Svetsning av flinta motorblock.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anglia59 skrev:G-son är du nöjd med din Dillon svets? har själv haft funderingar på att köpa en men det har aldrig blivit av. Tycker dom verkar vara allsidig bara man lyckas sätta sig in i hur den fungerar.
Mycket nöjd. För att vara helt ärlig kan jag inte svetsa med någon annan typ av svets och min Dillon har jag bara lärt mig använda genom att titta på några säljares demofilmer på Youtube och sånt, så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag läste på om vad olika svetstyper klarar av, vad dom kostar och vad dom kräver, jag kom fram till att Dillon var den som passade mina behov bäst och sedan har jag gått och väntat på att ha råd att köpa i flera år. Nu ångrar jag att jag inte bara såg till att ordna fram pengarna och köpte en från början...

Ger efter förvånansvärt lite träning riktigt fina fogar i tunn stålplåt (expansionskammare givetvis), rostfritt av okänd typ funkar men jag får dålig genombränning (löser sig antagligen med avsett flussmedel, men 325kr för en burk passar inte min ekonomi nu - går det svetsa från båda sidor så håller det i alla fall), gjutjärnsexperiment såg du bild på här nyss så det talar väl för sig själv. Aluminium kräver flussmedel och som sagt, jag har inte pengarna att köpa det för när jag inte har behov av att svetsa aluminium.

Blir lite varmt om fingrarna när man börjar gå över tre-fyra-fem millimeters tjocklek på det man svetsar, men då har jag inga riktiga svetshandskar heller. För tjockare material är nog andra svetsar att föredra, men Dillon ska klara av upp till halvtum vid behov. Bra att ha när någon kört sönder nått som är för svårt att ta med sig till närmaste eluttag & elsvets... :wink:

Det enda jag saknar är att snabbt och smidigt kunna punkta ihop grejer när jag lagt upp dom rätt, för att sedan rikta upp fler bitar och punkta dom också utan att bli stressad av en brinnande svetslåga eller behöva tända & justera lågan varje gång. Funderar på att skaffa en MIG enbart för sånt. <!-- </EdIndex> --></div>
wrooom

Inlägg av wrooom »

G-son skrev:
wrooom skrev:...dock svindyr men det kan det vara värt om man nu inte är en kirurg med Dillonhandtaget!
Även Dillon klassas tyvärr in i kategorin svindyrt, och ska man köpa flussmedel och tillsatsmaterial för gjutjärn i deras webbshop så känner man inte direkt att kan köper något billigt heller. Men men, måste man laga gjutjärn är det bara att bita ihop och köpa det som behövs, eller chansa med billigare material... som jag har gjort hittills, man måste ju testa! 8)

Testade att slå loss några kylfläns från en gjutjärnscylinder, och svetsade ihop med min Dillon och gamla kolvringar som tillsatsmaterial. (Ska vara bra gjutjärn i såna, utmärkt för svetsning av gjutjärn enligt säljare av svetsen.)
Bild

Dålig genombränning i ena änden, men vad kan man begära av första försöket?
Bild

Och i "genomskärning":
Bild
Det ser helt klart ut som att du är på väg! :) Genombränning på gjutjärn är inget som är självklart! <!-- </EdIndex> --></div>
wrooom

Inlägg av wrooom »

56:an skrev:Det behövs inga särskilda pinnar för svetsa gjutjärn det går bra med vanliga ESAB 48.00 basiska pinnar....

Det var en mycket snygg lagning på Flinta motorblocket förresten. En sådan kan jag inte göra.
jupp det går men det är då bra att ha en tryckluftdriven nålhammare att köra över svetsen och hamra ut spänningarna,funkar med en vass hammare med.

korta partier med svets och mycket hamrande är väl tricket? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där lät intressant. Nålhammare har jag... Kan man inte också värma grejen och låta kallna sakta så spänningarna går ut?

Är väl dumt och värma en mopedcylle för mycket kanske för då går väl kolven inte i längre eller fastnar i loppet.... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spänningarna beror huvudsakligen på att metall krymper när den kallnar, om svetsningen är mycket varmare än resten av det man svetsar i kommer man få en stor krympskillnad och därmed stora spänningar - eventuellt så mycket att det spricker när det kallnar när det gäller sköra metaller som gjutjärn. Att hamra fogen medan den kallnar är för att smida ut den - platta till den så den breder ut sig större i princip, och därmed motverka krympningen.

Beroende på vad man svetsar i kan man kanske värma upp andra områden så dom utvidgas och kommer krympa ungefär lika mycket som svetsfogen när den kallnar, eller värma upp hela stycket. Hur en cylinder skulle må av sån behandling låter jag däremot vara osagt... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjutjärn med 48:or går ju, men jag brukar använda rostfria elektroder om jag inte har gjutjärnselektroder. Och som sagt slå ut svetsen medans den är varm, och att förvärma det som ska svetsas är inte dumt, och är det en spricka ska man borra hål i slutet.
Vanlig Magsvets brukar gå också (kallare svets med den).

Detta med svetsning är rätt så kul, ju fler som är "svetsare", detso fler metoder finns det :) Alla har sin egen teknik och metoder. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hårdlött mycket i cylindrar och det händer ingenting, men man får hona efter.
Jag har svetsat gjutjern med mig och även med råstfri pinne. Jag har även svetsat med vanlig gassvets, med hjälp av andra som värmer och sedan grävt ner biten i aska. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Conrad Engström skrev:.........och sedan grävt ner biten i aska.
Precis så ska det vara. Det får inte svalna för fort utan sakta, sakta....

På Bergmans Motor här i Kalmar (Atlas Copco nu i dag) gör dom små motorer till bergborrmaskiner, förr hette dom maskinerna Pionjär men idag kanske dom heter något annat. Hur som helst så har dom sådan utrustning där för glödgning och avsvalning. Har hört dom lägger detaljen i benmjöl och sedan får den svalna i en ugn där man sakta sänker temperaturen bit för bit under en viss tidsperiod. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det var en smed som berättade att man gör en kolbädd som man sedan lägger prylen på svetsar å låter den sen ligga kvar till kolet slocknat å kallnat klart! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar