<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessa förbaskade disskussioner om olja, så fort det kommer någon nybörjare så börjas det om ungefär var 3:e månad.......
Detta är från ett annat forum, men läs och begrunda, det mesta är sant i den här texten Hej
Måste bara lägga mig i ni är lite ute å cyklar om ni hänger med här kommer en korrekt utredning,gnäll gärna så svarar jag
1 Transmissions olja SAE 80W90 finns i flera utförande beroende på Mineral,delsyntet,syntet och "longlife"
2 Det ENDA som är korrekt till äldre mopeders transmissioner är följande
Mineral olja typ transmission GL1-3 SAE 80W90.En olja som heter GL4 eller GL5 för överhuvudtaget icke brukas är EP tillsatser i dessa som icke hör hemma i äldre grejer
3 Denna Mineral GL1-3 kan även ersättas med en rak SAE30 Mineral motor olja,enda skillnaden är att Transmissions oljan innehåller tillsatser som förhindrar att den skummar vid högre tryck,alltså bättre för typ äldre bilväxellådor typ Opel Rekord 1958-65 mfl
4 Nu kanske ni undrar över de olika viskositeterna på oljorna det förklaras enkelt med att transmissions oljorna kör med en Engelsk SAE skala och Motor oljorna med den vanliga skalan vi är vana vid typ 10-30 osv.Alltså en Transmission 80W90 motsvarar helt sonika rak Motor olja SAE20 eller SAE30.Eftersom SAE20 inte finns såvitt jag erfarit så är Rak SAE30 enda alternativet
5Transmissionolja SAE 80W90 Mineral GL1-3 är nästan helt utgånget i dagens läge eftersom dagens bilar mm brukar GL4-5 i bakaxlar,växellådor mm.Förr fanns denna Mineral olja att köpa på vilken OK/Q8 mack som helst men för ca2år sedan är den utgången.Enda mängden som finns att köpa hos återförsäljare för oljor i dagens läge är 20L dunkar.Men om man är ihärdig som jag kan man finna lösningar på allt efter mycket forskande kom jag fram till att.Volvo lastbilar fram till 1997 brukade denna olja,jag gick helt sonika till första lastbilsmek och frågade snällt efter olja och fick då köpa litervis om jag hade en egen flaska med.detta är enda alternativet om ni inte köper 20L men det räcker ju i evigheter.Om man inte som jag kör en Opel rekord 1962 som bruksbil som kräver denna olja i styrsnäcka och växellåda.Plus har en hop mopeder som törstar efter smörja
6 Tro även inte att ni kan hitta Rak motor olja SAE30 mineral lika lätt även denna är svårfunnen och får ofta köpas på 20L dunk.Och då kan man ju lika gärna köpa den rekommenderade oljan
7Hålla på kladda med ATF oljan tycker jag inte är någon mening när man kan köra med rätt olja från början som är gjord för mopeden
8Tänk även på att en del mopeder såsom HVA Novolette och NV Autoped brukar en Rak motorolja Mineral SAE50 är mycket tjockare och är inget alternativ om man inte vill ha ihopklistrad koppling.
Gnäll gärna och fråga mailen är
ludde7804@hotmail.com
Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den Mvh Anders Lundi <!-- </EdIndex> --></div>