Crescent 1149 1961 - It´s alive!
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men det låter ju bra med ett eget forum om oljor, fast oljorna blir nog inte bättre för det
Ibland kommer dom tokigaste svaren från dom nya, tänkte det är lika bra å hejda direkt, inte för att vara otrevlig utan för att fakta ska fram.
Dom som kör med ATF vet inte vad dom utsätter sina motorer för, särkilt om det är lite klös i dom.
Jag har gjort en egen proffessorsutredning om olja till bensinen, den är inte helt klar, men kommer att bli riktigt spännande särskilt för dom som kör på feltemas billiga tvåtaktsolja
Nog för idag, ut å kör nu <!-- </EdIndex> --></div>
Japp nybörjare här på forumet, just nu har du bara 10 inlägg.Pälle skrev:Tack för den, nybörjare! Kanske det skulle finnas ett speciellt forum för seniora mopedister som redan kan och vet allt, det är ju ett sätt att slippa nybörjarfrågortompa skrev:Dessa förbaskade disskussioner om olja, så fort det kommer någon nybörjare så börjas det om ungefär var 3:e månad.......![]()
Näe, jag har lekt med mopeder i mer än 10år men Sachs har varit lågprioriterat, därav min fråga om olja. Använde sökfunktionen på forumet men hittade inga bra svar.
Men det låter ju bra med ett eget forum om oljor, fast oljorna blir nog inte bättre för det

Ibland kommer dom tokigaste svaren från dom nya, tänkte det är lika bra å hejda direkt, inte för att vara otrevlig utan för att fakta ska fram.
Dom som kör med ATF vet inte vad dom utsätter sina motorer för, särkilt om det är lite klös i dom.

Jag har gjort en egen proffessorsutredning om olja till bensinen, den är inte helt klar, men kommer att bli riktigt spännande särskilt för dom som kör på feltemas billiga tvåtaktsolja

Nog för idag, ut å kör nu <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det verkar som om det finns lika många oljor som förare, jag kör min Crescent på olja från Lelles, som heter Golden Spectro 2T växellådsolja SAE 80, går bra,Min Suzuki kör jag på Gräsklipparolja SAE 30. Känner några som åker fort med 2-Takt dom har kört länge på Feltemas 2 T olja, inget fel har märkts vad jag vet. det handlar om cross 125 o 250.dessa förare åkte förut på Castrol.
<!-- </EdIndex> --></div>

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grafitolja?, Zurdapp?, hmm. Tror min Sachs skulle få eksem av den oljan 
Låter lite mysko med grafit i oljan men eftersom det är en olja som Zundapp Werke godkänt så kanske den har en bättre bärighet mellan kugghjul?? Jag har jobbat med hyvlar i ett tidigare liv(lister, golv och sånt) och i verktygsspindeln som innehöll höghastighetslager fick man bara använda fett utan grafit, kanske inte är relevant i en mopedväxellåda iof [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>

Låter lite mysko med grafit i oljan men eftersom det är en olja som Zundapp Werke godkänt så kanske den har en bättre bärighet mellan kugghjul?? Jag har jobbat med hyvlar i ett tidigare liv(lister, golv och sånt) och i verktygsspindeln som innehöll höghastighetslager fick man bara använda fett utan grafit, kanske inte är relevant i en mopedväxellåda iof [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ATF i en av mina compakter
ingen skillnad har jag märkt :yoda: , får väl se den dagen som det är dags (för nån) att riva den då
Sen ska man ju påpeka att biltema INTE gör någon olja
är ju ungefär som ICA´s egna produkter
Vet att JET Motorolja är Texacos , fast nu när Statoil äger Jet byter dom väl innehåll... <!-- </EdIndex> --></div>
ingen skillnad har jag märkt :yoda: , får väl se den dagen som det är dags (för nån) att riva den då
Sen ska man ju påpeka att biltema INTE gör någon olja
är ju ungefär som ICA´s egna produkter

