Apollo 8037 en stummis det med väl?
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Kul och intressant tråd, läser varje inlägg och ser fram emot nästa inlägg från dig, du gör ett fantastigt jobb.
-
Klart att två är bättre än en! Man kan ju inte ha bara en av allt...
Socialstyrelsen rekommenderar sex till åtta mopeder i garaget.
Helt enig! Tjusningen är att man aldrig blir helt klar med en moped, det finns alltid nån mer idé i skallen som det här med hjulen. Men det vore onekligen bra ha två och alltid en körbar. Glad att jag inte sålde den fotväxlade som satt i och som jag tänkte från början. Tanken var att få igen en stor del av vad jag gav för den, men nu sitter jag här med två ok Sachsar och det känns ännu bättre.Rocket Scientist skrev: ↑12 nov 2024, 16:27 Klart att två är bättre än en! Man kan ju inte ha bara en av allt...

Apollo 8037, klenstummis
Då är fyrpeten igång! Härligt med en motor som stått i 40 år och man renoverat, vässat och byggt om till fyrpet.
Fast en del kvar att göra innan det blir en provtur i garaget. En ny utmaning upptäckt med att fotbryggan måste sänkas som den satt monterad när jag köpte moppen med den här motorn i och nu förstår jag varför. Tror den kan hamna i konflikt med avgassystemet då, men nu surfar jag vidare ett tag i glädjen att den är igång!

Apollo 8037, klenstummis
Hade samma problem när jag som 16 åring monterade en treväxlad i min 1248, då kapade jag av fotpinnen och flyttade den bakåt.
Då jag inte vet hur det såg ut på din när du köpte den men det borde räcka med att flytta det nedre hålet i fotbryggan bakåt och behålla det gemensamma för fotbryggan / nedre motorfästet.
Ja det var en överraskning och så här såg det ut när jag köpte den, men har kört tvåpet i år och då kan bryggan sitta i sina vanliga fästen. Kommer att härma den här lösningen och det kan bli en konflikt med avgassystemet, men allt går ju att lösa.aussiebob skrev: ↑15 nov 2024, 18:40Hade samma problem när jag som 16 åring monterade en treväxlad i min 1248, då kapade jag av fotpinnen och flyttade den bakåt.
Då jag inte vet hur det såg ut på din när du köpte den men det borde räcka med att flytta det nedre hålet i fotbryggan bakåt och behålla det gemensamma för fotbryggan / nedre motorfästet.
Apollo 8037, klenstummis
Är väl bara flytta/bocka avgasar rör?
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
ser bra ut
Det finns en plan och en lösning för fotbryggan, men har just nu ingen lust att skruva i kallgarage där vinden viner in.
Övre skruven gick att få dit där den ska, men det fattas en del för den undre. Tänker slipa ner en plan yta på bryggan för att den ska gå fri från magnet- och växelkåpor. Tror inte det kommer att behövas så mycket, men i värsta fall går det ju att svetsa dit en förstärkning under. Det är ju inte så att man står på fotpinnarna och kör enduro med en sån här maskin.
Dessutom blir det inget strul med avgassystem heller.
Det går små steg framåt, ett i taget!

Övre skruven gick att få dit där den ska, men det fattas en del för den undre. Tänker slipa ner en plan yta på bryggan för att den ska gå fri från magnet- och växelkåpor. Tror inte det kommer att behövas så mycket, men i värsta fall går det ju att svetsa dit en förstärkning under. Det är ju inte så att man står på fotpinnarna och kör enduro med en sån här maskin.

Det går små steg framåt, ett i taget!

Apollo 8037, klenstummis
Går det ej att vinkla ner fotpinnarna, lär bli fint vibration i annars 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Jo det lär det bli som det är nu.

Tänkte slipa ner en plan yta på själva fotpinnen på ovansidan så den går fri från motorn. Kanske ta 3mm med en radie i ändarna så ska det hålla, men får nog ändå ta upp hålet för skruven i bryggan lite så inte nåt hamnar i spänn. I värsta fall om mer än 3mm behövs är det ju enkelt att förstärka pinnen under med att svetsa dit en bit. Bocka om går väl det med, men lär värmas rejält och lite med slipen känns enklare. Vi får se hur det blir när den dan kommer.

Apollo 8037, klenstummis
Hur stämmer linjeringen mellan drev på utgående axel och bakhjulets när du byter mellan 2 och fler -växlad motor?
Andreas.
Kedjelinjen stämmer inte och drevet på motorn sitter nu ca 10mm längre ut vad jag läst mig till. Men flera som kör fotpet i stummisar säger att det bara är att köra och jag får se mer när jag får dit kedjan.
Jag satte i nya svensktillverkade 19mm bussningar i bakre motorfästet för att kunna fylla på med en 3mm plåt mellan ram och motor på vänster sida och få motorn åt höger så långt det går. Får se om jag kan flytta bakhjulet lite åt vänster , men det är lite utrymme kvar mellan bakdrevet och ramen. Jag är ju lite på gång att bygga nya hjul också så jag tänkte inte åbäka mig så mycket med nuvarande hjul heller.
Den största utmaningen just nu är att uppbåda nån lust att skruva i kallgarage, men som tur är så är ju våren långt borta. Dock en framgång i förrgår med att få dit kopplinsgvajern, men ett litet steg bakåt med ett knackande ljud när jag kopplar ur. Inget jag känner igen från den andra motorn, också den med FP-koppling, men får kanske riva av kåpan och se efter om nåt tar i. Bara det här med lusten då.

Apollo 8037, klenstummis