Sista veckan innan min "för-semester" så vart dags gå igenom lådan med köpta prylar och se så inget "viktigt" missats.
Tur de för insåg att de saknades fläns och packning till extraktorrör. Så fick beställt ett sådant vilken bör komma med god marginal.
Lär ändå ta några dagar få till och lackera motorrum. Räknar ändå med några resor till VP i Fristad för saknade prylar. Vet på rak hand
de saknas lite slangar som chokevire avgasbandage luftfilter som lite annat smått och gott. Även kickdown vire fransad vilken knappt hänger ihop men räknar med kunna bara byta viren mot typ en mopedvire och ett par lämpliga nipplar.
Tyvärr jourhelg så semestern börjar inte innan måndag och jobb lär nog inte påbörjas förrän tisdag då barnen vill bli hämtade på skolavslutningen
med Greger.... Å även om andra steget i säsongsjobbet "bara" är motorrum kommer jag få häcken full. Ett par hål från gammal bensinvärmare att sätta igen finns säkert ytterligare lite plåt som behöver bytas. Även gummilistens som tätar mot huv behöver få en ny monteringsskena så jobb finns så de räcker.
Även plåten mot kylaren får modifieras lite för passa mot nya aluminiumkylaren..
Å när väl all plåt och lack åtgärdas återstår motorgenomgången.
Jaja hoppas hinna allt i motorrum på för-semestern. Men räknar kallt med att Gudrun får sommarvikariera ytterligare någon vecka.
Även om de oftast går fort när jag väl sätter igång.
Efter gått igenom "samlade" eller inköpta delar kan jag krasst konstatera att för "bara" vara bruksbil kommer säsongens jobb bli minst lika
kostsamt som föregående säsong men arbetsinsatsen blir något lägre. Blir lätt runt 12-13000 som hinkas ner under huven och då ändå inte räknat
de nya batteriet och alukylaren. Så Greger börjar få ett lite högre värde än bara bruksvärde. Men bygger ju för behålla och vill att bilen ska bli så pålitligt den bara kan.
Ännu dock inte bestämt hela byggplanen skulle egentligen velat provkört förgasare innan motorrenovering men tror inte detta extrajobb hinns med om barnen garanterat ska kunna hämtas på skolavslutningen med bilen.. Ska ändå erkänna en sak själv extra nyfiken på resultat för detta är onekligen de "värsta" motorrumsrenoveringen jag gjort. Är ändå och lär förbli en "hhs"-kille dvs "håll huven stängd" och öppnar enbart huven för kontroll eller service men efter säsongens jobb räknar jag med tre saker 1/pålitlighet. 2/slippa söl på betongen. 3/ inte behöva skämmas om huven måste öppnas på macken. Sen blir de ren bonus i lite trevligare och rappare gång och lite "sport" i traktorn...
Har en sista fundering om man ska satsa på ersätta brytare och kondensatorn med en givare från folkraceshopen såg de sålde något prisvärt kitt men de kan ju bytas i efterhand åxå.
Men nu tar åter arbetet igång med lite skruvande och roligare uppdatering med förhoppningsvis trevligt slutresultat.