Zündapp Combinette 62

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Så här fint puttar min Combinette i sensommarsolen. Gav en vässad plastbalja en liten match i uppförsbackarna i eftermiddag, alltid lite småkul och se reaktionen, när en gubbe på en gammal veteranmoppe hakar på.

View My Video

Sadeln var verkligen en lyckoträff, nu sitter jag riktigt bra på moppen!
Att förnedra plastbaljor är halva behållningen med gammelmoppe :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Arbete pågår

Bild

En gammel 4 växlad motor i rätt bedrövligt skick, ska förhoppningsvis kunna fungera så småningom.
Motorn var i bedrövligt skick, rost på kullager i vevhuset, rost på vevstaken, gick knappast runt. Växelsplinsen, den lilla axeln, var obefintliga och måste ersättas.
Kopplingskåpan skruv för oljenivån ersatt med en jättskruv (håller inte tätt) och otroligt dåligt gjort. Det får bli en annan kopplingskåpa istället.

Har monterat isär rubbet, knackat loss såväl lager som packboxar.
Ny lager ska monteras och jag får leta efter en ny vev också. Även om jag med diverse rostlösare fått den att vakna till liv, så vågar jag inte chansa.

Får jag motorn i ett helt ok skick, ska den monteras på Combinetten till våren.
Men det är långt tills dess, tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

BjörnK skrev:rost på kullager i vevhuset, rost på vevstaken, gick knappast runt.
Låter bekant. Det blir inte vackert med vatten i motorn....

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, ungefär så såg denna motor ut också, åtminstone i vevhuset. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sprillans ny Bing 17 ubåt för några veckor sedan, som jag tänkte testa på Combinetten.

Sagt och gjort, operationen genomfördes, men jag tycker inte att jag märker någon skillnad direkt mot den Bing 15 jag hade.
Men....ett mycket underligt fel dök upp som gubben i lådan.
När jag bromsade med frambromsen, stannade motorn.

Fattade först ingenting, men sen började poletten trilla ned. Jag har ju bromslyse som styrs av bromshandtaget.
Alltså någon form av kortslutning, men var.

Fick plocka ned en hel del för att komma åt alla kablar och kontrollera dessa.
Allt såg fräscht ut, inga skador.
Plockade ut tändsystemet, och se där, en möjlig orsak. Bromsljusspolen låg an mot primärspolen för den yttre tändspolen.
På med en tunn bricka, så var detta avhjälpt.
Och se, nu fungerar det igen.

Men hur jag kunnat köra med detta fel fram tills nu, då det först visade sig, det begriper jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tidigare bytte sadeln, så gick det inte att montera pakethållaren i plåt, tyvärr.
Så jag hittade en annan pakethållare, som en tillfällig lösning.

Nu har jag fått tag i ytterligare en, som jag tycker passar bättre och dessutom ger mig möjligheter att ha med en mopedväska. Det är lite obehagligt att ha tunga ABU-lås i ryggsäcken plus diverse verktyg.

Bild

Av samme säljare köpte jag också fram och bakhjul med 120 mm bromsnav till ett bra pris. Tyvärr är dessa 17 tums hjul, de andra är 19 tum.
Men det är ju nog så viktigt att få stopp på moppen också, inta bara få fart!

Bild

Nu är det "bara" att leta efter en annan baksving, eftersom den bakre hjulaxeln har för stor diameter för att passa.
Någon som har en liggande? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev ju bra, men det går ju alltid att ekra om med de nya naven till 19 fälgarna :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, jag har funderat på detta också. Tycker den tappar sin karaktär med mindre hjul.
Dock behöver jag en annan sving likväl, det blir väl att ha bevakning på ebay framöver. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessvärre så får du nog byta "bärarmarna" där fram också. Jag har för mig att dina originalare är öppna i botten, eller om hålen är för små... eller nåt. Jag minns inte riktigt varför men jag fick byta på min när jag skulle ha dit hjul från en SportCombinette.

Men ta och byt - den blir mycket häftigare med 17" :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir bara "Bättre & Bättre" :D <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Lolalola skrev:Dessvärre så får du nog byta "bärarmarna" där fram också. Jag har för mig att dina originalare är öppna i botten, eller om hålen är för små... eller nåt. Jag minns inte riktigt varför men jag fick byta på min när jag skulle ha dit hjul från en SportCombinette.

Men ta och byt - den blir mycket häftigare med 17" :)
Jag får kolla detta framöver. Vet att jag har ett par andra bärarmar liggande, som inte är öppna, utan med gängade hål. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramlageragerbyte på renoveringsmotorn har stått på agendan ett bra tag.

Tipset om "ugnsbakning" dvs lägg in blockhalvorna i ugnen på c:a 150 grader samt lägga lagren i frysen, kände intressant.

Passade på när min sambo inte var hemma, för att undvika onödiga diskussioner om användning av ugnen.

Gick över förväntan, det första lagret ploppade in hur bra som helst.
Det andra fick jag jobba med lite, men det gick bra efter en stund.
Förbaskad smidig metod, någon av er andra som gör på detta sätt eller har någon annan bra metod?

Bild
Klart! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gör så ibland. Fast oftast använder jag pressen eller pelarborren.
Om det är lite skit mellan lagerring och motorhalva så är det bra med lite mera kraft bakom monteringren. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder SKF's lagerpådrivningsats <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Johan Lat skrev:Använder SKF's lagerpådrivningsats
Intressant, var hittar man en sån? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar