Zündapp Combinette 62

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sommaren har tagit en paus, 15 grader kallare än i söndags, känns klart kyligt.
Men det gav mig tillfälle att krypa ned i källaren.
Äntligen har den ljuddämpare av pärontyp jag väntat på anlänt, så skulle en annan cylinder plockas på.
I vårvintras köpte jag (dyrt) en nos 4,2 hästars päroncylle. Mycket ovanlig, tillverkades bara något år i början av 60-talet.

En B kolv för den korta vevstaken skulle det vara, och det hade jag.
Men det visade sig att kolvringarna inte fungerade på denna kolv.
Skarvarna tog i portarna, tyvärr.

Det fick bli en 4,2 fläktkyld istället och Bing 17 med sportluftfilter och ställbart.

Ett par timmar senare var det klart att testa. Till mina grannars stora"glädje" kickade jag igång vid halvtolv-tiden, och ett efter två kickar gick den snällt igång.
Och klart mycket med mer varv och kraft än 2,9 cyllen.
Att det kan skilja så mycket!

Om jag sen ska sätta på fläkt och kåpor, det vet jag inte. Blir klart fulare, men är kanske bra för motorn?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle ta bort hastighetsmätardrivningen igår kväll, för att kolla varför inte det fungerade.
Då lossnade nederdelen av drivningen och trillade ner i motorn.
Skit, bara att plocka isär motorn från ramen och dela på blocken.

Ibland blir man trött! <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Arbete pågår.......vädret är höstlikt, semestern har börjat och jag är gräsänkling en vecka.

Efter mycket funderande, beslöt jag att skifta motor till en 4 växlad.
Varför?
Min treväxlade ville inte fungera vettigt, varför vet jag inte.
Och sen gillar jag de 4-växlade och jag har en i vettigt skick, genomgången och med den långa vevstaken, det senare ger lite bättre vrid.

Nackdelen är att jag inte kan ha banankicken, vilket stör mig en del, det är därför jag inte gjort detta tidigare.

Men nu är motorn på plats, men mycket återstår att göra. Jag kommer nog att montera fläktkylningen också, även om det inte är speciellt snyggt.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
kreidlertm

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->alltså..jag har en 61:a sportcombinette som jag är skitnöjd med! den har dock en senare rundmotor, fläktkyld, som jag kör som fartvindskyld och den har ju gått en hel del mil... och visst verkar den fläktkylda cylindern klara det? eller säger erfarenheten nått annat? trevliga åk för den delen! <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir nog utan fläktkylning, känns alldeles för klumpigt.
Kickade igång den, mellan skurarna, och hej och hå, obefintlig tomgång men klart pigg!

Nu gäller det att hitta rätt tändsinställning och luftblandning, så den både startar lätt och har tomgång värt namnet. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha försökt med alla mina tre 17mm Bing-förgasare, var jag beredd att ge upp!
Visst gick den, men var svårstartad, hade ingen tomgång, mm mm.
Kan det vara så j-gt att samtliga dessa tre förgasare var hårt slitna, och därför inte fungerade på ett tillfredsställande sätt?

I kväll beslöt jag mig för att testa med den Bing 15 med ställbart munstycke, som jag hade på 2,6 cyllen.
Den vet jag att den fungerar.

Och tro det eller ej, det gick hur bra som helst :)
Gick rent och fint, inga problem att ställa tomgången, och jag märkte bara en mycket liten effektminskning.
Så samtliga Bing 17 jag har, får kasseras. Surt, men så får det bli.

Bild
Med 15 mm förgasaren

Men cyllen blir rejält varm, så frågan är om jag inte ska sätta på fläktkylningen ändå.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova att ta det ställbara munstycket från den som fungerar, dom kan lätt bli kassa i sätet för nålen. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ställbara munstycket är helt nytt, Johan, så jag tror snarare på att mina Bing 17:s trottlar är helt enkelt för slitna.

Idag så monterade jag fläktkylningen och tog mig en provtur (mellan skurarna !), gick hur fint som helst och fläktkylningen gjorde verkligen nytta!

Så här blev det hela:

Bild

Bild

Nu ska jag justera växelklockan lite, då den är lite oprecis vid nedväxlingar.
Skulle önska en kortare växelpedal också. Den raka fungerar inte pga av fläktkåpan.
Önskar också en annan pakethållare, den som är på är bara en kompromiss.
Originalpakethållaren, den i plåt, går inte att få dit när jag har den längre sadeln.
Har för mig att jag sett andra pakethållare på liknande modeller, som borde passa. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall vara en lite special växelspak på dessa som är mer utböjd, går ju att använda den kortare mer böjda som sitter på KS125 <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske blir en tur till Folkets park nästa onsdag på den då? <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är med flkt kylning har jag aldrig fattat. Att man hade det på pack moppar förstår jag då de oftast framfördes med tung last och hög belastning i låg fart så därför räckte inte fartvinden till. Men på en vanlig åkmoppe som färdas i 30 eller mer så kan väl aldrig fläkt vara nödvändigt? kanske på en vespa som har inbakad motor. Men visst en fläkt cylle har ju mindre flänsar så på tomgång kan den nog bli väldigt varm. Min maxi har ganska stora flänsar den kan stå rätt länge på tom gång och ändå bara bli ljummen.

Så till frågan då, varför utrustades flertalet åkmoppar med fläkt? Var det snyggt ellerbara nödvändigt? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:Kanske blir en tur till Folkets park nästa onsdag på den då?
Kanske det Erik, inte omöjligt alls.

Hur var det på Vätterrundan, funkade mopparna som de skulle? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

BjörnK skrev:
Jerka_59 skrev:Kanske blir en tur till Folkets park nästa onsdag på den då?
Kanske det Erik, inte omöjligt alls.

Hur var det på Vätterrundan, funkade mopparna som de skulle?
Dom gick jättebra, ett bränslefilter som började läcka och en punktering på min moppe var det enda som hände, fyra dagar tog vi på oss runt sjöa som man säger här,
kommer att bli en tur nästa sommar också är jag ganska säker på :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

volvomannen skrev:Det är med flkt kylning har jag aldrig fattat. Att man hade det på pack moppar förstår jag då de oftast framfördes med tung last och hög belastning i låg fart så därför räckte inte fartvinden till. Men på en vanlig åkmoppe som färdas i 30 eller mer så kan väl aldrig fläkt vara nödvändigt? kanske på en vespa som har inbakad motor. Men visst en fläkt cylle har ju mindre flänsar så på tomgång kan den nog bli väldigt varm. Min maxi har ganska stora flänsar den kan stå rätt länge på tom gång och ändå bara bli ljummen.

Så till frågan då, varför utrustades flertalet åkmoppar med fläkt? Var det snyggt ellerbara nödvändigt?
Det kan finnas flera förklaringar på din undran, utomlands så säljs våra
tretti mopar med mer effekt och det generar mer värme, för att slippa
bygga en motor med stora kylflänsar kan ju en fläktkylning vara ett allternativ.

Sen finns det länder där fläktkylning kanske är ett måste, tänker på
Österike tex där branta backar är rätt vanliga :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här fint puttar min Combinette i sensommarsolen. Gav en vässad plastbalja en liten match i uppförsbackarna i eftermiddag, alltid lite småkul och se reaktionen, när en gubbe på en gammal veteranmoppe hakar på.

View My Video

Sadeln var verkligen en lyckoträff, nu sitter jag riktigt bra på moppen! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar