Frågor om flaka 1189
Frågor om flaka 1189
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på att försöka restaurera en gammal flakmoped av modell 1189. Jag har inte mekat med mopeder sen jag var 15 för mer än tio år sedan, och på den tiden var jag inte speciellt intresserad, så mina kunskaper är något begränsade.
Jag har ett problem med tändningen. Det kommer fram bensin, packningar verkar ok, den tänder och den går i kanske 2-3 sekunder lite då och då, men aldrig längre än så.
Jag tänkte börja med att byta ut all elektronik, men jag vet inte riktigt vad jag skall köpa för delar, så då tänkte jag att någon vänlig själ här kanske skulle kunna tipsa mig. Kvalitet går före pris, men att det är original är inte så viktigt.
Jag har också letat efter någon sida där det på ett bra sätt förklaras hur man justerar tändningen. Jag har försökt följa instruktionen här på raketsport, men vad jag kan se är kontakten på hela tiden, oavsett var svänghjulet befinner sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har ett problem med tändningen. Det kommer fram bensin, packningar verkar ok, den tänder och den går i kanske 2-3 sekunder lite då och då, men aldrig längre än så.
Jag tänkte börja med att byta ut all elektronik, men jag vet inte riktigt vad jag skall köpa för delar, så då tänkte jag att någon vänlig själ här kanske skulle kunna tipsa mig. Kvalitet går före pris, men att det är original är inte så viktigt.
Jag har också letat efter någon sida där det på ett bra sätt förklaras hur man justerar tändningen. Jag har försökt följa instruktionen här på raketsport, men vad jag kan se är kontakten på hela tiden, oavsett var svänghjulet befinner sig. <!-- </EdIndex> --></div>
-
FULGAS?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova o spraya lite startgas i förknasaren när moppen är död.
Om den vaknar från döden så har du ett förgasar problem,
eller stopp i tanken?
<!-- </EdIndex> --></div>
Om den vaknar från döden så har du ett förgasar problem,
eller stopp i tanken?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du kollat gnistan? skruva av tändstiftet håll det mot motorn och kolla på det medans du drar runt motorn! om tändstiftet är tort när du tar ut det kommer det ingen bensin och om det är vått kommer det ingen gnista.
här har jag gjort en "pedagågisk" bild till dig om vad delarna heter
[img][img]http://i559.photobucket.com/albums/ss34 ... TYDLIG.jpg[/img][/img]
och sruva isär och rengöra förgasarn kan som sagt vara bra å göra. <!-- </EdIndex> --></div>
här har jag gjort en "pedagågisk" bild till dig om vad delarna heter

[img][img]http://i559.photobucket.com/albums/ss34 ... TYDLIG.jpg[/img][/img]
och sruva isär och rengöra förgasarn kan som sagt vara bra å göra. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra tips, tack för de fina råden och speciellt för bilden.
Det visade sig att problemet troligen berodde på förgasaren, jag rengjorde den och då slutade det läcka bensin.
Kruxet är att jag i min klantighet innan dess hade hunnit pilla på det elektriska, skruva bort delarna och sådär.
Så nu tänder den inte mer och då undrar jag hur man gör för att ställa in brytarspetsarna, eller om man kanske inte behöver det.
Tändstiftet är ganska nytt, men jag får inte loss tändhatten, så jag kan inte testa det där tricket om att hålla tråden några mm från motorn för att leta efter gnista. <!-- </EdIndex> --></div>
Det visade sig att problemet troligen berodde på förgasaren, jag rengjorde den och då slutade det läcka bensin.
Kruxet är att jag i min klantighet innan dess hade hunnit pilla på det elektriska, skruva bort delarna och sådär.
Så nu tänder den inte mer och då undrar jag hur man gör för att ställa in brytarspetsarna, eller om man kanske inte behöver det.
Tändstiftet är ganska nytt, men jag får inte loss tändhatten, så jag kan inte testa det där tricket om att hålla tråden några mm från motorn för att leta efter gnista. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där bilden hade jag behövt för nån dag sen
Har du kollat så det är gnista på siftet? Sätt i stiftet i tändhatten, lägg stiftet så det har kontakt med tex toppen och kicka. Då ska du se en gnista. Brytaravståndet ska vara på 0,40-0,50. Vrid motorn så kolven står i topp, stoppa ner en skruvmejsel eller liknande i tändstiftshålet så du känner kolven. Nu ska brytarna vara öppna...lossa skruven på brytarna och justera avståndet med hjälp av bladmått till 0,40, dra åt skruven, sen är det bara att gasa
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag fattat saken rätt så skall avståndet vara 0,40 mm mellan de där två ytorna som trycks ihop av en fjäder på brytarspetsen. Det som är till vänster i bilden innan. När kolven är i sitt högsta läge.
De två ytorna är konstant ihoppressade, det var därför jag hade loss dem, hur jag än snurrar svänghjulet så sitter de ihop.
Om man inte har bladmått, finns det något annat man kan använda? Eller vad kostar ett bladmått för de storlekarna? <!-- </EdIndex> --></div>
De två ytorna är konstant ihoppressade, det var därför jag hade loss dem, hur jag än snurrar svänghjulet så sitter de ihop.
Om man inte har bladmått, finns det något annat man kan använda? Eller vad kostar ett bladmått för de storlekarna? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp det är den stora. lossa på den, sen så ska det finnas ett hack i brytaren och ett hack i tändplattan som du sätter i en skruvmejsel i och bryter åt sidan för att minska eller åka avståndet. Svänghjulet ska sitta på. Har du det av så kan du ju tittta hur de ser där man justerar innan du sätter tillbaka det. <!-- </EdIndex> --></div>