Vevaxel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang svarva i en bit. Jag klämmde ihop två plåtar och svetsade med tigen på tre punkter. Körnslag på centrum och dom andra hålen. Sedan sentrerade jag med dubben och klämmde fast i planskivan, med grova järn.. Ytterdimetern svarvade jag sist på en axel i centrumhålet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är ochså en beprövad metod. men jag har inte tillgång till planskiva till svarvarna jag har tillgång till nu.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I höstas provade jag för skojs skull att pressa isär och ihop ett gamalt vevparti jag hade liggandes, största problemet var att jag fick så stort avstånd mellan vevskivorna, fick över 0,1mm och det var svårt att rikta med kopparhammaren, hur gör ni? riktar ni till det grövsta i pressen eller städet innan ni börjar med finliret?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ritar stäck med vinkelhaken innan man tar isär, då är det lättare när man monterar. Det fins två typer av kona, om man har fel konoa får man inte ihop vevpartiet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:
Mattias-M skrev:''en redig karl reder sig själv''

men de är inget måste i alla lägen, att lätt köpa en cylinder eller
dyligt ''över hyllan'' eller handla mat på ICA underlättar många
gånger i olika lägen för att både spara tid och ork

Hur gör då en redlös karl....löser det sig själv :roll: :wink:
han löser upp sig själv kanske slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom att jag måste jobba, har det tagit tid med montering och provkörning.
Vevaxeln är över förväntning. 44 i slag och 41 mm Sukakolv och en lite lagom filad enhästare. ( jag filar endast cylindrar där pluggen är borta.)
Drog på ettan upp för backen och skulle peta i tvåan, men ingen tvåa kom och ingen annan växel. :cry: Första tanke, kopplingsfel. Av med transkopan och där ligger transdrevet löst i kåpan. :lol: . Jag har aldrig glömt att dra ett transdrev, det var första.
Jag skulle vilja säga som modernt är, vevaxeln levererar :D
Vid belastning på 1/4 fins lite obalans ett litet tag upp till knappt halv gas, därefter sparkar det på ganska bra.
Nu vet jag hur jag skall göra, så det blir ett par axlar till, men med 45 mm i slag :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tar inte staken i inne i vevhuset redan på 44mm slag. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aluminiumstaken är mycket grövre än stålstaken. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

HUSQVARNA SPORT skrev:Tar inte staken i inne i vevhuset redan på 44mm slag.
Lät lite snuskigt staff_shutup9ou.gif :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med stålstake för 16mm tapp så kan man ha bortåt 50 i slag utan att det tar i... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jobba Conrad :shock:
Är inte du ny-pancho? :roll: Tänk att dom aldrig lär sig att ta det lugnt när dom till slut gjort rätt för sin lite softare tillvaro :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bromsen för egenföretagare är inte alldeles enkel. Det fins en massa omständigheter. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Conrad Engström skrev:Bromsen för egenföretagare är inte alldeles enkel. Det fins en massa omständigheter. :cry:
det där lät inte bra :imsorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett litet tips för extrainkomst för nyblivna panchisen
grannarna kanske behöver hjälp
:lol:

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är så skön! biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar