100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
vad som är moderna svarvstål kan ju diskuteras.
men dom plana plattorna med lös spånbrytare fanns när jag sommarjobbade
-79 och -80. dom är i.o.f.s. mina favoriter när det gäller att borra en cylinder.
men som synes så lämnade dom gärna en lång spåna, som jag ogillar.
men plattan är populär i fräsar, så därför finns den fortfarande att få tag på.
både obelagda och belagda.
värt att nämna i samanhanget är att seco för ca 10 år sedan introducerade en spånbrytare
som man döpte till UX. den är en replica på hur ett lött och handslipat svarvstål såg ut.
med en positiv skärvinkel som skär lätt.
en annan modern seco-spånbrytare heter MF5. ser lite udda ut, men skär lätt och bryter ganska aggresivt, men fortfarande så den vänder ner spånan i spåntråget på en supportsvarv.
många moderna spånbrytare är ju avsedda att sitta i nc-svarvar där stålet sitter med plattan nedåt,
och då spånstrålen går rakt upp om det sitter i en supportsvarv.
erlan
men dom plana plattorna med lös spånbrytare fanns när jag sommarjobbade
-79 och -80. dom är i.o.f.s. mina favoriter när det gäller att borra en cylinder.
men som synes så lämnade dom gärna en lång spåna, som jag ogillar.
men plattan är populär i fräsar, så därför finns den fortfarande att få tag på.
både obelagda och belagda.
värt att nämna i samanhanget är att seco för ca 10 år sedan introducerade en spånbrytare
som man döpte till UX. den är en replica på hur ett lött och handslipat svarvstål såg ut.
med en positiv skärvinkel som skär lätt.
en annan modern seco-spånbrytare heter MF5. ser lite udda ut, men skär lätt och bryter ganska aggresivt, men fortfarande så den vänder ner spånan i spåntråget på en supportsvarv.
många moderna spånbrytare är ju avsedda att sitta i nc-svarvar där stålet sitter med plattan nedåt,
och då spånstrålen går rakt upp om det sitter i en supportsvarv.
erlan
Jag har båda de profiler på inserts som du nämner, SECO UX och MF5. Jag har för mig att det var en MF5 profil på skäret jag använde till stekpannan. Kanske inte det optimala för jag har varken utbildning eller stor erfarenhet på svarvning men det fungerade kanonbra. Ibland har man tur och ibland går det inte som man hoppas och då får man prova sig fram.
Så här gamla svarvar fyller mer än väl normalbehovet för hobbybruk. Men skulle man leva på att masstillverka delar m.h.a. en svarv, om det ens är möjligt att göra det med rimlig lönsamhet, så är det förstås andra grejor som gäller.
Här är en bild på en del av skären som jag har samlat på mig och använder.
Så här gamla svarvar fyller mer än väl normalbehovet för hobbybruk. Men skulle man leva på att masstillverka delar m.h.a. en svarv, om det ens är möjligt att göra det med rimlig lönsamhet, så är det förstås andra grejor som gäller.
Här är en bild på en del av skären som jag har samlat på mig och använder.
Senast redigerad av Micke S den 07 feb 2016, 23:14, redigerad totalt 1 gång.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Det går sakta framåt. En sista puts på metallytan ovanför kuggstången så är de här delarna helt klara. Prismorna har gåtts över med ett oljebryne så förklädet löper lätt och fint. Jag börjar tro att det kanske inte blir så tokigt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
Jo, man kan se på utväxlingarna att maskinerna gick sakta, och inte alls såna hastigheter som idag eller igår. En revolution var ju snabbstålet men det här är tiden före med härdat kolstål som kunde gå varmt om maskinerna gick för fort och då försvann ju härdningen direkt.Micke S skrev: Ja nu ser jag att jag läste fel och att motorn anges till 1360 rpm på skylten![]()
Helt otroligt att en 1 hp motorn kunde driva dessa maskiner via en sådan transmission. Remmarna måste ju väga en del och ha ett visst böjmotstånd. Förmodligen drevs ingen maskin, i vart fall ingen som kunde gå tungt med ett så högt varvtal som 1360, utan gick istället på mycket lägre varv så att man fick en förstärkning av vridmomentet motsvarande nedväxlingen.
........................
Remmarna i smedjan såg ut att vara gjorda av mycket tjockt läder med det kanske fanns remmar som inte är lika stela t.ex. av tyg? Eller så var remmarna i smedjan av tjockt gummi med inlagd väv och hade stelnat. Jag såg i alla fall att de inte var något som skulle fungera att använda hemma och brydde mig inte om att ta med något av det hem.
Remmarna i verkstaden där du hämtade Munktellsvarven var av största sannolikhet vanliga gummiremmar med cordinlägg ungefär som gamla däck. Såna remmar var både billiga och allround och finns fortfarande. För inte så länge sedan hittade jag bilder eller en youtubefilm där dom tillverkade såna remmar i en svensk fabrik. Det var runt 1970 och tillverkningen skulle precis upphöra. Läderemmar har du förmodligen inte hittat och ser man såna tar man hand om dom direkt. Läderremmar var dyra då och förmodligen svinaktigt dyra idag. Remlädret var det bästa lädret på djuret och gick längs ryggraden där man skar ut bitar i önskad bredd och sedan limmade ihop till önskad längd. Läderremmar kallades också för dynamoremmar och var den enda rem i hållbar kvalité som kunde användas i dom små vattenkraftverken med dygnsdrift.
Sen fanns det andra sorters remmar som bomullsremmar, kokosfiberremmar, ballataremmar m.m. och alla hade dom sina egenskaper som passade ändamålet.
Som tack för visat intresse kommer här en mer översiktlig bonusbild som jag tog idag. 150 Watts lampan bytte jag ut mot en 60 wattare så blev bilden trevligare. Det är stor utväxling mellan motorn och transmissionaxeln, du ser det på den stora remskivan närmast väggen som drivs av motorn, så axeln snurrar väl c:a ett par hundra varv och sen kunde det ökas och minskas med hjälp av trappstegsskivorna på svarven och dess axel i taket. På transmissionaxeln är det även ett par remskivor som gick vidare till dom andra maskinerna men alla dom är borta endast svarven var kvar.

