Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack för tipset på Ebay, det fanns ju faktiskt en hel del. (är rätt skadad så vanligtvis kollar jag bara Ebay.de. :D

Jo det är en Pw80. Behöver lite kärlek för att bli sig lik.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Så här blev slutresultatet, ska bara på med nya handtag, fotbryggan och skumgummi på styret.
Bild

Torrkörning är den bästa körningen.
Bild
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Nu börjar det bli bråttom, Crossen ska överlämnas till dottern på Söndag. Har beställt ny förgasare till FS1an PWK24. Undrar vad som kan vara lagom bestyckning till den? Ska försöka få in den på orginalets plats. Får väl se hur det funkar.
Har inte påbörjat vinterns jobb med min 635csi ännu. Hmm dålig planering . :evil:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

PW80 blev verkligen fin thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack Micke

Nu är Fs1an uppstartad med nya förgasaren, det blev en 24mm PWK givetvis monterad på Sidan där orginalet sitter.
Svarvade ur min gamla orginalplatta och tog upp hålet i plattan till drygt 22mm. Sedan svarvade till jag ett nytt rör som pressade fast i hålet och vips så har jag ett 22mm vevhusinsug.

Resultatet av provkörningen är att nu börjar den gå bra, man får vara försiktig så inte lamellerna slirar, har inte kört den riktigt varm ännu, så det kanske blir lite bättre.
:roll:

Sedan så får man ta det lite försiktigt när man vrider på gasen, annars vill den gärna sura ner sig innan den kommit upp i varv ordentligt. Undrar om det räcker med att sänka nålen något hack eller om jag ska gå ner i huvudmunstycke? Vad tror ni? :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kul att det gav bra resultat.

Prova med att sätta ner nålen så långt det går till att börja med. Går den fortfarande fett på mellanvarv så får man borra ner nålsätet på trottelns översida lite men inte låta det gå överstyr.

Om den missar när den är uppe på fulla varv är det dags att gå ner i huvudmunstycke. Du behöver även ha ett luftfilter som inte ger för stort motstånd, d.v.s. stor area på det.

Fick förgasaren plats innanför kåpan?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack för tipsen Micke. Jag ska prova att sänka nålen till att börja med, den svarar jättefint när man tomgasar, men det känns som om den surar när den är under belastning.
Hade inget luftfilter på vid provkörningen så luftflödet var det inget fel på. :D
Tyvärr får inte PWKn plats innanför kåpan, jag ska se om jag ska göra iordning en specialkåpa så den blir dold.

Jag har även en 20mm motorsågsförgasare som jag är lite sugen på att prova, det är en liten smidig Walbro som borde kunna räcka till.

Jag ska lägga in några nya bilder på åbäket vilken dag som helst.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Micke S skrev:Kul att det gav bra resultat.

Prova med att sätta ner nålen så långt det går till att börja med. Går den fortfarande fett på mellanvarv så får man borra ner nålsätet på trottelns översida lite men inte låta det gå överstyr.

Om den missar när den är uppe på fulla varv är det dags att gå ner i huvudmunstycke. Du behöver även ha ett luftfilter som inte ger för stort motstånd, d.v.s. stor area på det.

Fick förgasaren plats innanför kåpan?
Har nu provat att bestycka ner PWK24an till .95.
Nu blev den betydligt lite bättre om man är för ivrig på gasen, tycker dock fortfarande att den har tendens att snubbla när man öppnar full trottel när man är på Lågt varv.
Provade att sänka nålen ett par hack, men då blev det ännu värre? :shock: :?
Provade då att höja nålen ett hack och då blev det genast lite bättre?
Så nu är jag lite förvirrad, kan det vara så att den fått för lite soppa i mellanregistret hela tiden. hmm.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Går den bra på fullvarv och drar den märkbart bättre når du vrider på sista tredjedelen på gasen och du kan ligga på full gas i top-speed utan att den missar sporadiskt?

Om det är OK skulle du kunna prova att blockera Power Valve och sedan följa upp med att hitta bästa läge på nålen.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Micke S skrev:Går den bra på fullvarv och drar den märkbart bättre når du vrider på sista tredjedelen på gasen och du kan ligga på full gas i top-speed utan att den missar sporadiskt?

Om det är OK skulle du kunna prova att blockera Power Valve och sedan följa upp med att hitta bästa läge på nålen.
Den går bra på toppvarv, dock vill kopplingen gärna slira när det nålen passerar 80km/h, även på lägre växlar vill den slira när effekten kommer.
Man märker att det finns effekt när man vrider på sista biten, kanske kan prova att gå upp till 100 i Huvudmunstycke.
Micke har du koll på hur Powervalve fungerar på PWKn?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det låter bra att den drar fint hela vägen på slutet. Då är ju huvudmunstycket bra nära optimalt. Vad som sedan ska göras för att få den att gå bra från låga varv vid snabbt pådrag till fullgas som jag uppfattar problemet är nog att den behöver mer soppa vid pådrag genom att det blev bättre när du höjde nålen. Så lösningen kanske är att höja nålen ett hack till om det går eller lägga en tunn bricka under den befintliga låsningen. Det är dock ovanligt att man behöver höja nålen på en PWK, jag har alltid fått sänka dem.

