Sida 14 av 16
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 18 feb 2015, 21:48
av Micke S
JohanK skrev:Men om jag skruvar ut luftskruven får väl motorn mer soppa, eller är det precis tvärtom?
Det beror normlat på om luftskruven sitter efter eller före trotteln åt vilket håll den resulterar i mer soppa.
Min erfarenhet är att det inte brukar vara så kinkigt med storleken på lågfartsminstycket så att motorn skulle behöva gå illa med det som sitter i från början. Är det konstigheter på lägre varv och svårt att hitta ett vettigt läge på blandningsskruven kan det t.ex. bero på att det är läckage någonstans eller att flottörnivån är för låg.
Vad har du för typ av förgasare?
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 18 feb 2015, 22:16
av iron
Wow, ascoolt bygge!

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 18 feb 2015, 22:19
av JohanK
Det är en Dellorto VHST 28mm, nej jag är inte så bekymrad över lågfarten, börjar dock misstänka att mitt huvudmunstycke är för litet, funderar på att köpa en borrsats på jula så man kan mecka ihop egna.
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 19 feb 2015, 07:26
av Gabbe
Ytterligare en guide, denna ska tydligen vara specifikt för Dellorto:
http://www.rnmotor.eu/monteringsanvisni ... lorto.html
Jag hävdar fortfarande att du har för stort lågfartsmunstycke om du måste ha luftskruven öppen många varv. Men precis som det står i guiden så är det bästa att börja med att få högfartsmunstycket rätt.
Jag är mycket nyfiken på hur detta monster kommer gå med rätt inställd förgasare

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 19 feb 2015, 08:03
av JohanK
Tack för tipset, jag läste på en del om VHST igår och visst är det så att jag snålar om jag skruvar ut luftskruven, så det är som du säger att jag verka ha för stort lågfart.
Verkar vara en bra guide du länkade till, ska fixa hem lite munstycken och sen får man gå loss och göra grannarna arga

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 20 feb 2015, 15:38
av JohanK
Bromspelle äntligen klar, det var betydligt meckigare än jag trodde, men nu är den stabil nog och passar som en smäck, nu måste jag bara ha på lite pulverlack också innan den kan monteras permanent och så att jag kan fylla på bromsvätska och lufta bakbroms.
image free hosting
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 21 feb 2015, 15:59
av Lolalola
Du lämnar inget åt slumpen du. Skitsnyggt!

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 24 feb 2015, 20:13
av JohanK
Fick tillbaka pelle från lack idag och försökte mig på att lufta bakbromsen, hur jag än bar mig åt fick jag inte bromsen att ta ordentligt, och jag behövde nästan trycka cylindern i botten för att få effekt, har konstaterar att min "made in China" bromscylinder är skräp och har istället beställt en Nissin från en CBR600, förhoppningsvis kommer den att funka bättre.
Hoppas även att jag inte behöver bygga om allt för mycket för att få den att passa.
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 25 feb 2015, 19:37
av Hegge
JohanK skrev:Fick tillbaka pelle från lack idag och försökte mig på att lufta bakbromsen, hur jag än bar mig åt fick jag inte bromsen att ta ordentligt, och jag behövde nästan trycka cylindern i botten för att få effekt, har konstaterar att min "made in China" bromscylinder är skräp och har istället beställt en Nissin från en CBR600, förhoppningsvis kommer den att funka bättre.
Hoppas även att jag inte behöver bygga om allt för mycket för att få den att passa.
Har du testat att trycka bromsvätska vi luftnippeln med hjälp av exempelvis en spruta eller oljekanna alternativt att suga bromsvätskan via nippeln med hjälp av en bromsluftare? Båda alternativen brukar funka utmärkt när det jävlas.
Riktigt snygg moppe du har fått till förövrigt!
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 25 feb 2015, 19:47
av JohanK
Testade båda metoderna, både att trycka genom luftnippel och suga genom den, har flödat igenom säkert tre fyra dl bromsvätska men det funkar inte ändå, cylindern måste vara skrot.
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 25 feb 2015, 21:15
av Hegge
Låter helt klart så då. Tråkigt när nya grejer inte funkar!
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 25 feb 2015, 21:45
av JohanK
Får skylla mig själv, den kostade nån hundring inkl frakt, jag VET ju egentligen vilket skit kinaprylar är, men ändå ska man på skiten

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 26 feb 2015, 17:28
av JohanK
En närbild på monterad bromspedal, hoppas att jag får nya huvudcylindern imorn så jag kan få ihop det
image hosting adult
Så här blev täckplåten till kedjeskyddet.
image hosting free
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 26 feb 2015, 21:30
av sidecarrob
Pipan är grymt snygg! Fint resultat med plåten!
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Postat: 27 feb 2015, 08:44
av mallgroda
Inte utan respekt man kikar på detta bygge. Alltid impad av dom som får till det runt ett bygge och gör alla dessa små små detaljer som när man tittar på helheten, så hade det kunnat se ut sådär från fabrik