jag trodde snabbstålet som "uppfinning" var äldre, men enligt wikipedia kom det runt år 1900.
hårdmetalltillverkningen här i Fagersta började man bygga upp under första halvan av -30talet.
men det tog ju naturligtvis ett antal år innan nymodigheterna kom till bysmedjorna.
det var naturligtvis dom tillverkande verkstäderna som var först med det moderna då som nu.
erlan
hårdmetalltillverkningen här i Fagersta började man bygga upp under första halvan av -30talet.
men det tog ju naturligtvis ett antal år innan nymodigheterna kom till bysmedjorna.
det var naturligtvis dom tillverkande verkstäderna som var först med det moderna då som nu.
erlan
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Den skulle funka till min traktor!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Tack för mycket intressant info om remmar m.m. Är det din egen lokal som du visar på bilden?sachsmaster skrev: Remmarna i verkstaden där du hämtade Munktellsvarven var av största sannolikhet vanliga gummiremmar med cordinlägg ungefär som gamla däck.
Ja det är säkert som du skriver att remmarna i smedjan inte var av läder. De var tjocka och stela och jag hade för mig att de hade mellanbrun läderfärg. Men tittar man på en av bilderna så ser man att de som ligger på svarven med största säkerhet är har en yta av gummi och den som är monterad och går upp till drivningen i taket har börjat fransa på sidorna så att corden syns. Om det hade varit läder så skulle det ha varit vansinnigt att inte ta reda på allt, Till att börja med hade man kunnat göra några fina läderbälten och sedan troligen fått en bra slant för resten hos någon som tillverkar saker av läder.
Jag fick inte med mig allt när svarven kördes hem isärskruvad på två släpkärror och en liten skåpbil. Så jag var där en gång till sedan och fick möjlighet att kolla igenom allt ordentligt och ta reda på det jag ville för allt skulle slängas.

