.
Du får gärna ge mig en djupare förklaring på detta... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 aug 2011, 22:57
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 aug 2011, 09:41
av sigges
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp.
Tack för inf,
Skall bara ha tag på stroboskåp då... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 aug 2011, 16:03
av Daggis
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många mm förtändning motsvarar 20 grader? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 aug 2011, 19:25
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Daggis skrev:Hur många mm förtändning motsvarar 20 grader?
Det är olika för det har lite att göra med slaglängden <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 aug 2011, 15:30
av sigges
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp.
Markeringen på svänghjulet gör man den var somhelst, lr duger det med den lilla makering som syns på bilderna av svänghjulet?
Är det sen den röda kabeln man sätter stroben på? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 aug 2011, 16:14
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rita var det passar. Klamman till stoboskåpet på tändkabeln tändhatten och stiftet monterat och motorn igång. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 aug 2011, 21:23
av sigges
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad. Strob,kolvstopp fixat nu.. Lördag går åt att pula med tändning <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 aug 2011, 21:57
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att sätta klamman så att rätt sida pekar mot tändstiftet.
Själv tog jag bort svänghjulet ca: 40ggr innan jag hittade rätt, så ge inte
upp..
Allt går utom små barn & trasiga klockor!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 aug 2011, 12:04
av sigges
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok.. Tändningen stod nog bra där den va:)
Markeringen i svänghjulet är ca:20mm innan TDI.
Är detta det optimala nu då? <!-- </EdIndex> --></div>