Mickes KS50 -70

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Såg senare att YSS RD-220 som har returdämpning som YSS Pro-X kostar mindre än en 5-hundring så de är nog bästa köpet just nu om man kan leva med att fjädern är svart som det är på RD-220. Har man returdämpning så hålls bakhjulet fast mot marken mycket bättre än om det saknas dämpning.

Jag har precis provat den nya drevningen 16/43 i.s.f. 16/38. Moppen känns rabiat och fin :shock: så det får vara så här t.o.m. 18/6. Men på sikt är det förstås mycket skönare med en långbent utväxling så att det inte varvar så det skriker på 5an. Jag tror knappt den gör 3-siffrigt med nuvarande 16/43 men det är inget som stör mig utan mer att motorn får gå onödigt hårt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Här är ett exempel på hur viktigt det är att testa fram en fungerande drevkombination. Erland Cox på Topplocksverkstan är en erkänt duktig motortrimmare och i filmen är Zundappen på 16 hp. Men det hjälper inte för man hör hur trögt den går iväg och på högre växlar är den inte med alls. EKFen med 80TS cylindern som jag gjorde iordning är rena dynamitpaketet i jämförelse och jag tror att den blå Zundappen ska hänga med utan problem men det visar sig.

http://www.topplocksverkstan.se/filmer/Mecaraceway.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Sura »

Lite lattjo att han åker på 11.9 sek med 16 hk på en racemoppe, när jag åker på 10.9 sek med 12 hk med åkmoppen :lol:
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Ja det visar att hög toppeffekt i kombination med fel utväxling fungerar riktigt dåligt. Motorn är alldelses för peakig i förhållande till utväxlingen och han måste ju som alla andra få fart på en stor massa från stillastående start i Dragracing. Ett köttigt mellanregister och hyfsad toppeffekt fungerar mycket bra för en snabb vardagsmoppe. Utan ett kraftigt mellanregister blir det som att köra 50 cc där det inte händer ett dugg om man inte ligger på maxvarv och när man gör det piskar man skiten ur grejorna. Du kör ju med oportade 80 CC cylindrar som ger bra mellanregister och ändå går 100+ vid ganska höga varvtal. Det är en mycket bra kombination för att både ha kraft och god fart som räcker långt på 70-väg och blir hållbart genom att det går fort även på halvgas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Det blev ett dämparkastbyte mellan mopparna genom att den blå kommer att användas mest och då finns ingen anledning att kompromissa. Det hade inte gjort något om de hade varit helkromade men funktion får komma före flärd.

Jag hade tydligen varit för mesig när jag drog åt styrlagret eller om de sätter sig en del. Det behövde i alla fall justeras för att få bort ett klonk.

Det sista som gjordes var att efterjustera några ekrar. När jag monterade hjulet var det mindre än 1 mm kast. Nu var det ca 15 mm. Jag gissar att det är några ekermuttrar som har lagt sig i ett stabilare läge. Ekrarna var jämnt spända förut så lite skumt är det. Framhjulet är fortfarande spikrakt.
Bilagor
DSC05408.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Gabbe »

Micke S skrev:Ja det visar att hög toppeffekt i kombination med fel utväxling fungerar riktigt dåligt. Motorn är alldelses för peakig i förhållande till utväxlingen och han måste ju som alla andra få fart på en stor massa från stillastående start i Dragracing. Ett köttigt mellanregister och hyfsad toppeffekt fungerar mycket bra för en snabb vardagsmoppe. Utan ett kraftigt mellanregister blir det som att köra 50 cc där det inte händer ett dugg om man inte ligger på maxvarv och när man gör det piskar man skiten ur grejorna. Du kör ju med oportade 80 CC cylindrar som ger bra mellanregister och ändå går 100+ vid ganska höga varvtal. Det är en mycket bra kombination för att både ha kraft och god fart som räcker långt på 70-väg och blir hållbart genom att det går fort även på halvgas.
Stämmer bra det.
Jag kör med en snällt portad 80cc (K80 hade drygt 8hk enligt zundapp) och det är en mycket trevlig allroundmotor som även kan vara ganska kvick tack vara fem växlar. Men över 100 gör den inte.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

När temperaturen ändras så ändras luftens densitet. Kallare luft innehåller fler syremolekyler och varmare luft färre (för en given volym).
Jag har räknat på vad det kan tänkas innebära för behov att ändra huvudmunstycke om man vill få ut maximal effekt och samtidigt skydda motorn. Är motorn optimerad för +20 grader och stiftet får rätt färg då (ljusbrunt), så ändrar man ett (1) nummer på huvudmunstycke per 5 graders temperaturförändring. D.v.s. går upp 3 steg om det är +5 grader.

