Vevaxel
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang svarva i en bit. Jag klämmde ihop två plåtar och svetsade med tigen på tre punkter. Körnslag på centrum och dom andra hålen. Sedan sentrerade jag med dubben och klämmde fast i planskivan, med grova järn.. Ytterdimetern svarvade jag sist på en axel i centrumhålet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I höstas provade jag för skojs skull att pressa isär och ihop ett gamalt vevparti jag hade liggandes, största problemet var att jag fick så stort avstånd mellan vevskivorna, fick över 0,1mm och det var svårt att rikta med kopparhammaren, hur gör ni? riktar ni till det grövsta i pressen eller städet innan ni börjar med finliret?
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
han löser upp sig själv kanskeGrannen skrev:Mattias-M skrev:''en redig karl reder sig själv''
men de är inget måste i alla lägen, att lätt köpa en cylinder eller
dyligt ''över hyllan'' eller handla mat på ICA underlättar många
gånger i olika lägen för att både spara tid och ork
Hur gör då en redlös karl....löser det sig själv![]()

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom att jag måste jobba, har det tagit tid med montering och provkörning.
Vevaxeln är över förväntning. 44 i slag och 41 mm Sukakolv och en lite lagom filad enhästare. ( jag filar endast cylindrar där pluggen är borta.)
Drog på ettan upp för backen och skulle peta i tvåan, men ingen tvåa kom och ingen annan växel.
Första tanke, kopplingsfel. Av med transkopan och där ligger transdrevet löst i kåpan.
. Jag har aldrig glömt att dra ett transdrev, det var första.
Jag skulle vilja säga som modernt är, vevaxeln levererar
Vid belastning på 1/4 fins lite obalans ett litet tag upp till knappt halv gas, därefter sparkar det på ganska bra.
Nu vet jag hur jag skall göra, så det blir ett par axlar till, men med 45 mm i slag
<!-- </EdIndex> --></div>
Vevaxeln är över förväntning. 44 i slag och 41 mm Sukakolv och en lite lagom filad enhästare. ( jag filar endast cylindrar där pluggen är borta.)
Drog på ettan upp för backen och skulle peta i tvåan, men ingen tvåa kom och ingen annan växel.


Jag skulle vilja säga som modernt är, vevaxeln levererar

Vid belastning på 1/4 fins lite obalans ett litet tag upp till knappt halv gas, därefter sparkar det på ganska bra.
Nu vet jag hur jag skall göra, så det blir ett par axlar till, men med 45 mm i slag

-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett litet tips för extrainkomst för nyblivna panchisen
grannarna kanske behöver hjälp


Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
grannarna kanske behöver hjälp


Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län