-
Jo, det där är en vanlig flatrem av gummityp med vävinlägg. Det fanns olika sorters skarvdon också som kunde köpas av de som sålde remmarna. Jag kan bara uppskatta remmen där men det ser ut som 5 tums eller 6 tums bredd. Remmen kan säkert hitta sin köpare för det finns fortfarande användningsområden som hembygdsföreningar som kör med gamla maskiner eller dom som sysslar med tändkulor eller gamla maskiner i allmänhet. Flatremmar var ju också väldigt vanligt inom lantbruket och maskinerna där.
Sen skiljde också tjocklekarna, fler inlägg gav kraftigare rem som kunde överföra mera hästkrafter men då får inte minsta skivan bli för liten så det blir brytningar och värme i remmen. Remmen du visar ser ut och ha fyra inlägg.
-
Jag tror inte man behöver gå så värst långt tillbaka för och hitta kolstålsborrar i mindre verkstäder och kanske större med för den delen. I dag är det nog mera ovanligt men bara gå tillbaka till 1970-talet så fanns det nog både här och där. Jag gick teknisk praktisk i nian 1971 och där hade vi Örnsvarvar med svarvstål av kolstål som vi fick lära oss och slipa. Fräsmaskin fanns inte en däremot en kipphyvel där vi bland annat gjorde delar till ett skruvstycke som vi fick ta med oss hem ett var när serien var klarerlan skrev:jag trodde snabbstålet som "uppfinning" var äldre, men enligt wikipedia kom det runt år 1900.
erlan

En liten parantes.. Det fanns bultfack på skolan också men alla skruvarna där var Whitworth, fanns inte en enda millimeterskruv där man kunde använda till mopeden

