Zündapp Lifanette-61
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mja... Mina erfarenheter av kinesiska monkeybikebaserade motorer är väl inte riktigt lika ljus. Syrrans killes ungar har haft diverse lekfordon med dessa motorer, och jag har fått äran att laga det som havererat.
1: Kuggrens på 3:ans drev (nyköpt begagnad fiddy, ovan förare - möjligen fel vid växlingen men dreven ska inte ge upp för det)
2: Utgående drevaxel knäckt jäms med låsringsspår inne i lådan när kedjan hoppade (När såg ni senast en knäckt drevaxel som inte satt i en Sachs?)
3: Krökt ventil på helt ny fiddy som gått ca 20 minuter totalt (MYCKET lugn körning med en ovan 6-åring bakom styret, solklart tillverkningsfel)
4: Fullständig ventilsallad med tillhörande nytt hål genom kolvtoppen (samma motor, ca 6 månader senare. Rest in pieces.)
...och detta är bara de större felen jag kommer på på rak arm. Just nu söks det efter en lämplig billig mopedmotor att hänga i en crossram, så lillgrabben får åka lite igen. Förhoppningsvis utan märkliga haverier orsakade av motordelar tillverkade av stålkvalitéer med hållfasthet liknande trolldeg.
Men det kommer ju måndagsex från alla tillverkare. Synd bara att kineserna har så många måndagar varje vecka. <!-- </EdIndex> --></div>
1: Kuggrens på 3:ans drev (nyköpt begagnad fiddy, ovan förare - möjligen fel vid växlingen men dreven ska inte ge upp för det)
2: Utgående drevaxel knäckt jäms med låsringsspår inne i lådan när kedjan hoppade (När såg ni senast en knäckt drevaxel som inte satt i en Sachs?)
3: Krökt ventil på helt ny fiddy som gått ca 20 minuter totalt (MYCKET lugn körning med en ovan 6-åring bakom styret, solklart tillverkningsfel)
4: Fullständig ventilsallad med tillhörande nytt hål genom kolvtoppen (samma motor, ca 6 månader senare. Rest in pieces.)
...och detta är bara de större felen jag kommer på på rak arm. Just nu söks det efter en lämplig billig mopedmotor att hänga i en crossram, så lillgrabben får åka lite igen. Förhoppningsvis utan märkliga haverier orsakade av motordelar tillverkade av stålkvalitéer med hållfasthet liknande trolldeg.
Men det kommer ju måndagsex från alla tillverkare. Synd bara att kineserna har så många måndagar varje vecka. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son skrev:Mja... Mina erfarenheter av kinesiska monkeybikebaserade motorer är väl inte riktigt lika ljus. Syrrans killes ungar har haft diverse lekfordon med dessa motorer, och jag har fått äran att laga det som havererat.
4: Fullständig ventilsallad med tillhörande nytt hål genom kolvtoppen (samma motor, ca 6 månader senare. Rest in pieces.
Men det kommer ju måndagsex från alla tillverkare. Synd bara att
kineserna har så många måndagar varje vecka.
Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan. <!-- </EdIndex> --></div>
Hade en Lifan Monkeybike, 50cc, 4vxl. Den funkade bra de 30 mil jag hann köra med den. Stark och soppasnål.
En gång var jag ute och smiskade den rätt hårt på små grusvägar, stigar och landsväg och då tyckte jag den lät lite skumt mot slutet... efter ca 3 timmars körning. Kan ha varit nåt annat än motorn som lät men den lät helt OK vid alla andra turer. <!-- </EdIndex> --></div>
Amen!Levve skrev:G-son skrev:Mja... Mina erfarenheter av kinesiska monkeybikebaserade motorer är väl inte riktigt lika ljus. Syrrans killes ungar har haft diverse lekfordon med dessa motorer, och jag har fått äran att laga det som havererat.
4: Fullständig ventilsallad med tillhörande nytt hål genom kolvtoppen (samma motor, ca 6 månader senare. Rest in pieces.
Men det kommer ju måndagsex från alla tillverkare. Synd bara att
kineserna har så många måndagar varje vecka.
Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.
Hade en Lifan Monkeybike, 50cc, 4vxl. Den funkade bra de 30 mil jag hann köra med den. Stark och soppasnål.
En gång var jag ute och smiskade den rätt hårt på små grusvägar, stigar och landsväg och då tyckte jag den lät lite skumt mot slutet... efter ca 3 timmars körning. Kan ha varit nåt annat än motorn som lät men den lät helt OK vid alla andra turer. <!-- </EdIndex> --></div>
Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna... <!-- </EdIndex> --></div>
Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså.Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.

