Mycket nöjd. För att vara helt ärlig kan jag inte svetsa med någon annan typ av svets och min Dillon har jag bara lärt mig använda genom att titta på några säljares demofilmer på Youtube och sånt, så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag läste på om vad olika svetstyper klarar av, vad dom kostar och vad dom kräver, jag kom fram till att Dillon var den som passade mina behov bäst och sedan har jag gått och väntat på att ha råd att köpa i flera år. Nu ångrar jag att jag inte bara såg till att ordna fram pengarna och köpte en från början...Anglia59 skrev:G-son är du nöjd med din Dillon svets? har själv haft funderingar på att köpa en men det har aldrig blivit av. Tycker dom verkar vara allsidig bara man lyckas sätta sig in i hur den fungerar.
Ger efter förvånansvärt lite träning riktigt fina fogar i tunn stålplåt (expansionskammare givetvis), rostfritt av okänd typ funkar men jag får dålig genombränning (löser sig antagligen med avsett flussmedel, men 325kr för en burk passar inte min ekonomi nu - går det svetsa från båda sidor så håller det i alla fall), gjutjärnsexperiment såg du bild på här nyss så det talar väl för sig själv. Aluminium kräver flussmedel och som sagt, jag har inte pengarna att köpa det för när jag inte har behov av att svetsa aluminium.
Blir lite varmt om fingrarna när man börjar gå över tre-fyra-fem millimeters tjocklek på det man svetsar, men då har jag inga riktiga svetshandskar heller. För tjockare material är nog andra svetsar att föredra, men Dillon ska klara av upp till halvtum vid behov. Bra att ha när någon kört sönder nått som är för svårt att ta med sig till närmaste eluttag & elsvets...

Det enda jag saknar är att snabbt och smidigt kunna punkta ihop grejer när jag lagt upp dom rätt, för att sedan rikta upp fler bitar och punkta dom också utan att bli stressad av en brinnande svetslåga eller behöva tända & justera lågan varje gång. Funderar på att skaffa en MIG enbart för sånt. <!-- </EdIndex> --></div>