Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
.............
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
alla lager jag synat som fått ett märkbart större glapp har haft dålig yta, eller t.o.m. såå i lagerbanan, mest i den yttre. men som sagt, det förekommer säkert att lager kan bli glappa, och fortfarande ha fin yta.
men om motorn var slutkörd för andra gången så har väl kopplingslagret varit med ett tag.
växelmekaniken har du fattat perfekt hur den funkar. lite tur att det funkade med så grova brickor som planbrickor. ofta brukar man få kompletera med ett eller flera tunnare shims för att få det perfekt. och tighta upp övriga ställen i mekanismen med shims.
jag har ochså råkat ut för att det är svårt att få 2mm förtändning.
nästa gång jag ska plocka ihop en sachs med brytartändning blir det med ca 50 år gamla bosch orginalbrytare. ska bli intresant och se om det blir annorlunda då.
hittade dom på en gammal bildelsbutik märkta NSU Prinz.
erlan
men om motorn var slutkörd för andra gången så har väl kopplingslagret varit med ett tag.
växelmekaniken har du fattat perfekt hur den funkar. lite tur att det funkade med så grova brickor som planbrickor. ofta brukar man få kompletera med ett eller flera tunnare shims för att få det perfekt. och tighta upp övriga ställen i mekanismen med shims.
jag har ochså råkat ut för att det är svårt att få 2mm förtändning.
nästa gång jag ska plocka ihop en sachs med brytartändning blir det med ca 50 år gamla bosch orginalbrytare. ska bli intresant och se om det blir annorlunda då.
hittade dom på en gammal bildelsbutik märkta NSU Prinz.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det borde fungera bra med ett skjutmått. Det går nog att få att mäta hyfsat rakt ner mot kolven.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Helt korrekt ! Det där kommer att arkiveras i min citatsamling för framtida behov56:an skrev: Jag minns när jag körde Zündapp och där kände man lätt klicket i pedalen när friläget kom![]()

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
Tack för det, men då får det bli ett till som garanterat inte kommer med
Vad jag minns var de tvåväxlade handväxlade Zündappmotorerna inte särskilt kul och växla med. En hårdmanövrerad koppling tillsammans med en lika hårdmanövrerad växling som också kunde rassla till rejält när man la in ettan var då ingen särskild höjdare. Jag tror faktiskt det ligger nåt i det påståendet eftersom 2-växel Zündapp inte brukar bli så jättedyra på Tradera
Jag måste säja att jag gillar tvåväxel handväxel och på Flinta, Sachs och JLO där funkar det kanoners kanoner bra

Vad jag minns var de tvåväxlade handväxlade Zündappmotorerna inte särskilt kul och växla med. En hårdmanövrerad koppling tillsammans med en lika hårdmanövrerad växling som också kunde rassla till rejält när man la in ettan var då ingen särskild höjdare. Jag tror faktiskt det ligger nåt i det påståendet eftersom 2-växel Zündapp inte brukar bli så jättedyra på Tradera

Jag måste säja att jag gillar tvåväxel handväxel och på Flinta, Sachs och JLO där funkar det kanoners kanoner bra

Re: 56:ans motor och mekartråd
friläget på sachsen:
jag vet ju inte om det bara är så att det krävs lite sachsvana att peta lagom lätt på pedalen, för att den ska stanna i friläge.
men har du kollat så du har schims på alla ställen där det ska vara.
man bör även kolla så att "plåtbiten" som sitter på insidan av växelspaksaxeln är rak. det har hänt förr att 15åringar stampat den krokig
vissa saker fick man ju lära sig på det hårda viset i sin ungdom.
erlan
jag vet ju inte om det bara är så att det krävs lite sachsvana att peta lagom lätt på pedalen, för att den ska stanna i friläge.
men har du kollat så du har schims på alla ställen där det ska vara.
man bör även kolla så att "plåtbiten" som sitter på insidan av växelspaksaxeln är rak. det har hänt förr att 15åringar stampat den krokig

vissa saker fick man ju lära sig på det hårda viset i sin ungdom.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
orginaldrevning på en fyrväxlad stockholmare borde blivit 11-42 eller 12-44.
på dom treväxlade var det 12-42.
så det kan jag förstå att den är slö
erlan
på dom treväxlade var det 12-42.
så det kan jag förstå att den är slö
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Tack erlan... Bra input som kom helt rätt
Jag ringde killen och han höll med om att den nog var för högt växlad men vi skulle ta det senare.
Men nu har jag rotat lite bland mina Sachsdrev och hittade då drevet jag erbjöd dej längre tillbaka och det är ett 11 kuggars med något förskjuten offset. Hela drevet är 9,2 mm brett så en liten förskjutning blir det men å andra sidan verkar det inte spåra perfekt på moppen så man kan ju hoppas de i så fall blir åt rätt håll.
Nu funderar jag på och demontera den där vänstersidan igen för och prova det här drevet och se om det blir bättre.
På något konstigt sätt är det experimenten och nyfikenheten som håller humöret uppe

Jag ringde killen och han höll med om att den nog var för högt växlad men vi skulle ta det senare.
Men nu har jag rotat lite bland mina Sachsdrev och hittade då drevet jag erbjöd dej längre tillbaka och det är ett 11 kuggars med något förskjuten offset. Hela drevet är 9,2 mm brett så en liten förskjutning blir det men å andra sidan verkar det inte spåra perfekt på moppen så man kan ju hoppas de i så fall blir åt rätt håll.
Nu funderar jag på och demontera den där vänstersidan igen för och prova det här drevet och se om det blir bättre.
På något konstigt sätt är det experimenten och nyfikenheten som håller humöret uppe

-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: 56:ans motor och mekartråd
Håller med till fullo!56:an skrev:På något konstigt sätt är det experimenten och nyfikenheten som håller humöret uppe

Blå/vit Monark 1209
Re: 56:ans motor och mekartråd
Tack för det du 