Skyteam ska vara de bästa kopiorna på hela Hondas monkeybike och även deras motorer är bland de bättre.
<!-- </EdIndex> --></div>
Lifan 150cc ska vara den bästa kopian enligt Zifty som är moderator på www.monkeybiker.net .G-son skrev:Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså.Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Skyteam ska vara de bästa kopiorna på hela Hondas monkeybike och även deras motorer är bland de bättre.

Visst är det så. Man får vad man betalar. Men man måste ju få ha lite roligt å trixa å experimentera lite oxo. Det gjorde man i moppeåldern och det är ju lite av den nostalgin man vill ha när man har blivit en gammal gubbe som jag. Varför måste man vara så jävla seriös jämt. Har man så mycket gammalt skit i ryggsäcken som jag, vill man kanske få vara lite "wild&crazy" i bland.G-son skrev:Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså.Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...

-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
Eller så funderar jag på att bara införskaffa en komplett ny rova å sätta dit hondans kåpor..om det nu passar förstås
Är dom råkopior av Hondas motorer? Har en miniHonda motor med rasad korg samt växeldrev å funderar om det passar från dom därna det lär ju va rejält billigare..wrooom skrev:Lifan 150cc ska vara den bästa kopian enligt Zifty som är moderator på www.monkeybiker.net .G-son skrev:Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså.Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Eller så funderar jag på att bara införskaffa en komplett ny rova å sätta dit hondans kåpor..om det nu passar förstås

Där brukar det ibland annonseras ut original honda motorer för vettiga pengar. Sätter en femma på att du får tag i de delar du söker där också. Sätt ut en köpesannons vettja! <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla med gubbsen på Monkeybiker.net, de vet garanterat.dr.novolette skrev:Är dom råkopior av Hondas motorer? Har en miniHonda motor med rasad korg samt växeldrev å funderar om det passar från dom därna det lär ju va rejält billigare..wrooom skrev:Lifan 150cc ska vara den bästa kopian enligt Zifty som är moderator på www.monkeybiker.net .G-son skrev:Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså.Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...
Där brukar det ibland annonseras ut original honda motorer för vettiga pengar. Sätter en femma på att du får tag i de delar du söker där också. Sätt ut en köpesannons vettja! <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
För fan Levve, Gör vad du vill och njut, och kom ihåg det är du som betalar, och ingen annan ,och mekar och njuter och svär , så bara gå på som en virvelvindLevve skrev:Visst är det så. Man får vad man betalar. Men man måste ju få ha lite roligt å trixa å experimentera lite oxo. Det gjorde man i moppeåldern och det är ju lite av den nostalgin man vill ha när man har blivit en gammal gubbe som jag. Varför måste man vara så jävla seriös jämt. Har man så mycket gammalt skit i ryggsäcken som jag, vill man kanske få vara lite "wild&crazy" i bland.G-son skrev:Absolut, det är väldigt mycket motor man får för pengarna. Min poäng är bara att om man använder en motor som knappt kostar någonting ska man inte bli förvånad om det sedan visar sig att man fått exakt vad man betalat för - nästan ingenting alltså.Levve skrev:Men ett faktum kvarstår dock: En ny päroncylle till zündapp är det samma som priset på en komplett lifan.Ibland har man tur, ibland har man det inte, dessa motorer är ett lotteri och jag verkar då aldrig vinna...

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Liten update: Tillverkat bakre kedjeskydd. det gröna originalet fick jag låna av en god kamrat. Kanske inte 100% mot orig. men det passar perfekt, å lite spackling får man acceptera.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns ju ingen anledning till att betala så mycket när du är så händig att tillverka ett likadant...hur proffsigt som helst..

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...