Åt andra hållet är det inte lika viktigt, d.v.s om temperaturen ökar från +20 och går upp. Soppaöverskottet som uppkommer kyler och skyddar motorn från spikning. Börjar motorn fyrtakta måste man förstås gå ner i munstycke men det gäller att inte glömma bort att det är gjort och återställa när det behövs...

Ett säkert tecken på att en 2T motor är överbestyckad är när den går störande mycket bättre när temperaturen faller.

Beräkningen gäller för 6 mm Dellortomunstycken inom intervallet 100-110 där 100 är 1,00 mm och 110 är 1,11 mm. Det skiljer bara en hundradels millimeter mellan de olika stegen. :shock:

Även luftfuktighet och barometertryck styr bränslebehovet men påverkar normalt inte lika mycket så det kan man ignorera om man inte kör på riktigt höga höjder (t.ex. >300 m.ö.h).
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Efter att ha kört en hel del med Hasse-styret känns det höga M-styret på den svarta rent ut sagt obehagligt att svänga med och inte är det vackert heller. Snudd på aphäng och dessutom fick jag inte till rätt styrvinkel :shock: . Så jag har beställt lilla M-styret till den för det ser inte ut att gå att få tag på fler SR8. Lilla M ser bra ut på bild och kommer nog i morgon. :)
Bilagor
Lilla M.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av zappafan »

Micke S skrev:..och dessutom fick jag inte till rätt styrvinkel
:hmm: :mrgreen: :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Bildbevis :shock: :oops:

Jag var ute på en åkning för att testa om det gick att nita ihop en kedja som vreds av m.h.a. två stenar :D Det fungerade bra. Kedjan vreds av när den hoppade av p.g.a. glappt drevlager.
Bilagor
20151101_131610.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Jag blev nyfiken på hur man får bort ett styrlås som det saknas nyckel till och bytte till ett nytt som jag hade liggande. Det nya låset köptes till antingen en Compakt eller Stockholmare, minns ej vilken. Låskolven till MCB var 2 mm grövre och betydligt längre och även låshuset lite annorlunda utfört med en infällning för fjädern. Kolven och infällningen fixades till i den gamla Munktellsvarven så att det blev lika som på det borttagna Zundapplåset. Det är kanske inget klass 4 lås utan mer för att det är kul att ha ordning på grejorna.
DSC05441.JPG
DSC05442.JPG
DSC05445.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Gabbe »

Snyggt!
Det är riktigt bra (och kul) att ha en svarv stående hemma.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Ja det är kul och jag har svårt att se hur man skulle kunna vara utan om man gör rotrenoveringar av gamla fordon eller sysslar med trimning.

Jag har bara gamla maskiner som har köpts till låga priser (några tusen kronor). Munktellsvarven som troligen är den äldsta av mina svarvar och är tillverkad på 20-30 talet är den som går tystast och är stabilast och är minst sliten. Den klarar allt från stora stekpannor till saker som bara är 1 mm i diameter. För saker med liten diameter använder jag ER32 spännhylsor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Bestyckningen ser ut att vara bra på den blå Zundappen. Det finns marginal för att kunna köra med samma bestyckning även när det är kallare ute. I dag är det 17+ grader här.

Mitt stift (NGK med värmetal 8 )
20160612_140459.jpg
Normstift
Spark_Plug_Readings_Proper_HeatRange2.jpg
Spark_Plug_Readings_Proper_HeatRange2.jpg (146.53 KiB) Visad 4073 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Bra universalreservdel som ersätter kopplingswire, växelpedal, bromspedal, fotpinne, styrändar m.m. och och håller ihop det mesta som kan gå sönder, you name it...
Bilagor
DSC05470.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar