100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Absolut Sachsmaster, lägg jättegärna upp dina bilder också här så blir det lite variation. :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är bara att kämpa på och inte ge upp. Förklädet behöver nu bara slipas av och målas så är det klart sedan. Det minskar i högen med grejor som inte har gjorts iordning.

Innamätet som sitter skyddat är i gott skick.

Sedan förberedde jag för att montera Drip Oilers på lageröverfallen. Som tur är hade jag en NTP 1/8*27 gängtapp hemma.
Bilagor
DSC04800.JPG
DSC04798.JPG
DSC04793.JPG
DSC04796.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:
....Häromkvällen tog jag bilder på motorerna i delar som jag nämnde förut. Kanske jag flikar in dom senare ikväll.

Vill du se min fräs....:
Jaha... och hur går det? :!!

:wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

OK, då kör väl jag vidare. Förklädet har fått en första påstrykning.
Bilagor
Apron.jpg
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Tjusigt!
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: Jaha... och hur går det? :!!
Kommer.... Vart trött idag.. Har sovit en stund ikväll :snooze:

Snyggt ordnade reglage på det förklädet tycker jag, särskilt spaken för gängmuttern.

Var finns reglaget för tvärmatningen?
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hynboholm skrev:Tjusigt!
Tack !

Det kommer en bättre bild senare när andra strykningen är gjord så att det täcker helt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:
Micke S skrev: Jaha... och hur går det? :!!
Kommer.... Vart trött idag.. Har sovit en stund ikväll :snooze:

Snyggt ordnade reglage på det förklädet tycker jag, särskilt spaken för gängmuttern.

Var finns reglaget för tvärmatningen?
Det är knappt så jag minns hur man manövrerade de olika matningarna för det är lite udda gjort och jag testade bara att de fungerade. Om jag minns rätt aktiveras tvärmatningen genom att man skruvar åt den vänstra ratten så att den koniska kopplingen i förklädet dras ihop.

I ledarskruven, som egentligen är till för gängning, finns ett längsgående spår som driver längdmatningen. Det brukar ju vara en separat stång med spår i på nyare svarvar (Feed Rod). Blev inte riktigt klok på hur det fungerade i detalj utan tog det som en bonus att det fungerade. Men det verkar vara en oberoende längdmatning för det gick att ställa om mellan två olika matningshastigheter utan att röra något annat än förklädet och då är det ena läget förstås matning för gängning. Får återkomma om detta.

Det ena runda ratten till höger var väldigt hackig ytterts på kanten så den verkar de ha dunkat till på den då och då. Jag tog loss ratten och satte den på en gängstång i Munktellarn och snyggade till ytan så att det inte ser misshandlat ut. Jag har för mig att längdmatningen kopplas in när man för ner den högra ratten i spåret och låser den där.

Om jag använder fel ord för saker så beror det på att jag aldrig har jobbat med eller fått utbildning på svarvar. Den högra spaken är till för inkoppling av halvmuttern för gängning som du skriver.

Övriga märken på förklädets metallytor får vara som de är. Jag bara putsar bort all ytrost med en roterande stålbortse med tunn tråd m.h.a. vinkelslipen. Fy sjutton vilken skillnad det är att använda en proffsborste till det istället för Biltemas som inte klarar sig länge ens i en vanlig handborrmaskin.
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Förr använde jag alltid liten slipkloss (metallbit med plana ytor), smärgelduk samt fotogen. Fotogenen gjorde att slipduken inte satte igen sig och ytan blev samtidigt tvättad. Bara och torka av med papper eller tygbit. Minus var och få skiten på hud och fingrar men den grejen tog man då. Ska väl göra samma idag men då med täta handskar som inte är så klumpiga. Borde finnas sådana numera tycker jag... Sen kan man stå ute och kostar man på sig nån liter färsk ny lacknafta så luktar det inte så mycket heller som det gör med gammal.
  • Bild
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Här är då frasen. Gammal Köpingfräs? Kanske skrot men med tanke på alla tillbehör som finns till den så är den värdefull för mig. Jag tror det mesta man kan önska finns med. Vertikalhuvud, skruvstycke, olika spännanordningar samt ett helt skåp fullt med fräsar av olika sort och slag. Väldigt breda planfräsar typ 20 cm man borde kunna fräsa ett biltopplock med?

Kolla arrangemanget med drivningen. Dom var inte så dumma förr heller va? Motorn längst ner, kilrem upp till angliaväxellådan men även remdrift till matningen vilken inte syns på bilden. Sen via brytrulle och flatrem till spindeln. Den enda brytrullen gör installationen kompakt och ser till att det är typ över 180 graders remomfattning på skivorna vilket ska göra det svårare för slirning.