Vet att JET Motorolja är Texacos , fast nu när Statoil äger Jet byter dom väl innehåll... <!-- </EdIndex> --></div>
Hurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går faktiskt lite framåt, jag har återfått mitt självförtroende som mopedmekare
Kvällens lattjolajbans; plockade ett tändsystem från Apollovraket bakom garaget, trots dålig krysskil + spår lyckades jag få till en vettig tändinställning OCH gnista. Lite startgas resulterade i ett kort brum till min förtjusning och till dotterns och hundens förskräckelse.
Rotade i en pryllåda och hittade då originalväxelhandtaget som var lite stukat i själva röret som går utanpå styret. Lite våld och uppsmörjning gjorde susen så nu har jag rätt handtag på plats. Nu saknar jag bara rätt gashandtag och staget mellan handtag och kopplingswire - NÅN SOM VILL SÄLJA??.
För övrigt hittade jag 2 jättefina 3-växlade handtag som jag glömt att jag hade
Kvar att göra är att smörja upp bromsar, justera bakhjulslagret och meka dit vajrar, kedja och annat småkrafs. Inte är det väl så viktigt alla ekrar finns i bakhjulet
Provpolerade lite, det verkar som att nån har sprutat klarlack eller linolja på mopeden för man får gå på skithårt med autosol för att få fram vitfärgen på ramen, samma sak på det blåa.
Tog även en titt på originalmotorn som låg på bänken i min gamla verkstad, fin i veven och kickaxel men...... kicken tar inte. Vad kan ha hänt? Kan det kanske räcka med rensköljning och ny olja??
Nån som har några tips? <!-- </EdIndex> --></div>

Rotade i en pryllåda och hittade då originalväxelhandtaget som var lite stukat i själva röret som går utanpå styret. Lite våld och uppsmörjning gjorde susen så nu har jag rätt handtag på plats. Nu saknar jag bara rätt gashandtag och staget mellan handtag och kopplingswire - NÅN SOM VILL SÄLJA??.
För övrigt hittade jag 2 jättefina 3-växlade handtag som jag glömt att jag hade

Kvar att göra är att smörja upp bromsar, justera bakhjulslagret och meka dit vajrar, kedja och annat småkrafs. Inte är det väl så viktigt alla ekrar finns i bakhjulet

Provpolerade lite, det verkar som att nån har sprutat klarlack eller linolja på mopeden för man får gå på skithårt med autosol för att få fram vitfärgen på ramen, samma sak på det blåa.

