<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är min första runda vevaxel färdig Nu vet jag hur jag inte skall göra, toleranser mm. I morgon tar jag en nyrenoverad motor från hyllan och monterar axeln.
Vevstaken är en NOS Sachs orginal. Nästa axel blir Samarinstake. Axeltapparna är begagnade. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag fyllt arton skaffade jag först tung motorcykel före bil då det tog lite tid innan jag fick bilkörkortet. Motorcykeln var en lätt customiserad Matchless G80S från -54. En encylindrig 500 kubiks enstånka. Det som var ändrat var mest från sadel till långdyna och så var mycket kromat istället för svartlackat. Det var en alldeles särskild känsla att varva ur den på tvåans och treans växel och lyssna till det mäktiga motorljudet men tyvärr var det mycket riskabelt för vibrationerna i motorcykeln blev så kraftiga att det helt enkelt inte gick att se. Allt framför motorcykeln bara flimrade. Långdynan saknade fjädrar vilket säkert var en del av orsaken.
Jag berättar det här med anledning att jag är lite nyfiken på hur din motor kommer att reagera med den här nya vevaxeln.
Kommer motorn börja vibrera eller kanske inte vibrera alls? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Duktig? Vi har olika läggning och har lätt för olika saker. Men om man tänker efter så har jag ca 60 år av erfarenhet när det gäller teknik. Jag började när jag var 5, Med ett vevparti till en cyckel. Sedan har jag varit nyfiken på allt tekniskt och lyssnat på gubbar som gått före mig.
Trappor var en sådan grej och allra hels om den var svängd. Jag gjorde en av nyfikenhet åt en byggare och trappor har jag levt på i 25 år.
Jag har skrivit förr om den här saken. Det var en avgörande episod i mitt liv, ang teknik. När jag jobbade med utombordare, sålde vi en nyutkommen 50 hp Susuki åt en kund. Kunden kom tillbaka med snurran och sa att den gick illa. När vi tog av topplocket hade övre kolven smultit på mitten. Kunden hade dragit vattenskidor utan att växla ner, alltså bytt propeller lill mindre dimension. Vi försökte få tag på en ny kolv, men motorn var för ny och inga delar fans.Kompisen Bosse tog fram slipmaskinen och slipade hålet rent. Sedan tog han en bit av ett växelhus från en skrotad motor och passade i hålet. Därefter kom stora ASEA svetsen fram och aluminiumpinnar från Claes Olsson och svetsade fast biten, därefter slipades allt. Propellern byttes till en med lägre stigning. Motorn gick åtminståne garantitiden utan fel.
Efter den episoden fick jag en annan inställning till hur lite kinkigt det är med motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->''en redig karl reder sig själv''
men de är inget måste i alla lägen, att lätt köpa en cylinder eller
dyligt ''över hyllan'' eller handla mat på ICA underlättar många
gånger i olika lägen för att både spara tid och ork <!-- </EdIndex> --></div>
men de är inget måste i alla lägen, att lätt köpa en cylinder eller
dyligt ''över hyllan'' eller handla mat på ICA underlättar många
gånger i olika lägen för att både spara tid och ork
Hur gör då en redlös karl....löser det sig själv <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tycker lite synd om Conrad idag. riktigt skitväder här nu. och han måste vara jättesugen att ut och provköra nya veven.
är även lite nyfiken vad Conrad valde för slaglängd?
Även jag har funderat lite på hur man skulle göra en vevaxel.
om jag får tillräkligt med tid över så gör jag nog båda skivorna i ett stycke,
juserar den ecentriskt i fyrbackscucken så jag kan göra hålet för vevtappen och balanshålen. sedan sticka isär den och svarva till rätt bredd på stickytan i mitten. skulle jag misslyckas på det viset så får man väl tänka en gång till,och hitta på nått annat.
Och appropå onoga i motorer: en kompis köpte en folkracesaab som gick rätt bra för många år sen. när han löft på ventilkåpan hittade han en hemtrimmad!! kamaxel. man hade slipat ner bascirklarna med typ en vanlig bänkslip.
erlan skrev:Och appropå onoga i motorer: en kompis köpte en folkracesaab som gick rätt bra för många år sen. när han löft på ventilkåpan hittade han en hemtrimmad!! kamaxel. man hade slipat ner bascirklarna med typ en vanlig bänkslip. erlan
Har jag aldrig hört förut.... Tänk så fiffigt. Alla på den tiden var ju inställd på att köpa vassare kamaxel om än så bara lite vassare. <!-- </EdIndex> --></div>
erlan skrev:Och appropå onoga i motorer: en kompis köpte en folkracesaab som gick rätt bra för många år sen. när han löft på ventilkåpan hittade han en hemtrimmad!! kamaxel. man hade slipat ner bascirklarna med typ en vanlig bänkslip. erlan
Har jag aldrig hört förut.... Tänk så fiffigt. Alla på den tiden var ju inställd på att köpa vassare kamaxel om än så bara lite vassare.
Häruppe var det inte ovanligt att svetsa på en utsliten kamaxel och sedan slipa den på en smärgel Har jag själv gjort en gång för att testa, och det gick ju nån vecka sen var svetsen nersliten (jag körde på en "vanlig" bil), men på en folkracebil gäller det ju att bara att hålla tävlingen ut.
Om den gick bra? ja, varvade ju hårt, men var rät så värdelös upp dit (man försökte ju mäta och slipa så den skulle bli som en R-kam) <!-- </EdIndex> --></div>