Så lösningen kan också vara som du är inne på att prova med lite större huvudmunstycke. Om den inte börjar missa då på höga varv är du på rätt väg.

Jag vet inte hur Power Valve fungerar men att i vart fall Rexxy har behövt blockera den för att få motorer att gå bra. Jag har inte behövt göra det men tänkte att det kan vara ide för dig att testa om inget annat hjälper för man vill ju hellre att bränslemängden styrs av munstycken som man har koll på än någon egenskap som man inte begriper...

Det kan även vara värt att prova att justera luftskruven för att se om responsen blir bättre.

Det jag tyvärr inte har koll på är hur lågfartmunstycket påverkar i din situation. Det kan vara idé att köpa några sådana och testa lite olika varianter men det är inget jag har behövt hålla på med varken på PWK 24 eller PWK 28. Båda dessa har jag fått att gå perfekt med markant hästspark på olika motorer.

Det låter positivt att kopplingen inte längre orkar hålla i för det ska den inte kunna göra på en pigg FS1. Det är ju lätt att göra om den till 3-lamell koppling så det går att lösa. Jag körde ju med 2 st hårdare fjädrar än original plus 2 mycket hårdare gula fjädrar från en AM6 motor. Så det kan kanske vara tillräckligt med bara byte av fjädrar, i vart fall i ett första steg. Jag körde på Biltemas helsyntet MC olja och hade inte minsta tendens till slir ens vid fullgasväxlingar på höga varv. Kopplingen blev dock lite tungdragen så jag köpte ett snäckdrev av stål att ta till när plastdrevet skulle komma att ge upp. Moppen är dock tyvärr såld nu genom att jag fick för många fordon i garaget och behövde plats även för MC-projekt.

Men FS1:or trevliga och fina så det kan säkert bli fler framöver. Missade denna FS1 som ser ut att vara ett fynd med gamla snygga modellen på tank och sidokåpor. Själv tycker jag att FS1 är en kanonsnygg modell och att det är sköna att åka på och går väldigt fint på vägen. Tyvärr lite tröga att få upp i mer än ärliga 100 km/h genom att utbudet av bra cylindrar typ Athena 80 är obefintligt.

Bild
Senast redigerad av Micke S den 29 mar 2014, 07:36, redigerad totalt 1 gång.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack för svar Micke.
Jag ska prova att höja nålen ett hack till (då är det max) ska även prova tt blockera Powervalven.
Vidare tänkte jag prova ATF olja och se om det kan göra något för kopplingssliret. Verkar ju fungera för vissa iaf.
:)
bmw02touring
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

En liten bilduppdatering. Luftfiltret på FS1an var det som fanns tillhands, har suttit en säsong på min bmw med separata spjäll. Kanske lite Överkill men det fyller ju sin funktion även om det ser lite väl brutalt ut.

Oljebyte pågår, ska prova en rak 80 olja istället för Castrol 10w/40. Hoppas kopplingen orkar med lite mer då, nu slirar det ordentligt när effekten kommer, framför allt på 4an i 80km/h +
Bild
Bild
Bild
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Idag provade jag att fylla på med lite (läs 4dl) Rak 80 olja för att skölja bort den gamla 10w-40 oljan från lameller och drev.
Sedan blev den start och lite åkning på gatan, redan där känns det som om lamellerna bettar betydligt bättre än innan. Det hugger lixom tag lite mer.
Blir spännande att prova när jag tappat ur slaskoljan och fyllt på med 6,5dl fräsch olja. Måste bara göra rent förgasaren, byta ut slangen till en grövre och montera ett BENSINFILTER. Suck, att jag inte redan monterat filter.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Kan börja med att säga att de som letar efter en bra olja till FS1 kan sluta leta. Rak 80 olja OkQ8 fungerar helt grymt bra, ett bett i kopplingen som inte funnits tidigare. Nästan som min gamla Dappe. :shock:

Köpte min gamla Polini 63cc (70cc) begagnad och tidigare ägare hade provat att svetsa för att att få tätning mot blocket, och när jag granskade cylindern visade det sig att den spruckit i foten.Suck. hate-wall.gif hate-wall.gif hate-wall.gif
Bara att beställa en ny.
Nu har nya cylindern kommit, men som MickeS beskrivit i sin tråd är ju framförallt Avgasporten helt åt helvete. Mindre än 180gr.
Min cylinder är nu portad till 195gr och breddad 2mm.
Blir intressant med provkörning.
Har även Spacklat upp blocket så att det ska täta mot cylindern, Slipning blir morgondagens jobb, kanske provkörning imorgon eftermiddag.
Innan arbetet påbörjas.
Bild
Uppmätt.
Bild
Work in progress
Bild
[img]http://02mannen.wastegate.se/02mannen/i ... ge.jpg[img]

Tänker inte komma sist på Rallyna i sommar.
Åver and aut!
Skriv svar