Som läget är nu är maskinen demonterad och fått en första rengöring. Delarna ligger på pall och krage inomhus. Få se om jag får ihopa det här, men man kan ju alltid hoppas...

Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Intressant projekt. Jag skulle också gärna ha en större fräs men den jag har räcker till det jag gör och det går inte att gödsla med pengar hur som helst. Speciellt inte nu som pensionär även om jag inte har någon anledning alls att klaga.

Det ska bli roligt att se den i arbete igen om du gör den klar. Kör hårt så är den snart i drift igen !

Har du några mer intressanta maskiner att visa med bilder?
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Inte för tillfället. Nästa blir elmotorbilderna som är klara för publicering. Ganska intressanta bilder tycker jag :)
Micke S skrev:Jag skulle också gärna ha en större fräs men den jag har räcker till det jag gör och det går inte att gödsla med pengar hur som helst. Speciellt inte nu som pensionär även om jag inte har någon anledning alls att klaga.
Jahapp... Då blir det ingen affär med dig då :|
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Elmotorbilderna ser jag fram mot thumb_up

Det var vänligt att visa bilden på fräsen, det uppskattas. Men det är troligen inget som jag någonsin skulle behöva använda om du tänker avyttra den. Det brukar i.o.f.s inte vara något hinder för att skaffa saker men i det här fallet skulle det också krävas att jag krymper in på fria ytor i garaget och det måste undvikas. Det har inte varit så här enkelt och roligt att jobba där som det är nu tack vare att det finns relativt gott om plats och inte ser ut som ett ihopträngt skrotupplag som förut. Mer som vilken normal arbetsplats som helst och då är det roligt. Det allra roligaste är förstås att det är ett utrymme för lek och rekreation och inte något man måste gå till och uträtta sysslor åt någon annan. Samma saker som man har gjort femtioelva gånger förut.

Friheten är värd mycket och i mitt fall när jag räknar bort höga bensinkostnader varje månad, lunch ute 20+ dagar i månaden, kostnader som var relaterade till fack och A-kassa så går jag faktiskt lite plus. Utan att behöva åka till jobbet varenda dag. Och få vara fri att göra precis vad jag vill precis när jag har lust. Det skapar harmoni och positiv energi. Helt enkelt det bästa som har inträffat på många decennier utan att överdriva ett enda dugg :D

Snart är våren här och det blir moppeturer, körning med MC, åka iväg och tro att man ska få upp en fisk..., besöka naturreservatet när fåglarna kommer igång och annat trevligt som att bara vara hemma eller kanske ta en tur till Norge eller någon annanstans. Eller ännu enklare saker som att ta en tallrik blåbärssoppa med hårda macka och kaviar precis när man känner att det suger till. Det är livskvalité där hobbyverksamheten kanske är själva basen eller i alla fall något som är roligt på riktigt och man alltid återvänder till. I stället för att behöva harva fram och tillbaka till ett jobb och vara där varje vardag. År ut och år in och därmed vara tröttare än man borde även på helgen.

Jag vet att det finns folk som känner det besvärande att sluta arbeta och därmed bli onödig för andra. Det är tråkigt att det kan bli så men jag har inga krav att vara till nytta för några andra än de man känner och tycker om och ge en slant till UNICEF varje månad.

Det får bli min enkla avskedspsalm till yrkeslivet.

Halleluja :P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Nu är förklädet färdigt. Matningarna fungerar så här:

- Stora ratten till vänster är som vanligt manuell längdmatning

- Mittre nedre ratten manövrerar slirkopplingen till både längd- och tvärmatning

- Högra nedre ratten används för att välja mellan längd- eller tvärmatning

- Högra spaken kopplar in halvmuttern för gängning
Bilagor
Apron ready.jpg
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Gillas verkligen. Den svarven kommer att bli jättefin alltså :thumb:

Om man nu ska ha en svarv hemma för lite småjobb någon gång ibland så duger en sån gammal svarv alldeles utmärkt tycker jag. Modernare svarv än så behöver man inte om det nu rör sig om sånt vi sysslar med här.

Jag har alltså två svarvar, en Blomqvist BS600, bänkmodell utan golvstativ samt en äldre Örnsvarv liknande den här Bahcosvarven. Svarven ska vara i ett något större bilgarage så för utrymmets skull är Blomqvistsvarven bättre men det finns mer möjligheter med den större Örnsvarven, har för mig det är 8 tum dubbhöjd och 1500 mm dubbavstånd. Sen har den gap också och det är bra om man vill sätta upp ett mopedhjul eller något annat med större diameter.
  • Bild
Skriv svar