Tog även en titt på originalmotorn som låg på bänken i min gamla verkstad, fin i veven och kickaxel men...... kicken tar inte. Vad kan ha hänt? Kan det kanske räcka med rensköljning och ny olja??
Nån som har några tips? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Re: Hurra
Byt oljan och så har lamellerna kanske klistrat ihop! Kan räcka med olje byte men kanske också ett lamellbyte. <!-- </EdIndex> --></div>Pälle skrev:
Nån som har några tips?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Mera...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det verkar som att det är linolja som mopeden fått på sig, mest på tank, framskärm och styre. Sitter som berget gör det. Har provat; förtunning, rubbing, Autosol mm. Igår hittade jag i garaget en burk svinto, det gjorde susen, får gnida som ett tok på de svåraste fläckarna men försvinner det gör det.
Verkar helt plötsligt som att min raket skulle kunna bli rätt fin. Tror jag får höja ambitionsnivån lite. Tidigare var planen en rätt bruksig dekaltrimmad pjäs med trimcylle och kyrkport men nu då det verkar finnas hopp om liv för både lack och originalmotorn så tror jag det lutar åt original genomgående.
Nån som har färgkoder till 1149an? Den är blå/vit. Måste förmodligen måla om svingen, nån klantskalle har lackat den silver och höger "kedjeskydd" har fått smaka gassvets så färgen är bortbränd.
Hur lägger jag upp bilder förresten? <!-- </EdIndex> --></div>
Verkar helt plötsligt som att min raket skulle kunna bli rätt fin. Tror jag får höja ambitionsnivån lite. Tidigare var planen en rätt bruksig dekaltrimmad pjäs med trimcylle och kyrkport men nu då det verkar finnas hopp om liv för både lack och originalmotorn så tror jag det lutar åt original genomgående.
Nån som har färgkoder till 1149an? Den är blå/vit. Måste förmodligen måla om svingen, nån klantskalle har lackat den silver och höger "kedjeskydd" har fått smaka gassvets så färgen är bortbränd.
Hur lägger jag upp bilder förresten? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I brist på fungerande 2-taktare blev det nån mil på Monkeybiken igår, gött med lite 4-taktsvrid när man ska ut på små branta grusvägar.
Kollade på svärfars superbuskiga raketsport och på denna var kopplingswiren dragen på höger sida om ramen, ovanför bakre fästet till porthålskåpan och sedan ned i en böj till motorblocket. Verkar det riktigt?
Min raket hittade jag nedskruvad i molekyler så det är bitvis ett riktigt detektivarbete att få ihop eländet.
Men som sagt, kan ingen berätta för mig hur jag lägger upp bilder? <!-- </EdIndex> --></div>
Kollade på svärfars superbuskiga raketsport och på denna var kopplingswiren dragen på höger sida om ramen, ovanför bakre fästet till porthålskåpan och sedan ned i en böj till motorblocket. Verkar det riktigt?
Min raket hittade jag nedskruvad i molekyler så det är bitvis ett riktigt detektivarbete att få ihop eländet.
Men som sagt, kan ingen berätta för mig hur jag lägger upp bilder? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Färgkoderna finns på våran sida:
Madonnablå:
FBRD (Europe) 0036
Acqua Blue
0,100 L (95.04.25)
Ljusgrå till Raket:
GUZZI *0003
Grigio (Texten är här dubbel tryckt så det kan även stå Garigio el. Gerigio, Fråga hos er handlare)
0,100 L (95.09.27)
Lägga in bild - Gör som Alf-Johan skrev.
Klicka på • Upload image to post nedanför textrutan välj bild från datorn och klicka på Upload.
Det finns även andra sätt. Jag ska försöka fixa en klistrad tråd om detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är alldeles riktigt! Så är vajern dragen på handväxlade Raketer.Pälle skrev:
Färgkoderna finns på våran sida:
Madonnablå:
FBRD (Europe) 0036
Acqua Blue
0,100 L (95.04.25)
Ljusgrå till Raket:
GUZZI *0003
Grigio (Texten är här dubbel tryckt så det kan även stå Garigio el. Gerigio, Fråga hos er handlare)
0,100 L (95.09.27)
Lägga in bild - Gör som Alf-Johan skrev.
Klicka på • Upload image to post nedanför textrutan välj bild från datorn och klicka på Upload.
Det finns även andra sätt. Jag ska försöka fixa en klistrad tråd om detta. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för färgtips och råd om bilder.
Nån som har provat nån sprayfärg i nämnda kulörer som stämmer bra? Tänkte inte springa och köpa "riktig" färg på burk denna gången utan det får bli Mekonomenvarianten.
Ska se om jag lyckas tanka över lite bilder från mobilen som jag kan lägga upp.
Har annonserat utan resultat så jag provar en efterlysning här också;
Gashandtag till raket, gärna patinerat och gärna med matchande grå wirehölje
Länken + den lilla kopplingsprylen som sitter mellan kopplingshandtag och kopplingsvire.
Önskar också låna/köpa en gängtapp för att rädda gängorna på styret för en av styrkåpsskruvarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Nån som har provat nån sprayfärg i nämnda kulörer som stämmer bra? Tänkte inte springa och köpa "riktig" färg på burk denna gången utan det får bli Mekonomenvarianten.
Ska se om jag lyckas tanka över lite bilder från mobilen som jag kan lägga upp.
Har annonserat utan resultat så jag provar en efterlysning här också;
Gashandtag till raket, gärna patinerat och gärna med matchande grå wirehölje
Länken + den lilla kopplingsprylen som sitter mellan kopplingshandtag och kopplingsvire.
Önskar också låna/köpa en gängtapp för att rädda gängorna på styret för en av styrkåpsskruvarna. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Ahh,
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där såg ju bra ut. Får glida förbi Mekonomen och köpa några burkar.
Det går fortsatt framåt om än med små steg. Polerar nån fläck emellanåt. Tog en titt på det rostiga Monarpedvraket som står som prydnad i skogsbrynet. Minsann satt det inte ett gashandtag där. 5 minuter senare har jag ett handtag till raketen. Tyvärr var vajern för kort.
Är dock lite brydd, på handtaget går vajern ut på undersidan, mot styret så att säga. Kruxet är bara att det inte riktigt matchar med hålet i styrkåpan där vajern ska gå in. Om det ska lira perfekt måste jag vrida handtaget så att bromshandtaget pekar konstigt uppåt.
Är det tanken att man ska göra en böj på vajern eller vad? Kan ingen posta en bild på hur det ska se ut när man har rätt handtag på plats? <!-- </EdIndex> --></div>
Det går fortsatt framåt om än med små steg. Polerar nån fläck emellanåt. Tog en titt på det rostiga Monarpedvraket som står som prydnad i skogsbrynet. Minsann satt det inte ett gashandtag där. 5 minuter senare har jag ett handtag till raketen. Tyvärr var vajern för kort.
Är dock lite brydd, på handtaget går vajern ut på undersidan, mot styret så att säga. Kruxet är bara att det inte riktigt matchar med hålet i styrkåpan där vajern ska gå in. Om det ska lira perfekt måste jag vrida handtaget så att bromshandtaget pekar konstigt uppåt.
Är det tanken att man ska göra en böj på vajern eller vad? Kan ingen posta en bild på hur det ska se ut när man har rätt handtag på plats? <!-- </EdIndex> --></div>