-
Jo, det är mitt ställe, en gammal bysmedja tillbyggd i omgångar. Hörnan du ser på bilden är ett tillbygge på den äldre delen från någon gång runt 1900. Från början bysmedja åt lantbruket men senare mer åt byggnadssmide som trappräcken, staket m.m. Under kriget byggdes släpvagnar av skrotade lastbilar som ändå inte kunde köras pga bränslebrist.Micke S skrev:Jag fick inte med mig allt när svarven kördes hem isärskruvad på två släpkärror och en liten skåpbil. Så jag var där en gång till sedan och fick möjlighet att kolla igenom allt ordentligt och ta reda på det jag ville för allt skulle slängas.På övervåningen fanns ett lager under snedtak med mängder med stångmaterial och liknande i hyllfack. Remhjul, lagerbockar, axlar m.m. som var reservdelar till gamla maskiner som hade funnits på slottet. Tyvärr gjorde jag mig inte besvär med att ta reda på mer än bara lite grann
Men jag fyllde bilen med en del saker som lådor med kullager, kapskivor, litteratur och annat som jag inte ens i dag vet vad det är annat än att det kan vara bra-att-ha-grejor för framtida projekt eller helt enkelt bara kul att ha.
Du frågade om maskiner, en ser du en bit av på bilden och det är en provbänk för mindre motorer och det är tänkt att den ska komma igång så småningom så jag kan testa mopedmotorer och se vad dom ger för effekt och vridmoment. Mätaren ser ut som en stor Stathmosvåg men 0 längst upp och 30 Newtonmeter åt varje håll beroende på rotationsriktning. I mitten sitter en tachometer från 0 - 3000 r/m men det räcker inte till en mopedmotor så jag får göra en nedväxling och då tänkte jag mig skrotbitar av kamremdrivningen från någon bilmotor. Nedväxling 1:2 blir nog bra för mer räsermotorer lär jag inte köra och det blir lättare och läsa av. Själva belastningen består av en ASEA shuntgenerator som är kullagerupphängd i gavlarna och påverkar vågen med en arm. Effekten går sen mot en resistor som kan styras med ratt på manöverpanelen.
Låter som ett väldigt intressant ställe du varit på. En sån plats måste man ge lite tid och finkamma för det kan finnas mycket godis där. Uttrycket att inte se skogen för alla träden kan vara bra och tänka på vid såna tillfällen som så sällan uppstår. Förr kunde det hända mig när jag var mycket på tiokronorsannonser och senare blocket men jag har tyvärr så gott som slutat med det.
Vad kul, då har du verkligen fina lokaler att hålla på i.
Här pågår för tillfället ganska så avtändande saker som att skrapa gammal smuts och färg. Men det måste ju göras om det inte ska likna skit när det är klart, Ett trix jag tillämpar när jag tycker att - nu får det tamej fan duga, är att lägga grejen åt sidan och börja om igen en annan dag. Jag är dock inte någon pedant så att jag gnider på saker i evigheter eller att de måste se ut som nytt när det är klart. Det ska se okey ut och fungera bra, det är målet.
Har full förståelse för att du satte renoveringen av din Örnsvarv i träda för det är rejält mycket tråkigt arbete med sådant här och det är inte svårt att hitta på roligare saker under tiden man håller på. Men jag har gett mig sjutton på att fullfölja det här och tar det som en prövning. Så kan man göra en rolig resa eller något annat utan att få dåligt samvete när det är klart.
Här pågår för tillfället ganska så avtändande saker som att skrapa gammal smuts och färg. Men det måste ju göras om det inte ska likna skit när det är klart, Ett trix jag tillämpar när jag tycker att - nu får det tamej fan duga, är att lägga grejen åt sidan och börja om igen en annan dag. Jag är dock inte någon pedant så att jag gnider på saker i evigheter eller att de måste se ut som nytt när det är klart. Det ska se okey ut och fungera bra, det är målet.
Har full förståelse för att du satte renoveringen av din Örnsvarv i träda för det är rejält mycket tråkigt arbete med sådant här och det är inte svårt att hitta på roligare saker under tiden man håller på. Men jag har gett mig sjutton på att fullfölja det här och tar det som en prövning. Så kan man göra en rolig resa eller något annat utan att få dåligt samvete när det är klart.

-
I och med du fullföljer dina projekt så är du självklart en vinnare
Man kan säja jag passade på och göra skitjobbet när jag fortfarande jobbade på verkstad och hade tillgång till stor karuselltvätt och tvätthall med maffig högtryckstvätt. Mycket vart tvättat då och även sånt som jag numera får köra till skrot men så är det, tiderna och efterfrågan förändras hela tiden. Men nåt man kan lita på är veterangrejerna, dom står sig i värde eller blir mer värdefulla
Tyvärr är dom också lättsålda så det kan vara en säker resurs om man behöver pengar 

Man kan säja jag passade på och göra skitjobbet när jag fortfarande jobbade på verkstad och hade tillgång till stor karuselltvätt och tvätthall med maffig högtryckstvätt. Mycket vart tvättat då och även sånt som jag numera får köra till skrot men så är det, tiderna och efterfrågan förändras hela tiden. Men nåt man kan lita på är veterangrejerna, dom står sig i värde eller blir mer värdefulla

Baronen ! Här är svarven som skulle vara perfekt för dig och den finns i dina hemtrakter. Priset med alla tillbehör är fantastiskt bra 12 000 kr. Men det lär bli slagsmål om den här så det är bästa att skynda på om du ska ha den.
http://www.blocket.se/orebro/Svarv_Kopi ... 6.htm?aw=1
Ja, jävlar! Tack för tipset!Micke S skrev:Baronen ! Här är svarven som skulle vara perfekt för dig och den finns i dina hemtrakter. Priset med alla tillbehör är fantastiskt bra 12 000 kr. Men det lär bli slagsmål om den här så det är bästa att skynda på om du ska ha den.

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE