
Frågor om flaka 1189
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trots alla utsvängningar var det ju detta vi pratade om från början , så försök att ställa in brytar spetsarna, kolla först att dom är ok kolla på den fina bilden så ser du om dom är ok Mvh Alf-Johan
<!-- </EdIndex> --></div>

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På något vis så lyckades jag pilla i ordning brytarspetsarna så att de slöt vid rätt tidpunkt och var öppna vid rätt. Dock tände den inte ändå. Det enkla testet att hålla tändstiftet fel och få en kyss genom armen visade dock att det var fel på själva tändstiftet och efter byte av det så gick den igång.
Nu har jag tre nya problem. Växlarna går inte i som de skall. När motorn är avstängd så går alla växlar i som de skall, men med motorn igång så får jag bara i tomgång och tvåan. Vad kan vara fuffens då?
Det andra problemet är att avgasröret tycks vara igenstoppat. Hur gör man bäst rent det?
Mitt gashandtag är trasigt, det saknas delar till det osv. Vart kan man köpa ett nytt gashandtag som ser ut som det gamla? (Gråmetallicish) <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har jag tre nya problem. Växlarna går inte i som de skall. När motorn är avstängd så går alla växlar i som de skall, men med motorn igång så får jag bara i tomgång och tvåan. Vad kan vara fuffens då?
Det andra problemet är att avgasröret tycks vara igenstoppat. Hur gör man bäst rent det?
Mitt gashandtag är trasigt, det saknas delar till det osv. Vart kan man köpa ett nytt gashandtag som ser ut som det gamla? (Gråmetallicish) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svåra frågor kanske, men jag provar med en till.
Avgasröret är så fult och så igenstoppat så jag tänkte köpa ett nytt och då undrar jag om det här passar till en originalcylinder:
http://www.mopedkraft.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=107&category_id=47&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26
http://www.mopedkraft.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=590&category_id=47&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26 <!-- </EdIndex> --></div>
Avgasröret är så fult och så igenstoppat så jag tänkte köpa ett nytt och då undrar jag om det här passar till en originalcylinder:
http://www.mopedkraft.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=107&category_id=47&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26
http://www.mopedkraft.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=590&category_id=47&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är det avgasröret och dämparn du ska ha om du ska köpa nytt med orginal måttet 28mm! och dedär med växlarna brukar va lite pilligt men pilla på bara, eventuellt kan shimsen vara slut, pröva att dra och tryck in utgående axel (den som drevet sitter på) om den rör på sig för mycket behöver du shimsa om, bör väll inte gå att rubba mycket mer än 1mm? vet inget rekomenderat mått men är det för mycket glapp hoppar växlarna ur.
antar att du kör handväxlat, och den ända växeljusteringen är då spänna/släppa på vajjern!
pröva först: och skruva, testa, skruva, testa
kul att den hoppa igång förresten
<!-- </EdIndex> --></div>
antar att du kör handväxlat, och den ända växeljusteringen är då spänna/släppa på vajjern!
pröva först: och skruva, testa, skruva, testa
kul att den hoppa igång förresten

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det är rätt rör, men inte riktigt 
Till moppar med pedalstart skall det vara ett rör som är lite kortare strax efter cylindern.
Justering av växeln: Börja med att sätta i trean då skall växelarmen vara i bortre läget, gunga moppen lite fram och tillbaka. Lägg sedan i tvåan på handtaget då skall pinnen som sitter i ovala hålet på växelarmen vara mitt i hålet, det fins ett litet stäck på pinnen och motsvarande på växelarmen och tvåans växel skall ligga i. Låssa lite på m6 skruven 10 mm nyckelvidd då kan man vrida armen hur man vill. <!-- </EdIndex> --></div>

Till moppar med pedalstart skall det vara ett rör som är lite kortare strax efter cylindern.
Justering av växeln: Börja med att sätta i trean då skall växelarmen vara i bortre läget, gunga moppen lite fram och tillbaka. Lägg sedan i tvåan på handtaget då skall pinnen som sitter i ovala hålet på växelarmen vara mitt i hålet, det fins ett litet stäck på pinnen och motsvarande på växelarmen och tvåans växel skall ligga i. Låssa lite på m6 skruven 10 mm nyckelvidd då kan man vrida armen hur man vill. <!-- </EdIndex> --></div>