Motorbussningar Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se

Motorbussningar Sachs

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sorterar nu massa motordelar som jag har liggandes och fick en fundering ang. motorbussningarna.
Dessa är ju oliksidiga och jag började fundera på hur dessa ska monteras och på alla motorer jag nu plockat isär sitter dom olika...
Utöver detta har jag två olika storlekar på dom men jag visste bara det fanns en storlek.

Bifogar en liten bild för att föränkla lite...

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skall inte den breda kragen vara utåt mot ramens motorfäste? om du förstår hur ja menar?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang. storlekarna så hittar jag bara en modell hos tex Norscand MEN självklart är det ju olika i på vänster och höger blockhalva...

Sen stämmer det nog som Niklas skriver ang. monteringen, var ute och kollade och funderade lite i garaget nu. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej vad ska du ha för 4 till blocket o 2 till toppen?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns minst 3 olika längder på bussningar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går väl och trolla lite med antingen brickor eller vinkelslip....

Jag har köpt ett block och några motorhalvor på tradera nu i vinter och jag tyckte det var lite konstigt att de där bussningarna alltid tycks fattas. Jag funderade på att försöka hitta dylika som industrikomponenter det finns mängder av olika utföranden. På firmor jag jobbat på tidigare minns jag vi köpte gummistålbussningar från en företag som hette Metalastic. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:okej vad ska du ha för 4 till blocket o 2 till toppen??
Återkommer när inventeringen över lagret är klart så jag vet hur mycket prylar jag har.
Kanske har max fyra uppsättningar totalt... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Går väl och trolla lite med antingen brickor eller vinkelslip....

Jag har köpt ett block och några motorhalvor på tradera nu i vinter och jag tyckte det var lite konstigt att de där bussningarna alltid tycks fattas. Jag funderade på att försöka hitta dylika som industrikomponenter det finns mängder av olika utföranden. På firmor jag jobbat på tidigare minns jag vi köpte gummistålbussningar från en företag som hette Metalastic.
Jag vet inte om dom krymper av någon anledning, eller om dom slits av vibrationer. men ibland så sitter dom löst i hålen och glappar. då är dom förbrukade.
det brukar leda till att man har fler block än man har bussningar.
och är väl ochså förklaringen till att dom såldes till höga priser på tradera innan nytillverkningen kom igång.

NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag vet finns det 3 olika längder på bussningar. Med tiden åldras bussningen och blir hård och verkar krympa ihop något så det börjar glappa.
Var det inte Conrad(eller någon annan på formet) som tipsade om att de går att renovera med gummi från en vattenslag. Minns inte om man var tvungen svarva ned bussningen för bästa passning. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte rekomenderat vattenslang. Det fins stor krympslang på Biltema, fast man får svarva ner bussningen lite. Man får prova ang diametern
En del av mina har jag bussningar av aluminium, andra Nylon eller teflon, det var någon annan plast som jag glömt namnet på också.
Man märker ingen skillnad om motorn har stumma bussningar.
F50 GLX och Golden champ har ju stummt i övre motorfästet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->robalon finns det ett material som heter. det var den nån som sa en gång att var bland det mlukaste som gick att svarva i. handslipade riktigt skarpa snabbstål rekomenderas.

Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför krångla det enklaste är väl linda runt lagom med gängtejp om bussningen glappar.

Ett annat undermedel är lin eller blånår. Det har jag fixat många glapp med och det är slitstarkare än man tror.

Ett vanligt problem på trampcyklar och särkskilt dom som är välanvända är att gänga nöts bort där den gängade övre lagerskålen vilar. Det gör att framgaffeln alltid glappar och inte går det att skruva fast heller.

Att fixa det utan att byta framgaffel eller röret är inte helt lätt men jag ska prova där med blånår.

Jag hade tänkt göra det testet i somras men det bara regnade, åskade och regnade igen. Hela sommaren och hela hösten. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gummislang överhuvudtaget går ju ofta att använda för reparation av bussningar.
Minns när jag var runt 14-15 så svarvade jag bussningar i Nylon, fungerade utmärkt, likaså i Aluminium

Men en undran, varför har Sachs bussningar, vibrerar dom så mycket som standard att dom måste ha det? Finns ju knappt nån annan mopedmotor som har det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en del sachsar vibrerar rätt så elakt. kan ha gett upphov till intresanta resonansljud på mopeder typ älgläpp och liknande som var på modet på 50-talet.hurvida magnesiumlegeringen är sprickkänslig så det kan varit ett skäl vet jag inte.

Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du sa nått erlan :!:

Det finns faktiskt fler kända motorer med gummibussningar i motorfästena och det är Victoria MS50 och MS51.

De motorerna tycks också vara gjorda av samma lätta magnesiumlegering som Sachsmotorerna.

Kan det ha något samband :?:

Appropå motorupphängningar.....

Finns det någon bättre konstruktion är Zündapps :?: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar