Sida 14 av 44
Postat: 16 okt 2008, 18:22
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till "nystarten"

Det låter lite som ånglås faktiskt, kan vara värt att kolla. Tog några bilder på luftburken på min 65:a? så du kan se hur det ser ut.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 okt 2008, 19:01
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar, nu faller bitarna på plats!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 okt 2008, 10:05
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Grattis till "nystarten"

Det låter lite som ånglås faktiskt, kan vara värt att kolla. Tog några bilder på luftburken på min 65:a? så du kan se hur det ser ut.
Förresten - är hålen i bakkant på luftburken öppna eller pluggade? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 okt 2008, 20:10
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min luftburk finns tre öppna hål i bakkant. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 okt 2008, 23:45
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att vi inlett ett tillbygge av huset, som konstigt nog prioriterats högre än Scoteretten

så var det först idag, och efter att ha målat ett innertak, som jag hann med lite moppemek.
Så nu har Scoteretten fått nytt friskluftsintag via ett nytt hål i luftburkens sida där jag tryckte in en rejäl slang, en armerad typ som används till kylvatten i båtar, och vidare ut till den lilla plåten som ansluter till luftburken på motorkåpan (den som jag undrade var den var till för, varvid felet uppdagades).
Så nu ska det bli frisk luft i insuget istället för unken dito från det trånga utrymmet mellan motor och bakskärm.

Hur mycket det gör för körbarheten återstår att se, men åtminstone varma sommardagar kan det nog vara smygt att inte använda luften därinne.
Så nu var det bara mitt elektronikmek kvar, sen så...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 okt 2008, 17:49
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det kan nog göra en del man märker ju skillnad på
bilen när man gör så

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 nov 2008, 12:32
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade lite provstartning igår under mitt elektonikmek (mer om det senare) och tyvärr håller trenden sedan tidigare i sig: Den är hyfsat lätt att starta kall med choke och ligger snabbt fint på tomgång och svarar bra på gas. Stannar jag den och startar direkt igen så är det också lugnt. Men låter jag den stå sisådär fem minuter är det

-svårt.
Ska gå över och efterdra toppen samt kolla alla möjliga skruvar så jag inte drabbats av någon förarglig lossvibrerad dito men om det inte hjälper vete

Kan det vara toppackningen som spökar i alla fall? Men då borde jag väl, som tidigare, ha kraftbortfall när den är varm? Och ånglås, visst, men nu har jag ju både kylning och kalluftsinsug så vad mer kan jag göra? Och tänddelarna är ju alla bytta. Kan jag möjligen köra felaktig startprocedur? Är den att betrakta som kall igen efter bara några minuter så jag borde choka?
Tål att grunna på, detta... [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 nov 2008, 14:12
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg i nån hand-bok att man ska ha 1/4 gas på, men det har du väl testat olika antar jag.
Och att man ska choka och öppna allteftersom det behövs.
Verkar gälla jämt oavsett temp, skillnaden blir ju att man kan sluta choka snabbare om den fortfarande är varm...
Apropå mild custom... eftersom du har första årsmodellen... se till så det går att återställa original.
Självklart gör du som du vill, men får du tag på en Padd-ljuddämpare, så kan du ju lägga den på hyllan. Verkar vara en hyfsat sällsynt scooter... om man kikar i annonser och på nätet med bilder från moppe-träffar o dyl.
/Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 nov 2008, 09:56
av JanneHagnell
Postat: 06 nov 2008, 10:39
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis det där har jag oxå funderat på !

Har haft en liknande fläkt liggandes och tror den ligger nere i källaren, men har inte orkat leta ännu... längst in, längst ner bakom en kaross från Norsjö Shopper... står på nosen för att få plats i källarförrådet

Bor i en hyres-etta...
Vad tror du om att vidga hålet runt tankröret och ha luftutsläpp på sidorna under sadeln ?
En annan tanke var att ta bladet från en sån där platt snö-raka i alu.
Montera undertill så böjen på bladet leder upp lite luft mot motorn...
Fläkt lär vara effektivare
Annan praktiskt ändring vore att montera en heltäckande innerskärm eller förlänga den befintliga... slippa att bakkåpan geggar igen... <!-- </EdIndex> --></div>
kopplingsshema
Postat: 06 nov 2008, 12:22
av dodge4
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har du kopplingsshema på denna <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 nov 2008, 18:09
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du provat med en extra insugspackning
på den

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 nov 2008, 18:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt med lite hemmabyggen, men vad har du kondingen till behövs det så ren likström. kanske borde ha en reaktor i serie.
Ang bra kylning borde motorns fläkt ta in kylluft utanför stänkskärmen och inte köra runt samma luft flera varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 nov 2008, 20:39
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->YES!!

Provkörning idag och allt verkar lira utmärkt! Nu går den ännu bättre, runt 30 på plan mark (och jag är som sagt ingen fjäderviktare...) och 15-20 i vår mördarbacke hemma!
Jag hade den inte stående så där halvlänge denna gång men efter en snabbtur in i en affär (2-3minuter) startade den i alla fall direkt utan vare sig choke eller gas.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 nov 2008, 20:41
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
901264 skrev:Precis det där har jag oxå funderat på !

Har haft en liknande fläkt liggandes och tror den ligger nere i källaren, men har inte orkat leta ännu... längst in, längst ner bakom en kaross från Norsjö Shopper... står på nosen för att få plats i källarförrådet

Bor i en hyres-etta...
Vad tror du om att vidga hålet runt tankröret och ha luftutsläpp på sidorna under sadeln ?
En annan tanke var att ta bladet från en sån där platt snö-raka i alu.
Montera undertill så böjen på bladet leder upp lite luft mot motorn...
Fläkt lär vara effektivare
Annan praktiskt ändring vore att montera en heltäckande innerskärm eller förlänga den befintliga... slippa att bakkåpan geggar igen...
ALLA ideer för att ge "tryckkokaren" bättre kylning är säkert av godo...
Har inte kört i gegga eller snömodd något mycket men bakskärmsidén låter ju klart vettig också.

<!-- </EdIndex> --></div>