Sida 2 av 10
Postat: 24 feb 2012, 14:25
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter trevligt, finns det nåt motsvarande blocket o tradera i norge? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 feb 2012, 18:15
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en rund sk. 5,2 hästars Tysk NOS , sålde den till HillBilly på Mellstaträffen , var länge sugen på att prova den.. 38 i borr men gick nog att borra till 43 innan hålen till toppskruvarna blir farligt nära inpå. <!-- </EdIndex> --></div>
re
Postat: 24 feb 2012, 21:06
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo ni tysken går helt underbart
gigantisk skillnad mot sk 7,5 hästarn
underbart vrid varvar villigt o bra
uppmätt fart 87 enl gps
helt ofilad bara monterad direkt ur kartongen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 feb 2012, 21:30
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har någon lust att göra en portmall och räkna durationerna i en sådan cylinder? Skulle vara intressant/kul att föra över det till en egen cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 feb 2012, 22:10
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har någon lust att berätta var jag hittar en sån cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 feb 2012, 22:17
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enträget letande och budande.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 feb 2012, 02:45
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
den här cylindern är en 1,5 hästars mofa-cylinder. toppfart 25.
sachs-cylindrarna i tyskland är en djungel.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 feb 2012, 19:10
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Det borde vara en sån som jag har, fast min är borrad till 39 mm så det blev 52,4 cc.
Dom är riktigt trevliga dom cylindrarna, och det syns inte mycket på en Stockholmare med kåpan över förgasarn.
Många är skeptiska till min toppfart när dom ser och hör moppen på tomgång, men ändrar sig när jag bränner om dom sen

Jag tror dig jag har aldrig kollat men är säker att den gör 70+ går att dreva den lite hårdare. Har funderat på att borrra den till 41 men det blir när den har blivit sliten eller skär. Dock tycker jag om accet behöver inte gå fortare för mig. Har rastat en trimmad styrenmoppe

han blev väldigt snopen :pinocchio:
Faktum är att jag gillar den cyllen mer än ekf 80cc. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 mar 2012, 17:09
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->någon skrev här ovanför att sachscylindrar i Tyskland är en djungel och jag kan bara hålla med.
nån som har tips på vilka sökord eller sort av cylinder man kan använda på en ekf om man inte vill ha 80 cc, alltså vad man ska leta efter på ebay.de eller länkar till butiker som säljer sånt godis.
är det bara mopshop som gäller, och är det i så fall men som åkt med de olika cylindrar som finns där, och kan säga vad som är värt att köpa? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 mar 2012, 14:34
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helt ny fråga.
har förstått att motoplatspolarna är i det närmaste omöjliga att få tag på. har även läst att vrm har ersättningsvariant.
hur funkar det att köra traditionella tändsystemet?
lurar även på ett vinklat insugningsrör, har ej tillgång till svarv eller utrustning att svetsa i aluminium, nån som har en snillrik lösning att dela med sig av? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 mar 2012, 15:05
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min 1209:a så har jag kört i flera år med brytarsystem och det har funkat bra upp till ca 10 000 rpm.
Mitt insugsrör gjorde jag av ett cykelstyre, för det har lagom mått för min Dellorto 20, och det har många användbara böjar.
Problemet som brukar vara vanligt på EKF med Athena 80 är att det brukar puffa tillbaka ganska så mycket i förgasaren.
Men det har jag lyckats bygga bort helt !
Jag tog helt enkelt och lät insugsröret fortsätta ca 15 mm in i cylindern bakom insugsflänsen (det finns gott om plats där).
Det har helt tagit bort bakåtpuffandet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 mar 2012, 16:44
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->genialt Sura! varför göra det svårare än det behöver vara?
tack! <!-- </EdIndex> --></div>
Blocket i Norge
Postat: 14 mar 2012, 21:20
av npb
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:låter trevligt, finns det nåt motsvarande blocket o tradera i norge?
Finn.no og Autodb.no er de to store kjøp og salg stedene i Norge <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 20:50
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny fråga!
Har nu kommit en bit på väg med mitt projekt.
Har en Mahle 50 (s.k 6,25a på ebay.de) och tänkte matcha det med en Mikuni 20. Sura skrev att hans brytartändning funkar fint till 10000, kan jag vänta mig att överskrida det varvet med ovan nämnda setup?+ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 20:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern skall leverera 6,25 hp vid 9000 varv. Går bra med brytare.
Tholander som åker över 100 med tvåpet kör med brytare, som han satt i två fjädrar. <!-- </EdIndex> --></div>