erlan skrev:......en del sachsar vibrerar rätt så elakt.....erlan
Jag minns MCB:s sena 60-tals och tidiga 70-tals mopedprogram som "starkt vibrerande" mest allihop. Det var en av anledningarna till att jag inte riktigt gillade dem.
Jag tror det har samband med högkompressionstoppen och då man ville ha en mer piggare och ax-villig motor som gick hem hos ungdomarna. Avigsidan blir då en "hårdare" motorgång.
För en tid sedan ropade jag hem en Sachs högkomptopp av lilla modellen på Tradera. Jag blev tacksam för det då dom topparna inte är så värst vanliga. Det var väl i stort sett bara den 3-hjuliga transportmopeden, några få scootrar med sachsmotor och Norsjö Shopper som hade det topplocket? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:För en tid sedan ropade jag hem en Sachs högkomptopp av lilla modellen på Tradera. Jag blev tacksam för det då dom topparna inte är så värst vanliga. Det var väl i stort sett bara den 3-hjuliga transportmopeden, några få scootrar med sachsmotor och Norsjö Shopper som hade det topplocket?
Sån skulle jag vilja se en bild på <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:För en tid sedan ropade jag hem en Sachs högkomptopp av lilla modellen på Tradera. Jag blev tacksam för det då dom topparna inte är så värst vanliga. Det var väl i stort sett bara den 3-hjuliga transportmopeden, några få scootrar med sachsmotor och Norsjö Shopper som hade det topplocket?
Sån skulle jag vilja se en bild på
ja nu blir ja nyfiken!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Modell utan pys med asymetriska förbränningsrummet.
På flakan är det bättre med gammla toppen, som har stort förbränningsrum. Man får bättre vrid i motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->braxmatte,
Jag letade fram toppen igår kväll men har inte fotat den. Jag gör inte det heller för Conrad och övriga förklarar så fint i ord hur det ligger till.
I kväll var jag nära att ropa in bl.a. några Sachstoppar och en cylle på Tradera men jag blev överbjuden. Med svajjig ekonomi så tvekar man ibland på budarknappen och då blir det som det blir men det går väl fler tåg...
Det var med en lilla runda toppen med pys och den hade jag gärna velat haft. Det är den äldre med det hemisfäriska förbränningsrummet och lägre kompression.
Conrad,
Jag tror det är precis så du beskriver. Lägre kompression ger lugnare gång och segare motor. I varje fall som man upplever det. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:braxmatte,
Jag letade fram toppen igår kväll men har inte fotat den. Jag gör inte det heller för Conrad och övriga förklarar så fint i ord hur det ligger till.
I kväll var jag nära att ropa in bl.a. några Sachstoppar och en cylle på Tradera men jag blev överbjuden. Med svajjig ekonomi så tvekar man ibland på budarknappen och då blir det som det blir men det går väl fler tåg...
Det var med en lilla runda toppen med pys och den hade jag gärna velat haft. Det är den äldre med det hemisfäriska förbränningsrummet och lägre kompression.
Conrad,
Jag tror det är precis så du beskriver. Lägre kompression ger lugnare gång och segare motor. I varje fall som man upplever det.
du kan få köpa en sån topp av mig för 50 plus porto. har en som satt på minm flakis men har bytt till en med mer komp. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad,
Jag tror det är precis så du beskriver. Lägre kompression ger lugnare gång och segare motor. I varje fall som man upplever det.
du kan få köpa en sån topp av mig för 50 plus porto. har en som satt på minm flakis men har bytt till en med mer komp.
Varför låg den inte i påsen? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad,
du kan få köpa en sån topp av mig för 50 plus porto. har en som satt på minm flakis men har bytt till en med mer komp.
Varför låg den inte i påsen?
behöver du en?? kanske har fler. var scooten till belåtenhet? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad,
behöver du en?? kanske har fler. var scooten till belåtenhet?
Skojade bara om topplocket.
Har inte "packat upp" ska åka till landet i morgon och göra det. Det är säkert kanon. Min kompis tyckte du var en väldigt trevlig, seriös och hjälpsam kille. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg skrev:
behöver du en?? kanske har fler. var scooten till belåtenhet?
Skojade bara om topplocket.
Har inte "packat upp" ska åka till landet i morgon och göra det. Det är säkert kanon. Min kompis tyckte du var en väldigt trevlig, seriös och hjälpsam kille.
jo hjälpsam försöker ja vara så gott ja kan. ibland e man alldeles för snäll. men i´detta fallet hade ja ju lovat att hjälpa till så lastningen vart enkel samt tt han skulle slippa vänta en evighet här i kristinehamn. saknas ngt som ja sagt skulle va me så säg till bara!! hoppas den kommer va till belåtenhet!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monarscooten ser helt ok ut och den är numera "uppackad" och inställd i boden.
Massa olja har dock runnit ut men det fixar sig och det är inget problen. Det mesta sögs upp av en kartong. Nå återstår bara att se hur länge det dröjer innan den är igång. Jag är ju inte så snabb som du vet.
1000 tack Niklas. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
pangerva skrev:Monarscooten ser helt ok ut och den är numera "uppackad" och inställd i boden.
Massa olja har dock runnit ut men det fixar sig och det är inget problen. Det mesta sögs upp av en kartong. Nå återstår bara att se hur länge det dröjer innan den är igång. Jag är ju inte så snabb som du vet.
1000 tack Niklas.
kan det som tagit sig ut kommit ut via drevaxeln kanske?? ja har ju ej bytt packboxar. så dem har sina år på nacken. kul att det var till belåtenhet! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248