Sida 13 av 16
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 10 jan 2015, 08:29
av JohanK
Fick äntligen mina specialbeställda bromsledningar från England, naturligtvis var den främre 10cm för lång
Hade tänkt köra ner moppen till min arbetsplats så fort jag fått ordning på frambromsen så att jag kan skulptera ihop en nya bromspedal, men nu blir den ståendes minst en vecka till, typiskt!
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 10 jan 2015, 19:49
av KKR-Rille
Fasen den är riktigt perverst snygg den här Moppen, och jag gillar verkligen detalj arbetet, ser ju nästan ut som om Puch själva kunde ha levererat och byggt en sån läcker Moppe! gillar den fabriks stylen så att säga!!

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 11 jan 2015, 00:42
av Puchen
Är det verkligen ett bekymmer Johan, att en slang blev en deci för lång?
I ditt läge, hade jag åkt till en lokal slangshop typ hydroscand, fått klämhylsan bortslipad, slangen kapad och nippeln återanvänd, och klämt ihop hela balunsen med en ny klämhylsa.
Har gjort det ett par ggr utan bekymmer, gjort på ett grisblink.
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 11 jan 2015, 02:37
av JohanK
Nej det är ju inga problem att fixa, men jag vill slippa kludda med det, dels för att jag får en ny skickad och dels för att det skulle paja looken på slangen, när allt kommer omkring är det ju egentligen inte bråttom, men du vet ju hur man är som moppemekare, man vill ha allt helst igår

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 31 jan 2015, 09:23
av JohanK
För ett par veckor sedan ringde jag England och frågade var min nya slang var, ja då hade de inte skickat den än trots att det var över en vecka sedan de lovade att skicka den
Snubben lovade på heder och samvete att fixa detta och bad om ursäkt.
Jag fick ett kollinummer som jag ännu en vecka senare sökte på och voila, slangen hade kommit - till Finland
Ringde igen och snubben blev helt förtvivlad (jag hade ännu inte lämnat omdöme på affären

) han lovade återigen att han personligen skulle fixa detta, jag nämnde kompensation och fick pengarna tillbaka för allt jag köpte vilket jag var nöjd med.
Två dagar senare kom den rätta slangen vilken monterades direkt, så nu har jag frambroms på kärran
Upplevde dock en del strul med luftningen, hade en kanna som jag tryckte upp bromsvätskan baklänges från oket och upp med, tänkte dock fylla lite i behållaren först, använde kannan som på något sätt fått stopp i slangen så bromsvätska sprutade ut över styret
Torkade upp allt snabbtt som fasen och trodde jag klarat mig men icke,
Vätska hade hamnat på mätahusets plasthus och under natten hade det SPRUCKIT?!, det syns att sprickorna börjat i huset där jag missat torka bort bromsvätska och sprickan har gått tvärs över glaset
2500 spänn åt he_

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 31 jan 2015, 14:13
av JohanK
Beställde en ny igår, så här kan man ju inte ha det
photo storage
Så här blev nya skärmen med mitt egenknåpade fäste, den efterlängtade slangen också på plats
photo sharing websites
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 31 jan 2015, 16:36
av HSE
Du är inte ensam om att paket från England hamnat i Finland. Jag köpte en låda saker från England före jul och på spårningen kunde jag följa paketet till Finland

Men där upptäckte de tydligen felet direkt så de sände vidare till Sverige dagen efter. Så uppskattningsvis försenades paketet 2-3 dagar men inte bra för mina nerver...
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 31 jan 2015, 17:14
av Lolalola
FAN vad snygga skärmfästena blev! Resten med, fast det har jag ju redan skrivit.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 31 jan 2015, 17:51
av JohanK
Tack Lolaola
Är ju halvfinne själv så det var kanske inte konstigt att det hamnade i Suomi.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 17 feb 2015, 19:09
av JohanK
Första provturen med enbart frambroms genomförd, funkade hyfsat bra sånär som på dåligt gassvar på låg och mellanvarv och en pipa som tar i backen vid lutande högersvängar
Har största möjliga munstycke jag hittade i knasaren så jag antar att den går lite fett, men när han bluddrat klart på mellangas sticker han iväg som en utter, rejäl ketchupeffekt.
Bromsen funkar fint men känns lite avigt utan bakbroms, måste se till att snickra klart min bromspedal när maskinen nu står på jobbet.
img hosting
Är rätt dålig på bestyckning, har lågfartsmunstycket någon inverkan när man ger full gas?
Maskinen vill gärna "böa" och bluddra innan han sticker iväg på högre varv.
Är det bara att testa med allt mindre huvudmunstycken eller ska man börja med lågfarten?
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 17 feb 2015, 20:43
av selma
JohanK skrev:Första provturen med enbart frambroms genomförd, funkade hyfsat bra sånär som på dåligt gassvar på låg och mellanvarv och en pipa som tar i backen vid lutande högersvängar
Har största möjliga munstycke jag hittade i knasaren så jag antar att den går lite fett, men när han bluddrat klart på mellangas sticker han iväg som en utter, rejäl ketchupeffekt.
Bromsen funkar fint men känns lite avigt utan bakbroms, måste se till att snickra klart min bromspedal när maskinen nu står på jobbet.
Är rätt dålig på bestyckning, har lågfartsmunstycket någon inverkan när man ger full gas?
Maskinen vill gärna "böa" och bluddra innan han sticker iväg på högre varv.
Är det bara att testa med allt mindre huvudmunstycken eller ska man börja med lågfarten?
Testa att segdra lite med den så brukar man märka vart det felar,lågfarten och luftskruven är kompisar.Mest inverkan upp till 1/4 gas därefter nålens läge.Är det efter 1/2 gas så är det huvudmunstycket.Men som du beskriver det så skulle jag nog stoppa i ett mindre huvudmunstycke.Tålamod och förstående grannar är att föredra ;)
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 17 feb 2015, 22:12
av Gabbe
Ett av dom häftigaste byggena jag sett!
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 18 feb 2015, 16:07
av JohanK
Tack för all positiv input
Testade att fippla lite med luftskruven på lunchen idag och skruvar jag ut den ganska rejält svarar han betydligt bättre på gas, idealläget ska ju vara runt 1.5 varv ut men då funkar det inte alls bara tvärdör när jag ger lite gas, detta borde väl betyda att jag har för litet lågfartsmunstycke?
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 18 feb 2015, 20:15
av Gabbe
Om motorn går bättre med luftskruven långt utskruvad så har du väl för stort lågfartsmunstycke?
Kopierat från
www.braigasen.com
Rätt lågfartsmunstycke?
1.Varmkör motorn
2.Placera nålen i mittläget
3.Skruva ut luftskruven 1.5 varv
4.Justera tomgångsskruven så att cykeln går på tomgång. (Springan under trotteln får inte vara större än 2 mm).
•Vid rätt storlek ska du kunna hitta en "puckel" runt 1.5 varv ut där tomgångsvarvet är som högst. Dvs du ska kunna få varvet att sjunka BÅDE när du skruvar ut och när du skruvar in luftskruven. Motorn skall nu svara rappt och utan fördröjning.
•För stort lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar in luftskruven men inte när du skruvar ut den så är lågfartsmunstycket för stort. Byt till mindre och prova igen.
•För litet lågfartsmunstycke: Om varvet sjunker när du skruvar ut luftskruven men inte när du skruvar in den är lågfartsmunstycket för litet. Byt till större och prova igen.
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 18 feb 2015, 21:33
av JohanK
Men om jag skruvar ut luftskruven får väl motorn mer soppa, eller är det precis tvärtom?